Annons
Annons

Ska Unionen ägna sig åt tvivelaktig reklam?

Publicerad 5 oktober 2009, kl 10:26 Uppdaterad 5 oktober 2009, kl 10:29

Nu är det andra gången jag uppmärksammar en tvåsidig bilaga från en, som jag ser, tvivelaktig annonsör inflikad i Kollega. Det handlar om grytor och/eller bestick från ITS AB.

Företaget finns tydligen både i Norge och Sverige. Som svensk kontaktadress anger man en postadress i Borås och som telefonkontakt ett telefonnummer i Borlänge. När jag söker telefonnumret på hitta.se får jag till International Trade Service AS som abonnent av telefonnumret. Där hittar jag även en länk till en norsk hemsida med liknande erbjudan som finns i bilagan vid beställning INNAN 20 feb 2009. När jag söker efter International Trade Service AS på http://www.allabolag.se/ (ett register med alla i Sverige registrerade företag), finns de inte alls med. Däremot finns det ett företag med norska ägarintressen som heter ITS Postorder AB med Säte i Göteborg. Detta om det eventuella företag som ligger bakom annonserna.  

Men det som förvånar ännu mera, är prissättningen av produkterna. På det färgglada bladet, där bland annat produkternas egenskaper beskrivs, har de ett pris på 2495 kronor  respektive 2990 kronor. Samma vara kan man enkelt och snabbt beställa på det andra bladet (i enkelt och svartvitt utförande) till ofattbara priser av  599 kronor respektive 699 kronor. Om jag som privatperson skulle sälja något till så dumpade priser, skulle jag kunna anklagas för att sälja stöldgods. Ofattbart hur man kan sänka priserna till en sådan nivå. Dessutom är erbjudandent denna gång liksom vid det tidigare tillfället tidsbegränsad. Antingen har det inte gått så bra förra gången eller så har de kommit över mera gods som tillverkas av medmänniskor någonstans i världen till löner som vi absolut inte borde blunda för.   Har Unionen ingen koll på sina annonsörer? Gör Unionen (som i de fall där utländska företag vill annonsera) om de gör 'rätt' för sig när de även har ett svensk företag? Ifrågasätter Unjionen inte deras annonsörer's budskap? Har unionen inget moralisk ansvar ifråga om val av annonsörer?   Jag skulle ALDRIG beställa produkter från ett sådant företag med tvivelaktiga annonser.  
//Johann Gatternig  

  • Läs även...

    Sänkt arbetstid på SSAB

    Stålbranschen är hårt pressad av en minskad orderingång. För att spara pengar har nu därför SSAB erbjudit en stor majoritet av sina tjänstemän att gå ner i arbetstid, vilket 90 procent av dem har nappat på.