• Från vänster, Gabriel Melki, kommunalråd Botkyrka, Karin Skånberg, regionchef Unionen Stockholm, Henrik Bjurgård, regionchef Unionen Östra Sörmland/Gotland, Åsa Sjölander, vd Unionen Egenföretagare, Linda Pira, artist, Theres Sysimetsä, styrelseledamot Unionen Stockholm, Alice Bah Kuhnke, kulturminister, Salla Salazar, producent. Foto: Kollega

Stöd men inte styrning för kreativt företagande

Publicerad 13 februari 2015, kl 16:09

Hur får man unga människor att våga ta steget och omvandla sina drömmar till aktiva företag? Det var den centrala frågan när hiphopkollektivet på Redline Recordings igår träffade politiker och representanter från Unionen Egenföretagare och regionerna Stockholm och Sörmland-Gotland.

I en nedsutten skinnsoffa under ett screentryckt porträtt av Olof Palme, i en källarlokal under Kärsbyskolan i Norsborg, framkristalliserades under torsdagseftermiddagen ett par nycklar till vad som krävs för att gå från dröm till verksamhet. Det behövs vägledning och stöd i rätt stund, stöd som kan komma från kommunen, från staten, från facket eller från olika typer av mentorer.

- Det som inte behövs är ett nej. Säg inte nej! Berätta istället hur man kan göra det bättre, sa Ali Khalil, 22-årig företagare och kommunpolitiker för Miljöpartiet i Botkyrka.

Att starta eget innebär alltid att komma över olika hinder, i allt från att fylla i formulär på rätt sätt till att komma förbi såväl andras som egna fördomar. Det som finns, från början, är en idé och ett driv, en gnista. För att den gnistan inte ska släckas krävs vägledning och stöd från de som redan är etablerade, underströk Ali Khalil.

Redline Recordings har sedan starten i början av 90-talet fungerat som förebilder, nätverkare och slags inkubatorer som hjälpt många svenska hiphopartister att bli sina egna varumärken, till exempel Linda Pira som också deltog i samtalet. Men det har inte alltid gått på löpande band för dem heller.

Salla, en av bröderna Salazar som ingick i gruppen Latin Kings och som grundade Redline Recordings för drygt 20 år sedan, framhöll två personer som varit helt centrala för deras framgång: producenten Gordon Cyrus som tog Latin Kings under sina vingar efter tredjeplatsen i Rap-SM 1991, och Göran, föreståndaren på Kärsbyskolan som gav dem utrymme i en källarlokal under fritidsgården. Där ligger Redline Recordings än i dag och det var där politiker och Unionens representanter träffades igår. Kommunen, däremot, har inte varit till någon hjälp för Redline Recordings, menade Salla.

- De tyckte inte att vi var goda representanter för kommunen. Och vi ville inte låta oss styras.

Det har förändrats nu, kontrade de närvarande politikerna från Botkyrka kommun, som berättade om stora satsningar på att skapa kluster av kreativa näringar i kommunen, med Subtopia i spetsen, som i dag samlar ett par tre hundra kreativa företagare och en ny kreativitetsstrategi som ska fokusera på att bättre ta lokala krafter till vara.

Andelen egna företagare ökar och många är i dag kombinatörer, det vill säga växlar kortare anställningar med fakturering, inte minst inom kulturområdet. För att den tillvaron ska fungera behövs också viss trygghet.

- Vi ger ett forum för att låta människor våga drömma, vi kan ge trygghet för den som vill satsa på att förverkliga sina drömmar och hjälper till med avtalsskrivning, coachning, marknadsplan, vad behöver jag för att starta företag, frågade sig Åsa Sjölander, vd för Unionen Egenföretagare.

- De som är egna företagare i dag anställer folk i morgon. Genom att fånga upp dem i dag ser vi till att skapa en bra arbetsmarknad i morgon, sa Åsa Sjölander.

Hallå där, kulturminister Alice Bah Kuhnke!

De kreativa näringarna står inför utmaningar som andra branscher, men inte nödvändigtvis de samma. Digitaliseringen påverkar kulturarbetarna i hög grad, och att följa med i utvecklingen med kontinuerlig kompetensutveckling är oerhört viktigt även för kulturarbetare, menar kulturminister Alice Bah Kuhnke.

- Det är viktigt att man får sin arbetsgivare att investera i kompetensutveckling. Eller att man avsätter resurser för det själv, om man är sin egen. Jag tycker att man också kan uppvakta sitt fackförbund att anordna utbildningar.

Globaliseringen innebär kanske ett större hot för vissa andra branscher, än för de kreativa – där trenden snarare tillgängliggjort en mycket större marknad.  Några av de största svenska exportsuccéerna de senaste åren har bestått av musik, mode och spel – med global målgrupp.

Spelföretagen bakom Minecraft och Candy Crush Saga har värderats högre än klassiska svenska storindustrier som SSAB och Volvo. Spotify är just nu på väg in på Nasdaq. Bara John Lennon och Paul Mc Cartney har fler listtoppar på den amerikanska Billboard Hot 100 än den svenska låtskrivaren Max Martin.

Vad kan du göra för att se till att unga kreatörer ska våga ge sig in och driva verksamhet på kulturområdet och även hålla ut för att kunna växa?

- Det ligger på mitt område att se till att det finns goda förutsättningar att leva och försörja sig som kulturarbetare, till exempel vad gäller regler kring a-kassan och sjukförsäkringen. Man måste också kunna vara förälder och ta ut föräldraledighet som kulturarbetare. Där har vi en del att göra. Nu har vi nyligen harmoniserat pensionsavtal för scenkonsten med andra branscher. Det är ett första steg.

Men det krävs också politiskt mod för att våga satsa på kulturen, menar Alice Bah Kuhnke.

- Vi som har makt måste vara modiga nog att lämna ifrån oss en del av den makten. Kreativitet och konstnärlig frihet innebär att vi måste våga fördela medel och sedan låta kreatörerna göra vad de vill av det. Vi måste göra kreativa näringar attraktiva för unga entreprenörer.

Gabriella Westberg
Gabriella Westberg
Gabriella Westberg
[email protected]
@Tidn_Kollega
Lediga jobb
Nyhetsbrev

Prenumerera

Håll dig uppdaterad med färska nyheter från Kollega.