Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

Skådisar till Unionens a-kassa

Unionens Arbetslöshetskassa kommer att gå ihop med Teaterverksammas arbetslöshetskassa från och med den 1 januari 2012.
A-kassan har också beslutat att sänka medlemsavgiften till 140 kronor.
Ola Rennstam Publicerad 20 oktober 2011, kl 15:38

Sammanslagningen med Teaterverksammas arbetslöshetskassa, TAK, innebär att Unionens a-kassa får ett nytt verksamhetsområde vid årsskiftet.
Fusionen kommer dock inte att innebära några större förändringar för de befintliga medlemmarna.
- Att TAK har en hög arbetslöshet inom sitt område kommer inte att påverka avgiften för de nuvarande 517 000 medlemmarna i Unionens a-kassa. Teaterverksamma har i dag cirka 6 000 medlemmar, vilket är färre än vad vi har i svängningar från månad till månad, säger Inger Lindström, chef för Unionens a-kassa.

Varför gör Unionens a-kassa det här?
- Teaterverksamma har hört av sig till Unionen och frågat om vi kan tänka oss att hjälpa dem för att de har inte ekonomi att klara sig framöver. De räknar med att de hade klarat sig ett år till. I grunden är det fråga om en solidaritetsgärning från Unionens a-kassas sida, säger Inger Lindström.

Unionens a-kassa har också beslutat att sänka medlemsavgiften med 22 kronor från och med årsskiftet, från 162 kronor till 140 kronor per månad.
- Det beslutet har inget med sammanslagningen med TAK att göra utan handlar om att kassan har ett stort kapital som vi måste balansera, förtydligar Inger Lindström.

Arbetslösheten inom TAK är hög i förhållande till medlemsantalet. Därför betalar medlemmarna i dag den högsta statliga avgiften på 300 kronor. Dessutom kommer det till en grundavgift på mellan 112 och 117 kronor.
Fusionen med Unionens a-kassa innebär alltså att TAK:s medlemmar får en rejäl avgiftssänkning. De kommer däremot inte bli medlemmar i fackförbundet Unionen utan enbart direktanslutna till a-kassan.

Teaterverksammas medlemmar är verksamma inom bland annat svensk scenkonst, film, radio, television, symfoniorkestrar, musikteatrar och teaterföretag.

A-kassa

Fyra månaders väntan på pengar från Unionens a-kassa

Stefan Eriksson från Borlänge och Maria Thorstensson från Göteborg har båda väntat i flera månader på pengar från Unionens a-kassa.
Lina Björk Publicerad 25 april 2024, kl 10:26
fasaden på Unionens a-kassa, sedlar och mynt
Unionens a-kassa har haft långa handläggningstider under hela förra året. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader på pengar. Foto: Mats Thorén/Shutterstock

De ringer och kopplas bort. De ringer igen och kopplas bort. 
Så beskriver medlemmar i Unionens a-kassa gången när de försöker få tag på sin handläggare för att få reda på när ersättning kan betalas ut. 

Maria Thorstensson skickade in sina papper till Unionens a-kassa i början av januari. På inloggat läge stod det att ärendet var ”under handläggning” men sedan hände ingenting. 

 – Jag blev skogstokig. Det gick inte att komma fram och när någon svarade bollades jag runt mellan olika personer. De beklagade bara att handläggningstiderna var långa, säger hon. 

Unionens a-kassa har dragits med långa handläggningstider under större delen av förra året. Till jul såg det bättre ut, men nu får den som väntar på ersättning ha tålamod i genomsnitt sju veckor. Det är längst av alla landets a-kassor. Och många medlemmar har väntat betydligt längre än så. 

– Det är ett helvete och en stress. Jag har maxat mina kreditkort och hade det inte löst sig så hade jag behövt låna pengar av vänner och bekanta. Men jag tänker på dem som står själva, hur går det för dem?
 

Unionens a-kassa JO-anmäld

Maria Thorstensson fick till slut besked efter 13 veckors väntan. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader. Han skickade in sitt arbetsgivarintyg i slutet av december, innan julledigheten. Hans arbetsgivare ansåg att det var bättre så att Stefan skulle slippa vänta på a-kassa. Även hans ärende fick titeln ”under handläggning” på myndighetens hemsida och på mejl svarade a-kassan att inget fanns att komplettera. Men sedan hände ingenting. 

Stefan Eriksson

– När jag sedan ringde och undrade vad som händer sa de att jag inte hade skickat in något arbetsgivarintyg. När jag påtalade att jag gjort det berättade de att man inte fick ställa ut det i förtid. De hade de ju kunnat säga direkt, säger han. 

Efter det fick Stefan Eriksson svårt att få tag på sin handläggare. Han fortsatte att ringa till växeln och hamnade i kö. Han har nu valt att anmäla Unionens a-kassa till Justitieombudsmannen. 

Efter att han blev uppsagd från sitt jobb har han sex månaders uppsägningslön. Det räcker en bit, men inte hur länge som helst. 

– Jag räknade med att klara mig till april, men sedan var det stopp. Att vänta fyra månader och med det besvär som a-kassan orsakat. Det är oacceptabelt, säger Stefan Eriksson. 

Hur ser förtroendet för Unionens a-kassa ut?

– Förtroendet är noll. Jag förstår inte att man kan behandla människor på det här sättet. 

Harald Peterson
Foto: Mattias Lindbäck

Enligt Harald Petersson som är kassaföreståndare på Unionens a-kassa har man aktivt arbetat med att få ned handläggningstiderna. Bland annat genom att anställa fler handläggare. 

– Vi får successivt in fler medarbetare som har utbildats och förstärker verksamheten. Vi har en utbildning på gång i Malmö och på vårt nya kontor i Örebro för medarbetare som började i mars. Så vi går mot en stabilare bemanning på sikt, säger han. 

 

Svårt få kontakt med Unionens a-kassa

För att frigöra tid för handläggningen av ärenden har Unionens a-kassa begränsat telefontiden till en timme om förmiddagen, för att nå sin utredare. Det har gjort det svårt att komma fram då många ringer samtidigt. 

–  Vi är medvetna om att det är köer i telefonväxeln. Vi har telefontid utöver det, där vi har externt stöd för att öka tillgängligheten. Sedan finns alltid möjligheten att skriva till oss i en inloggad miljö. Vi har också en chat som är bemannad under stora delar av dagen, säger Harald Peterson.  

Unionens a-kassa har ett pågående tillsynsärende hos Inspektionens för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) på grund av de långa handläggningstiderna.