Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Slutförvaring i Forsmark ger nya jobb

Svensk Kärnbränslehantering i Forsmark har fått klartecken att bygga ut slutförvaret av låg- och medelaktivt avfall. Projektet beräknas ta tio år och ge en rad nya arbetstillfällen.
Lina Björk Publicerad 14 november 2019, kl 15:30
Mikael Wallerstedt
Här, 500 meter ner i berget, ska slutförvaret av använt kärnbränsle byggas. Bränslet ska placeras i kopparkapslar som omges av en speciell sorts lera. Om 100 000 år har radioaktiviteten klingat av. (Läs mer om kommunikatören Erica Wallin och hennes kollegor på Svensk Kärnbränslehantering via länken nedan). Mikael Wallerstedt

Redan nu förvaras låg- och medelaktivt avfall i Forsmark, som huvudsakligen kommer från driften av kärnkraftverken, exempelvis kläder och skor. Det man nu kommer att göra är att bygga ut det befintliga slutförvaret och inkludera rivningsavfall, nedmonterade kärnkraftverk som behöver förvaras under en lång tid.

Ansökan har tidigare godkänts av Strålsäkerhetsmyndigheten och nu även av mark- och miljödomstolen. Nu är det upp till regeringen att ta det slutgiltiga beslutet, även Östhammars kommun har vetorätt i frågan.

Miljöorganisationernas kärnavfallsgranskning, MKG, är dock kritiska till beslutet.

– Det är anmärkningsvärt att mark- och miljödomstolen säger ja. Vi är bekymrade över felaktiga och icke uppdaterade beräkningar. Förvaret ligger i ett berg där vatten rör sig uppåt och det problemet är inte fullt utrett. Ett utsläpp skulle framför allt läcka ut i havet utanför och drabba närmiljön svårt, säger Johan Swahn, vid MKG, till Sveriges Television.

Går allt enligt planerna beräknas byggprojektet att ta ungefär tio år och skapa en rad nya arbetstillfällen. När allt är klart ska en kopparkapsel om dagen ner i berget i 45 år, sedan fylls tunnlarna igen. Och lämnas i minst 100 000 år.

Läs mer om arbetsplatsen Svensk kärnbränslehantering i senaste numret av Kollega.

Arbetsmarknad

Transport vill ta över kabinanställda

Transportarbetarförbundet är i öppen strid med Unionen. LO-förbundet har börjat organisera kabinanställda − en bransch som tillhör Unionen − med uttalat syfte att ta över hela avtalsområdet.
Ola Rennstam Publicerad 8 mars 2024, kl 14:18
Till vänster kabinpersinal, till höger Transportarbetarförbundets huvudkontor.
Transportarbetarförbundet och Unionen är i öppen konflikt. Transport organiserar nu kabinpersonal, som normalt tillhör Unionen, i ett försök att utvidga sitt inflytande över avtalsområdet. Foto: AP/Claudio Bresciani/TT.

Det har seglat upp en konflikt mellan Unionen och Transportarbetarförbundet. Bråket gäller vilket fackförbund som anställda inom flyget ska tillhöra. Enligt Transports förbundsordförande, Tommy Wreeth, är många kabinanställda missnöjda med Unionens sätt att företräda dem och vill nu gå över till LO-förbundet.

Tommy Wreeth.
Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo.

I en krönika i tidningen Transportarbetaren går Tommy Wreeth till attack mot Unionen och konstaterar att hans förbund nu officiellt börjat organisera kabinpersonal inom flyget. Syftet är att ”ta över hela avtalsområdet från Unionen på sikt”. Han passar också på att dela ut en råsop mot Unionen:
”Deras nuvarande förbund Unionen verkar mest intresserade av deras avgift och mindre intresserade av fackligt medlemsnära arbete", skriver Tommy Wreeth i krönikan.

Unionen har en annan bild av stämningen bland medlemmarna inom flyget. Samtidigt är ledningen medveten om att det finns en frustration kring hur villkoren i branschen har försämrats under de senaste åren, särskilt efter pandemin.

− Generellt är medlemmarna inom flyget nöjda med Unionen men vi vet också att det finns missnöje. Vi har nu en tät dialog med alla klubbar för att reda ut eventuella missförstånd och se hur vi kan hjälpa dem istället för de lämnar till ett annat förbund, säger Martin Johansson, andre vice ordförande i Unionen.

Vilken är er kommentar till Transports agerande i den här frågan?

Martin Johansson.
Martin Johansson. Foto: Peter Jönsson.

Det är bara ett halvår sedan vi fick till ett avtal mellan Unionen och LO för att hantera den här typen av frågor, och nu väljer de att bryta mot det avtalet genom att försöka organisera en grupp som vi sedan länge organiserar och tecknar avtal för. Det är tråkigt och bekymmersamt, säger Martin Johansson.

Kollega har varit i kontakt med de tre kabinklubbar, som enligt Transportarbetarförbundet, har uttryckt att de är beredda att lämna Unionen. Samtliga tillbakavisar uppgifterna, man påpekar dock att man uttryckt missnöje med hur förbundet företrätt dem men att man nu har en bra dialog.

Tommy Wreeth vill inte uppge vilka företag det rör sig om eller hur många som gått över till Transport, men skriver i ett mejlsvar att det finns en lång historik av missnöje med Unionen bland kabinanställda.

Enligt Unionen finns ett avtal mellan LO och Unionen om att inte ta över varandras medlemmar. Bryter ni mot det avtalet?

"Transport har inte sökt medlemmar inom avtalsområdet. Det är kabinanställda som kontaktat oss och uppgett att de är missnöjda med Unionen och att de vill byta till Transport. Vi har sedan informerat Unionen, LO och arbetsgivarorganisationen om situationen, enligt praxis."

Du går hårt mot Unionen i din krönika och skriver att Unionen inte är någon riktig fackförening och att Unionen bara är intresserad av medlemsavgifterna. Står du fast vid den kritiken? På vilket sätt är Unionen inte någon riktig fackförening?

"Jag skriver att medlemmar i Unionen vänt sig till oss och att de söker efter en riktig fackförening som är närvarande och tar fighten. Jag skriver ingenting om vad Unionen är eller inte är. Jag skriver också att det "verkar" som att Unionen mest är intresserade av deras avgifter och det är ordagrant den kritik som framförts till oss från de som kontaktat oss. Om kabinanställda varit nöjda med Unionen hade vi sannolikt inte varit där vi är. Sedan kan Unionen säkerligen agera bättre inom andra branscher och till andra medlemsgrupper."