Annons
Annons

Självständighet + tydlighet = trivsel på jobbet

Publicerad 30 augusti 2013, kl 11:01

Tydlighet är a och o för att anställda ska må bra på jobbet. Det visar ny arbetslivsforskning från Linköpings universitet.

Förmånen att kunna styra över sitt eget arbete och arbeta självständigt är viktiga parametrar för att trivas på arbetet, visar tidigare forskning. Folkhälsovetaren Cathrine Reineholms färska avhandling bekräftar det - delvis. Men hon konstaterar också att egen kontroll inte räcker för att uppnå höga trivselpoäng, det måste dessutom finnas tydliga mål och förväntningar. Självständighet utan tydlighet funkar alltså inte.

- Chefer ska inte styra med hela handen, men peka ut riktningen, säger Cathrine Reineholm, som i sin avhandling har gjort studier som bygger på data från närmare 9 500 anställda.

-  Som anställd kan man inte använda sin självständighet om man inte vet vad som ska göras. Det är viktigt för chefer att vara tydliga med vad gruppen ska göra och vad individen ska göra.

Ta del av avhandlingen här.

Johanna Rovira
Johanna Rovira
[email protected]
    Lediga jobb
    • Läs även...

      Nya regler har lett till bättre arbetsmiljö

      Arbetsmiljöverkets föreskrift mot psykosocial ohälsa på jobbet, OSA, har främst haft effekt för offentliganställda kvinnor. Men i tre fall som rör Unionenmedlemmars arbetsplatser har arbetsgivare tvingats ta itu med kränkande särbehandling.