Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Sex skäl att anställa en senior

Tänker du att äldre arbetskraft är omotiverad och trött? Tänk om!
Lina Björk Publicerad 14 juni 2018, kl 11:07
colourbox.com
Anställda över 55 är mest nöjda med sin arbetssituation, visar en undersökning. colourbox.com

1. Bra mentorer

Genom att ha ett brett åldersspann på en arbetsplats får du inte bara en grupp med olika erfarenheter och sätt att göra saker. De äldre kan dessutom fungera som mentorer åt de yngre medarbetarna, och på så sätt säkerställa att ovärderlig yrkeskunskap inte försvinner från arbetsplatsen.   
 

2. Lojala

Som senior har man hunnit byta jobb några gånger och har förmodligen testat på både bra och dåliga arbetsplatser. Det gör att man förhoppningsvis vet vad man vill ha ut av en arbetsgivare och kan vara tydlig med det. Vilket i sin tur också gör att man är lojal och stannar längre.
 

3. Tar bladet från munnen

De vågar säga vad de tycker. En arbetsplats med en massa ja-sägare utvecklas inte. Dåliga beslut måste ifrågasättas.
 

4. Mindre sjuka

När anställda ska bedöma hur mycket de kommer att vara sjuka det närmaste året syns tydliga skillnader mellan åldersgrupperna. De yngre anger betydligt mer sjukfrånvaro än de äldre. Det visar Jobbhälsobarometern, som utförs av Sveriges Företagshälsor. Bland anställda över 55 år trodde 42 procent att de inte skulle ha en enda sjukdag det kommande året.
 

5. Billigare

Du sparar på arbetsgivaravgiften. Som arbetsgivare ska du, utöver lön, betala en avgift för varje anställd. Den ligger på 31,42 procent av den anställdes bruttolön, men för den över 67 är den lägre - 16,36 procent.

 

6. Nöjda med jobbet

Arbetsgivare som vill ha nöjda medarbetare bör passa sig för att radikalt föryngra personalen. Enligt en undersökning från Linköpings universitet är det nämligen anställda över 55 år som är mest nöjda med sin arbetssituation. 

Arbetsmarknad

Transport vill ta över kabinanställda

Transportarbetarförbundet är i öppen strid med Unionen. LO-förbundet har börjat organisera kabinanställda − en bransch som tillhör Unionen − med uttalat syfte att ta över hela avtalsområdet.
Ola Rennstam Publicerad 8 mars 2024, kl 14:18
Till vänster kabinpersinal, till höger Transportarbetarförbundets huvudkontor.
Transportarbetarförbundet och Unionen är i öppen konflikt. Transport organiserar nu kabinpersonal, som normalt tillhör Unionen, i ett försök att utvidga sitt inflytande över avtalsområdet. Foto: AP/Claudio Bresciani/TT.

Det har seglat upp en konflikt mellan Unionen och Transportarbetarförbundet. Bråket gäller vilket fackförbund som anställda inom flyget ska tillhöra. Enligt Transports förbundsordförande, Tommy Wreeth, är många kabinanställda missnöjda med Unionens sätt att företräda dem och vill nu gå över till LO-förbundet.

Tommy Wreeth.
Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo.

I en krönika i tidningen Transportarbetaren går Tommy Wreeth till attack mot Unionen och konstaterar att hans förbund nu officiellt börjat organisera kabinpersonal inom flyget. Syftet är att ”ta över hela avtalsområdet från Unionen på sikt”. Han passar också på att dela ut en råsop mot Unionen:
”Deras nuvarande förbund Unionen verkar mest intresserade av deras avgift och mindre intresserade av fackligt medlemsnära arbete", skriver Tommy Wreeth i krönikan.

Unionen har en annan bild av stämningen bland medlemmarna inom flyget. Samtidigt är ledningen medveten om att det finns en frustration kring hur villkoren i branschen har försämrats under de senaste åren, särskilt efter pandemin.

− Generellt är medlemmarna inom flyget nöjda med Unionen men vi vet också att det finns missnöje. Vi har nu en tät dialog med alla klubbar för att reda ut eventuella missförstånd och se hur vi kan hjälpa dem istället för de lämnar till ett annat förbund, säger Martin Johansson, andre vice ordförande i Unionen.

Vilken är er kommentar till Transports agerande i den här frågan?

Martin Johansson.
Martin Johansson. Foto: Peter Jönsson.

Det är bara ett halvår sedan vi fick till ett avtal mellan Unionen och LO för att hantera den här typen av frågor, och nu väljer de att bryta mot det avtalet genom att försöka organisera en grupp som vi sedan länge organiserar och tecknar avtal för. Det är tråkigt och bekymmersamt, säger Martin Johansson.

Kollega har varit i kontakt med de tre kabinklubbar, som enligt Transportarbetarförbundet, har uttryckt att de är beredda att lämna Unionen. Samtliga tillbakavisar uppgifterna, man påpekar dock att man uttryckt missnöje med hur förbundet företrätt dem men att man nu har en bra dialog.

Tommy Wreeth vill inte uppge vilka företag det rör sig om eller hur många som gått över till Transport, men skriver i ett mejlsvar att det finns en lång historik av missnöje med Unionen bland kabinanställda.

Enligt Unionen finns ett avtal mellan LO och Unionen om att inte ta över varandras medlemmar. Bryter ni mot det avtalet?

"Transport har inte sökt medlemmar inom avtalsområdet. Det är kabinanställda som kontaktat oss och uppgett att de är missnöjda med Unionen och att de vill byta till Transport. Vi har sedan informerat Unionen, LO och arbetsgivarorganisationen om situationen, enligt praxis."

Du går hårt mot Unionen i din krönika och skriver att Unionen inte är någon riktig fackförening och att Unionen bara är intresserad av medlemsavgifterna. Står du fast vid den kritiken? På vilket sätt är Unionen inte någon riktig fackförening?

"Jag skriver att medlemmar i Unionen vänt sig till oss och att de söker efter en riktig fackförening som är närvarande och tar fighten. Jag skriver ingenting om vad Unionen är eller inte är. Jag skriver också att det "verkar" som att Unionen mest är intresserade av deras avgifter och det är ordagrant den kritik som framförts till oss från de som kontaktat oss. Om kabinanställda varit nöjda med Unionen hade vi sannolikt inte varit där vi är. Sedan kan Unionen säkerligen agera bättre inom andra branscher och till andra medlemsgrupper."