Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Staten ska stå för kostnaden vid sjukdom

Staten ska stå för hela sjuklönekostnaden under april och maj. Dessutom ska staten betala en större del av lönen för de personer som tvingas gå ner i arbetstid när företag krisar. Det framkom på en presskonferens under måndagsförmiddagen.
David Österberg Publicerad
Jessica Gow/TT
Finansminister Magdalena Andersson lanserar tillsammans med regeringen stödpaket på över 300 miljarder kronor till näringslivet. Jessica Gow/TT

Spridningen av coronaviruset börjar nu få omfattande konsekvenser för svenska företag. Därför föreslår regeringen nu ytterligare stöd för att stötta verksamheter i kris.

Ett av förslagen är att korttidspermittering införs i dag, måndag. Det innebär att arbetsgivare som tvingas permittera anställda kan minska sina lönekostnader med hälften. Den som är permitterad får drygt 90 procent av sin lön. Mellankostnaden betalas av staten, men kostnadsfördelningen beror på hur stor arbetstidsminskningen är (se faktaruta).

Förslaget beräknas kosta 2,4 miljarder kronor och föreslås gälla under 2020. Kostnaden kan dock öka, beroende på hur smittans spridning utvecklas. Lagrådet ska behandla förslaget under dagen.

Ett annat förslag är att staten tar över företagens sjuklöneansvar. Under april och maj ska staten ta hela kostnaden för sjuklönen. Även egenföretagare ersätts med sjukpenning för de två första veckorna.

Läs mer: Slopad karensdag till följd av corona

Regeringen föreslår också att företag ska kunna vänta med att betala in arbetsgivaravgifter, moms och preliminärskatt på lön. De nya reglerna ska börja gälla från den 7 april, men kan tillämpas retroaktivt från årsskiftet. Det innebär att företag som redan betalat in skatt för årets tre första månader kan få skatten tillbaka. Förslaget ska enbart gälla företag som sköter sin ekonomi och som inte har stora skatteskulder.

Krispaketet är en överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Liberalerna och Centerpartiet.

Arbetsgivarnas kostnader minskar

Förslaget om korttidspermittering ska börja gälla från i dag, den 16 mars. Det innebär att staten betalar en del av arbetstagarnas lön i företag som permitterar på grund av följderna av coronaviruset.

Hur mycket arbetsgivarnas kostnader minskar beror på hur mycket arbetstiden minskar:

Arbetstidsminskning: 20 %
Löneminskning: 4 %
Minskad lönekostnad: 19 %

Arbetstidsminskning: 40 %
Löneminskning: 6 %
Minskad lönekostnad: 36 %

Arbetstidsminskning: 60 %
Löneminskning: 7,5 %
Minskad lönekostnad: 53 %

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Hundratals tjänstemän tvingas lämna Volvo Cars

1000 anställda får lämna Volvo Cars. Många av dem är tjänstemän.
– Det har varit oerhört tuffa veckor när beskeden rullar ut, det är ledsamt och tråkigt, säger Jörgen Olosson, Unionens klubbordförande på Volvo Cars.
Elisabeth Brising Publicerad 23 oktober 2025, kl 10:26
Tjänstemän på Volvo Cars-fabriken i Göteborg går igenom information om uppsägningar – cirka 1 000 personer får lämna företaget
Volvo Cars har beslutat att cirka 1 000 personer kommer att lämna företaget i Sverige. Många är tjänstemän. Foto: Viktoria Bank/TT

I maj i år varslades mer än tusen personer på Volvo Cars efter att företaget brottats med ekonomin. Facket har sedan dess förhandlat med företagsledningen om villkoren för nedskärningarna. 

Nu är förhandlingarna klara. 1000 anställda tvingas lämna berättar ledningen i samband med släppet av företagets kvartalsrapport

Enligt Unionens klubbordförande på Volvo Cars, Jörgen Olsson, är 500 personer av de 1000 som slutar,  "naturliga avgångar". De har redan sökt sig till andra jobb efter varslet. 

500 anställda tvingas dock lämna företaget och av dem är hälften, 250 personer, Unionenmedlemmar. De flesta jobbar i Göteborg, men nedskärningarna sker över flera orter och alla yrkesområden. 

Jörgen Olsson.
Jörgen Olsson, ordförande Unionenklubben Volvo Cars.

Det har varit en tung och utdragen process sedan i maj. Det är klart det finns en stor oro under tiden, säger Jörgen Olsson, ordförande i Volvos Cars Unionenklubb. 

Fackets uppdrag har varit att företräda sina medlemmar och försöka ge något extra till de som får gå, som extra månadslöner. 

Det finns exitpaket för de vi företrätt och många av dem har fått paket med en annan uppsägningstid än den kollektivavtalade, säger Jörgen Olsson.

Majoriteten har kort anställningstid

Hur många månader de får är individuellt och beror på ålder och anställningstid. Majoriteten som får lämna Volvo Cars har dock en kort anställningstid, utifrån lagen om anställningskydd, las.  
 
Sist in först ut är grundprincipen, så många med kort anställningstid har fått lämna, säger Jörgen Olsson. 

De som tvingas sluta får också personligt stöd av omställningsorganisationen TRR genom kollektivavtalet. 

Samtidigt med nedskärningarna går bolaget bättre än förväntat enligt kvartalsrapporten. Företaget ökade vinsten före skatt till 6,2 miljarder kronor under det tredje kvartalet.

Är det lugnt nu för er som är kvar framöver?

Nä, det är fortfarande utmanande. Vi har en fortsatt tuff situation framöver, säger Jörgen Olsson. 

Unionen har drygt 5000 medlemmar anställda på Volvo Cars.