Annons
Annons
  • Tanken är att lastbilstillverkaren Scania ska kompetensutveckla de anställda som blir kvar efter neddragningen. Foto: Jonas Ekströmer / TT

Stort intresse för avgångspaket på Scania

Publicerad 22 september 2020, kl 13:31

Tusen tjänstemän ska bort från Scania i Sverige. Som en del i det slutar 110 anställda mot avgångsvederlag eller en pensionsuppgörelse. Målet är att inga tillsvidareanställda ska behöva sägas upp.

De 110 består av tre grupper. Dels de som fyllt 65 år. De får en uppgörelse som täcker en del av den lön de skulle fått till 68 års ålder, dels de som är 64 år som får en så kallad avgångspension och slutligen de som är yngre.

Dessa har fått anmäla sig frivilligt och erbjudits 200 000 kronor för att sluta.

Unionenklubbens ordförande Mari Carlquist vill inte gå in på hur många som fått de 200 000 kronorna, men säger att intresset för erbjudandet har varit stort.

– Det är många som övervägt att sluta. En del har haft andra jobb på gång, andra har funderat på att göra något annat.

Läs mer: Scania erbjuder anställda avgångspension

Bland dem som nu kommit överens med företaget om att sluta finns alla möjliga åldrar, enligt Mari Carlquist. En del är unga med kort anställningstid, andra närmar sig pensionsåldern.

Men långt ifrån alla som sökt har beviljats avgångsvederlag. Ett villkor för att få del av erbjudandet har varit att den tjänst man lämnar kan ersättas genom intern rekrytering. Även personer i vissa nyckelroller har inte haft möjlighet att ta del av erbjudandet.

– Det är en del som fått nej. Men det är inte så många som hört av sig och varit besvikna för det. Jag tror att det också kan vara skönt att få höra att man är så viktig för företaget att de vill att man ska stanna kvar, säger Mari Carlquist.

Tidigare har kontrakt med 600 konsulter avslutats. Tillsammans med naturliga avgångar under året hoppas man både från företag och fack att nå upp till neddragningen på tusen personer.

– Vi har aldrig varit med om att tillsvidareanställda har behövt sägas upp från Scania. Vi hoppas och tror att vi klarar det den här gången också.

Anledningen till den stora neddragningen är en kombination av försämrade resultat under coronapandemin och de nya krav som elektrifieringen av lastbilarna kräver, säger Mari Carlquist.

– Tanken är att vi inte ska dra ned med tusen personer för att anställa tusen nya med annan kompetens. Nu måste vi i stället kompetensutveckla de som är kvar. Det är en utmaning, men allt annat vore ett misslyckande både för företaget och de anställda.

Niklas Hallstedt
Niklas Hallstedt
[email protected]
Lediga jobb
  • Läs även...

    Utköp av förtroendevalda oroar Unionen

    Att företag betalar för att bli av med skickliga förtroendevalda kränker föreningsrätten. Även om omfattningen inte är alarmerande, enligt en ny undersökning från Unionen, är det illa nog att det ens förekommer, menar förbundet.

  • Läs även...

    Scania erbjuder anställda avgångspension

    Scania ska minska personalstyrkan med 1 000 tjänstemän i Sverige. För att lyckas kommer bolaget nu med ett erbjudande om avgångspension. Unionenklubben är nöjd med innehållet och att det bygger på frivillighet.

  • Läs även...

    Scania backar om att ändra semesterlagen

    När Scania ska beta av sin orderbok kan det bli en del extrajobb för medarbetarna. Därför diskuteras nu övertid, arbete på lördagar och att skjuta på semestrar. Däremot backar Scania när det gäller att ändra semesterlagen.

  • Läs även...

    Miljonregn över anställda när facket avstår arvode

    De anställda på Scania har helt oväntat blivit nära tre miljoner kronor rikare. Det sedan de fackliga företrädarna avstått från ett styrelsearvode, till förmån för Scanias personalstiftelse. En inrättning som länge varit vilande, men som nu får nytt liv.

  • Läs även...

    Logistiker på Scania räddar liv i coronatid

    Det är inte så stor skillnad mellan att transportera skyddsutrustning och lastbilsdelar, resonerade logistiker på Scania och erbjöd sina tjänster till Karolinska. För patienterna kan dock insatsen ha inneburit en skillnad mellan liv och död.

  • Läs även...

    Miljardutdelning trots statligt krisstöd

    Fordonsindustrin har permitterat tusentals till följd av corona. Samtidigt föreslår AB Volvos styrelse att miljarder delas ut till aktieägarna. Provocerande och oanständigt tycker representanter för regeringspartierna. Och på Scania får de anställda rekordbonus.

  • Läs även...

    Behov av bättre studiestöd efter corona

    I spåren av corona och de varsel som läggs nu kommer anställda behöva insatser för att byta karriär eller vidareutbilda sig. Både utbildningssystemet och finansieringen av studier behöver förbättras för att möta behovet, anser Unionen.

  • Läs även...

    Konsulter riskerar gå miste om stöd

    Fordonstillverkaren AB Volvo har sagt upp avtal med 5 000 konsulter på grund av coronakrisen. Många av konsulterna är anställda på företag utan kollektivavtal vilket innebär att de inte har rätt till hjälp från TRR Trygghetsrådet.

  • Läs även...

    Sällsynt med storvarsel

    Det blir allt ovanligare med stora varsel. I stället arbetar företagen mer kontinuerligt med förändringar av verksamheten. En orsak kan vara att stora varsel skadar företagens varumärke.