Annons
Annons
  • Forskning visar att stressen minskar när vi vistas i naturen. En trädgård kan hjälpa dig att varva ner. Foto: Anette Karlsen / NTB scanpix / TT

Social tystnad viktig för stressjuka

Publicerad 4 augusti 2014, kl 15:36

Känner du dig alldeles urlakad efter arbetsdagen trots att du inte stressat eller ens lagt särskilt många strån i kors på jobbet? Vikten av social tystnad har inte uppmärksammats tidigare, men forskaren Anna Maria Pálsdottir tar upp fenomenet i sin doktorsavhandling om Alnarps rehabiliteringsträdgård.

Alnarps rehabiliteringsträdgård var den första trädgården som designades för att stödja rehabilitering. Sedan 2002 har ett otal personer med stressrelaterade sjukdomar upplevt naturens helande kraft i trädgården.  Naturen, dit även designade trädgårdar räknas, har en dokumenterad positiv effekt på vår hälsa.

Tidigare forskning har visat vad som händer i kroppen när vi vistas i naturen. Vi kopplar på det parasympatiska systemet, stressen minskas och det produceras mer lugn och ro, säger Anna Maria Pálsdottir, som jobbat på Alnarp sedan 2007 och sedan 2008 forskat kring varför rehabiliteringsträdgården fungerar.
I vardagen nuförtiden är vi väldigt mycket på och förbrukar mycket energi eftersom vi hela tiden måste förhålla oss till så mycket i den urbana miljön. I naturen behöver vi inte fokusera lika mycket eller förhålla oss till andra.

En av de viktigaste upptäckter hon gjort i sina fallstudier är utmattades behov av social tystnad. Att helt enkelt få slippa andra människor, vila och vara sig själv i mötet med naturen.

Sedan Alnarp anlades har ett antal rehabträdgårdar poppat upp lite här och var över hela landet, men nu håller Anna Maria Pálsdottir, utifrån resultaten i sin forskning, på att utforma kriterier för vad som krävs för en fungerande rehabiliteringsträdgård.

Att ställa ut tre krukväxter på en parkeringsplats räcker absolut inte, säger Anna Maria Pálsdottir.
Den egna trädgården är ofta kopplad till prestige och många måsten, även om många av dem jag intervjuat säger att de har fått ett helt annat förhållningssätt till sin egen trädgård efteråt.

Men vad gör man om man inte har tillgång till en trädgård att återhämta krafterna i?

Försök hitta en plats som tilltalar dig och stämmer överens med din sinnesstämning, där du kan sitta i lugn och ro. Det kan faktiskt också vara avslappnande att ha blommor på arbetsrummet och naturbilder på väggarna och att andas in doften av örttéer, säger Anna Maria Pálsdottir.

Johanna Rovira
Johanna Rovira
[email protected]
Lediga jobb
  • Läs även...

    Nya regler har lett till bättre arbetsmiljö

    Arbetsmiljöverkets föreskrift mot psykosocial ohälsa på jobbet, OSA, har främst haft effekt för offentliganställda kvinnor. Men i tre fall som rör Unionenmedlemmars arbetsplatser har arbetsgivare tvingats ta itu med kränkande särbehandling.

  • Läs även...

    27 000 nekades ersättning

    Sture. Jessica. Mona. Tre offer för Försäkringskassans allt hårdare bedömningar för att hålla nere sjukstatistiken. Läs deras berättelser – och myndighetens svar.

  • Läs även...

    Livslångt lärande ska få fler att jobba längre

    Befolkningen i Europa åldras snabbast i världen. För att välfärden inte ska äventyras måste fler jobba längre. Men då krävs vidareutbildning under hela arbetslivet, visar forskning.

  • Läs även...

    Osjälviskhet lönar sig

    Börja bry dig om andra. Det kan vara ett fungerande tips för den som vill ha högre lön, visar ny forskning.

  • Läs även...

    De heter det de gör

    Båtbyggaren och ensamseglaren Sven Yrvind ville ha ett efternamn som passade honom – och det han gör. Han är inte ensam om att ha ett namn som hör ihop med jobbet, men för de flesta är det en tillfällighet.

  • Läs även...

    Chefers höga arbetsbelastning missas

    Tidspress, hög arbetsbelastning och många medarbetare. Så ser verkligheten ut för många av landets mellanchefer. Trots det glöms chefernas arbetsmiljö ofta bort.

  • Läs även...

    Coronakrisen: Nu ökar den psykiska ohälsan

    Redan nu ser företagshälsovården att den psykiska ohälsan ökar i spåren av coronapandemin. Från tidigare kriser vet man att sjukskrivningarna kommer att stiga under många år framöver. Men denna gång finns viss beredskap.

  • Läs även...

    Soffan sämre för psyket än att sitta på jobbet

    Stå emot frestelsen att sjunka ner i soffan i helgen. Det är sämre för din mentala hälsa att sitta stilla på fritiden än att sitta stilla på jobbet, visar ny forskning från GIH och Karolinska.

  • Läs även...

    Så stöttar du en orolig kollega

    De flesta anställda känner någon form av oro kring effekterna av coronaviruset. Men det finns saker vi kan göra för att stötta varandra. Både som kollega och chef.