• Strejkvakter utanför Malmö hamnområde. Foto: Johan Nilsson/TT

"Strejkerna ökade trycket"

Publicerad 6 mars 2019, kl 12:01

Den flera decennier långa hamnkonflikten är nu över efter den senaste månadens punktstrejker och lockout. I sista sekund undveks full strejk sedan parterna, Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar, sent i går kväll tecknade ett andrahandsavtal.

Avtalet innebär att Hamnarbetarförbundet nu får rätt till lokala förhandlingar och kan utse skyddsombud och förtroendemän.

– Det känns jättebra! Vi har kämpat för det här i många år. Nu har vi fått ett andrahandsavtal. Det är ett eget självständig kollektivavtal. Det är inte något hängavtal. Nu har vi en självständig roll. Vi äger vårt avtal, säger Eskil Rönér, Hamnarbetarförbundets ordförande.

Har ni alltså tecknat ett eget kollektivavtal?
– Vi inledde förhandlingarna i höstas med att vi ville ha ett andrahandsavtal. Andrahandsavtalet är inte det först ingångna. Det har ju Transport. Kommer det ytterligare ett kollektivavtal, så är det ett andrahandsavtal, förklarar Eskil Rönér.

Vad var det som gjorde att ni fick igenom det här?
– Jag kan inte säga exakt men punktstrejkerna ökade trycket.

När blev det klart?
– Det var osäkert in i det sista. Det vände i går eftermiddag.

Har ni fått igenom alla krav?
– Vi har gjort en liten eftergift, att löptiden på vårt avtal är den samma som förstahandsavtalets, alltså Transports, men vi kan säga upp avtalet och det nöjer vi oss med.

Enligt Joakim Ärlund, förhandlingschef på Sveriges Hamnar, kommer anställningsvillkoren för hamnarbetarna även fortsättningsvis att regleras av kollektivavtalet med Transportarbetareförbundet.

Sveriges Hamnars största invändning mot att Hamnarbetarförbundet skulle få ett eget kollektivavtal har varit att man inte vill förhandla med två parter.

För Hamnarbetarförbundet är det ingen större skillnad.

– Vi har redan tidigare samförhandlat med Transport och när det funnits behov förhandlat var för sig, säger Eskil Rönér.

Konflikten har pågått sedan Hamnarbetarförbundet bröt sig ur LO-anslutna Transportarbetareförbundet i början av 1970-talet. Förbundet har inte omfattats av fredsplikten men i och med det nya avtalet råder nu fredsplikt.

– Nu startar vår vardag. Vi ska få igång arbetet med kollektivavtalet. Det innebär att vi nu kan följa förtroendemannalagen och lokala skyddsombud ska utses. Nu finns det många praktiska saker att ta tag i, säger han.

Hur har reaktionerna från medlemmarna varit?
– Bara positiva. Jag satt på tåget på vägen hem från Stockholm igår och telefonen gick varm, säger Hamnarbetarförbundets ordförande Eskil Rönér, som till vardags jobbar i Helsingborgs hamn.

Sofia Broomé
[email protected]
Lediga jobb
  • Läs även...

    Många känner inte till försäkringsskydd

    Två av fem fackmedlemmar anser att deras medlemskap ger dåligt eller inget ekonomiskt skydd vid sjukdom eller skada. Var femte vet inte vad medlemskapet ger för skydd överhuvudtaget. Det visar en ny undersökning.

  • Läs även...

    Så ofta strejkar Unionen

    Under Unionens tio första år har förbundet tagit till strejkvapnet sex gånger. Det innebär att Unionen hamnar på tredje plats om man listar antalet strejker bland de svenska fackförbunden.

  • Läs även...

    Transportföretag vilseledde Unionen

    Företaget Körhem har fört Unionen bakom ljuset. Bolaget tecknade hängavtal för sina tjänstemän men nu har det visat sig att säljarna i själva verket är chaufförer.

Nyhetsbrev

Prenumerera

Håll dig uppdaterad med färska nyheter från Kollega.