Annons
  • Forskning visar att stressen minskar när vi vistas i naturen. En trädgård kan hjälpa dig att varva ner. Foto: Anette Karlsen / NTB scanpix / TT

Social tystnad viktig för stressjuka

Publicerad 4 augusti 2014, kl 15:36

Känner du dig alldeles urlakad efter arbetsdagen trots att du inte stressat eller ens lagt särskilt många strån i kors på jobbet? Vikten av social tystnad har inte uppmärksammats tidigare, men forskaren Anna Maria Pálsdottir tar upp fenomenet i sin doktorsavhandling om Alnarps rehabiliteringsträdgård.

Alnarps rehabiliteringsträdgård var den första trädgården som designades för att stödja rehabilitering. Sedan 2002 har ett otal personer med stressrelaterade sjukdomar upplevt naturens helande kraft i trädgården.  Naturen, dit även designade trädgårdar räknas, har en dokumenterad positiv effekt på vår hälsa.

Tidigare forskning har visat vad som händer i kroppen när vi vistas i naturen. Vi kopplar på det parasympatiska systemet, stressen minskas och det produceras mer lugn och ro, säger Anna Maria Pálsdottir, som jobbat på Alnarp sedan 2007 och sedan 2008 forskat kring varför rehabiliteringsträdgården fungerar.
I vardagen nuförtiden är vi väldigt mycket på och förbrukar mycket energi eftersom vi hela tiden måste förhålla oss till så mycket i den urbana miljön. I naturen behöver vi inte fokusera lika mycket eller förhålla oss till andra.

En av de viktigaste upptäckter hon gjort i sina fallstudier är utmattades behov av social tystnad. Att helt enkelt få slippa andra människor, vila och vara sig själv i mötet med naturen.

Sedan Alnarp anlades har ett antal rehabträdgårdar poppat upp lite här och var över hela landet, men nu håller Anna Maria Pálsdottir, utifrån resultaten i sin forskning, på att utforma kriterier för vad som krävs för en fungerande rehabiliteringsträdgård.

Att ställa ut tre krukväxter på en parkeringsplats räcker absolut inte, säger Anna Maria Pálsdottir.
Den egna trädgården är ofta kopplad till prestige och många måsten, även om många av dem jag intervjuat säger att de har fått ett helt annat förhållningssätt till sin egen trädgård efteråt.

Men vad gör man om man inte har tillgång till en trädgård att återhämta krafterna i?

Försök hitta en plats som tilltalar dig och stämmer överens med din sinnesstämning, där du kan sitta i lugn och ro. Det kan faktiskt också vara avslappnande att ha blommor på arbetsrummet och naturbilder på väggarna och att andas in doften av örttéer, säger Anna Maria Pálsdottir.

Johanna Rovira
Johanna Rovira
[email protected]
Lediga jobb
  • Läs även...

    Tristess skapar bråk på jobbet

    Att ha tråkigt på jobbet kan göra dig sjuk. Men det kan också skapa konflikter. Det visar forskning utförd på Mount Everest, som är direkt överförbar till arbetslivet.

  • Läs även...

    När yrket blir din identitet

    Vad arbetar du med? Det är den kanske allra vanligaste frågan i sociala sammanhang. Inte bara omgivningen utan även vi själva bedömer oss lätt utifrån yrket.

  • Läs även...

    Här får du jobba när du vill

    Det finns inget självändamål med att jobba 9–17. Det viktiga är att man når resultat – inte när det sker. Det insåg man på Invise. Här bestämmer du själv när du vill arbeta.

  • Läs även...

    Stressen kan döda

    Långvarig stress kan vara livsfarlig. Det försämrar immunförsvaret och höjer blodtrycket – och kan i värsta fall leda till hjärtinfarkt.

  • Läs även...

    Mördande stress

    I fjol omkom 50 personer i olyckor på landets arbetsplatser. Ofta handlar det om fall- eller klämolyckor. Men frågan är hur många ytterligare som dör av – men inte nödvändigtvis på – jobbet. Ditt arbete kan faktiskt vara livsfarligt utan att du har en aning om det.

  • Läs även...

    Motionärer tränar för att minska stressen

    Mer än en tredjedel av alla som tränar gör det för att minska sin stress. Det visar en ny rapport, som också avslöjar att Sverige klår Danmark och Norge när det gäller att träna för att prestera bättre på jobbet.

Nyhetsbrev

Prenumerera

Håll dig uppdaterad med färska nyheter från Kollega.