Att inte ha förberett sig tillräckligt är det vanligaste misstaget vid anställningsintervjuer, säger Bengt-Ove Jonsson, platschef och rekryterare på Poolia i Norrköping.
Det värsta man kan säga är att man visste att frågan om ens starka och svaga sidor skulle komma om man ändå inte har något svar. Är man medveten om sina svagheter kan man också göra något åt dem.
Tre telefonsamtal bör man ringa om man söker jobb: ett innan du söker, ett när det gått en tid ("Har ni läst min ansökan?") och ett några dagar efter intervjun. Inte längre än en vecka efter. I det samtalet tackar du för mötet och ställer kompletterande frågor. E-posta går också bra.
Ring inte för ringandets skull utan ställ ordentliga frågor. Rekryterarna går att påverka och genom att höra av dig visar du genuint intresse.
- Utbildning och arbetslivserfarenhet i all ära, din attityd är viktigast och det är bra att visa att du är motiverad, säger Bengt-Ove Jonsson.
Om du trots allt får handlingarna i retur är det dags för ett fjärde telefonsamtal, hur mycket det än kostar på. Berodde avslaget på ditt agerande under intervjun eller saknade du kompetens? Fokusera inte bara på negativa saker utan fråga också om vad som var till din fördel. Rekryterare är ofta villiga att svara. Får man bra kontakt med rekryteraren kan man också få tips om ändringar i cv:t.
- På mindre företag kanske de går mer på magkänsla och har svårt att vara uppriktiga. Av en professionell rekryterare kan man kräva att få svar, säger Bengt-Ove Jonsson.
Att man inte får jobbet behöver inte betyda att man gjorde en dålig intervju. Kanske din personlighet och utbildning inte passade just det företagets kravprofil.
(Siftidningen nr 1-2007)
Fakta
Bengt-Ove Jonsson tipsar:
- Kräv att få reda på vad du gjorde bra och dåligt under intervjun.
- Förbered dig och finslipa dina svar till nästa intervju.
- Du är ingen dålig människa för att du får ett nej, du matchar bara
inte deras kravprofil.