Annons
Annons
  • Halvledarbristen orsakar produktionsstopp på Scania. "Det finns ingen självklar lösning på kort sikt," säger Mari Carlquist, Unionens klubbordförande på Scania i Södertälje. Foto: Fredrik Sandberg/TT och privat.

Scania stoppar produktion: ”Problem för branschen”

Publicerad 30 augusti 2021, kl 13:36

Scania stoppar produktionen i Sverige. Det här berör runt 9 000 anställda, varav något hundratal är Unionenmedlemmar.

Det blir produktionspaus i fabrikerna i Södertälje, Oskarshamn och Luleå i veckan. Anledningen är bristen på halvledare, en komponent som finns i elektroniska delar. Halvledarbristen har slagit hårt mot många industrier och branscher runtom i världen, bland annat fordonsindustrin.

– Det är ett stort problem för branschen och det finns ingen självklar lösning på kort sikt. Det är ingen bra situation. Vi försöker jobba utifrån de förutsättningar som finns, säger Mari Carlquist, Unionens klubbordförande på Scania i Södertälje.

En vecka ledigt

Veckans stopp i de svenska Scaniafabrikerna berör framför allt verkstadsanställda. Enligt Mari Carlquist är det något hundratal Unionenmedlemmar, av 9 000 drabbade anställda, som nu blir lediga i en vecka.

Scania beskriver produktionsstoppet som en taktsänkning.

– Det har varit extremt utmanande under en lång period nu. Scania har lyckats hålla emot och i den mån vi har behövt sakta ner har vi kunnat öka upp och kompensera strax därefter. Men nu är läget så ansträngt att vi går in i en fas där vi tappar lite volym. Vi behöver sakta ner lite grann, tillfälligt, i vår lastbilsproduktion, säger Scanias presschef Karin Hallstan till Ekot.

”Osäkert när det kan vara löst”

Nästa vecka ska fabrikerna åter vara i produktion. Men när situationen, med bristen på halvledare, kan vara löst på lång sikt är det ingen som vet. Det finns inte en anledning till att det är brist på halvledare, utan det är ett flertal faktorer som spelat in: Dels har tillverkare av halvledare får sakta ner sin produktion på grund av coronapandemin och sjuka medarbetare, dels har det rått brist på material och nu talas det även om företag som hamstrar halvledare som en reaktion på den aktuella bristen.

– Det är lite osäkert när det här kan vara löst. Halvledarbristen har ju inte uppstått nu. Det är väldigt många olika saker som spelar in, säger Mari Carlquist.

Oscar Broström
[email protected]
  • Läs även...

    Så motar du din jobbångest

    Bara några dagar kvar av sommarsemestern med vetskapen om att det är ett år kvar till nästa? Eller kanske har du just börjat jobba igen? Då kan jobbångesten ha smugit sig på.

  • Läs även...

    Scania: Facket fixade extra lönepåslag

    Scanias tjänstemän får 0,4 procent extra i lönepotten. Någon retroaktiv lönehöjning lyckades facket däremot inte förhandla sig till.

  • Läs även...

    Miljonregn över anställda när facket avstår arvode

    De anställda på Scania har helt oväntat blivit nära tre miljoner kronor rikare. Det sedan de fackliga företrädarna avstått från ett styrelsearvode, till förmån för Scanias personalstiftelse. En inrättning som länge varit vilande, men som nu får nytt liv.

  • Läs även...

    Besvikelse på Scania efter mutskandal

    Scania ska vid flera tillfällen ha mutat sig till busskontrakt i Indien. Många anställda känner sig nog besvikna när skandalen nu uppdagas, tror Unionens klubbordförande, som ändå menar att företaget agerat på ett bra sätt i efterhand.

  • Läs även...

    Lokal besvikelse över utebliven löneökning

    Bra lönenivå men synd att årets lönehöjning försvann. Kollega har pratat med klubbarna på Scania och Tallink Silja som har förståelse för att årets avtalsförhandling var ovanligt tuff, men som är besvikna över att det inte blev någon retroaktiv lön.

  • Läs även...

    Stort intresse för avgångspaket på Scania

    Tusen tjänstemän ska bort från Scania i Sverige. Som en del i det slutar 110 anställda mot avgångsvederlag eller en pensionsuppgörelse. Målet är att inga tillsvidareanställda ska behöva sägas upp.