Hoppa till huvudinnehåll
Stress

Stressdoktorn: Skrota din smartphone

Den smarta mobilen är vår tids människoätande tiger – den gör att vi har vårt kamp- och flyktreglage påkopplat för jämnan. Det hävdar "stressdoktorn" Tomas Danielsson, som tipsade fackligt förtroendevalda i Gävleborg hur de kan undvika att bli sjuka av stress.
Johanna Rovira Publicerad 9 oktober 2017, kl 15:24
Colourbox.com
Smarta mobiler är en källa till stress för många. Colourbox.com

Tomas Danielsson, beteendemedicinare med fokus på ett arbetsliv under ständig förändring, gjorde för en tid sedan ett experiment. Han fick 40 tjänstemän att lova dyrt och heligt att de skulle ha mobilen avstängd under helgen. Sent söndag natt ringde han upp samtliga – 37 av 40 svarade.

– Undersökningar visar att stressen hos 12-14-åringar ökar redan innan de slår på mobilen. Vi märker det knappt, men vi håller på att bli ett helt skruvat folk, upplyste "stressdoktorn", de förtroendevalda som deltog under utvecklingsdagen vars tema var arbetsmiljö.

Den smarta telefonen är en nutida tiger, men vi springer inte ifrån den fastän vi borde. Tomas Danielsson uppmanade också åhörarna att skaffa sig en osmart mobil med hemligt nummer som man bara delar ut till sina närmaste, för att slippa ha jobbtelefonen på när man är ledig. Fast ibland hjälper det inte att lägga undan sin jobbmobil.

– Många får nämligen högre stress av att tro att något hänt, än vad de får av att tjuvkika. Jag tycker därför att man ska tjuvkika i den på semestern i Hunnebostrand.

Den stressrelaterade ohälsan ökar. 78 procent av tjänstemännen har för höga muskelspänningar i käke, hals, nacke, bröst och axlar, enligt en ny undersökning. Det gäller att bromsa stressen innan symptomen blir sjukdom menade Tomas Danielsson och presenterade 12 levnadsregler som kan förhindra stressjukdomar. (Se faktaruta).

Läs mer: Utbränd - på olika sätt

– Sen måste vi få bort cheferna som bara skriker "Kör! Kör! Kör!".

Systematiskt arbetsmiljöarbete är ett verktyg som kanske inte hjälper att för få bort den typen av chefer, men väl en metod för hur man arbetar med att förhindra att någon blir sjuk eller mår pyton på grund av sitt jobb. Deltagarna fick en duvning i såväl arbetsmiljölagen som den nya föreskriften från Arbetsmiljöverket - Organisatoriskt och social arbetsmiljö, OSA, samt i pensioner.

Läs mer: Unionen vill se krafttag mot stress och ohälsa

Men när inga lagar hjälper, när stress och krav känns oöverstigliga och allt annat skiter sig finns det ett enkelt knep för att hålla paniken i schack, enligt stressdoktorn:

– Ställ dig bredbent. Gå upp på tå, ner på häl, lägg armarna i kors i slow motion och säg: ”Här råder ett visst kaos”.

– Det är ett enkelt knep för att tygla hjärnans aggressioner, det får en att känna att man har viss kontroll.

12 levnadsregler som kan förhindra stress:

  1. Sluta jämför dig själv med andra. Skit i grannen och kollegan, strunta i att jaga efter vad andra har, kan och hinner med. Städa på trettondagen i stället för till jul och strunta i att det är inne med svarta bockar och metalltomtar i år.
  2. Våga välja bort. Det handlar inte om att prioritera, utan att ha modet att avstå helt. Man kan rimligtvis bara vara på ett ställe i taget.
  3. Sätt rimliga mål för arbete, familj och fritid. Avsätt 6 timmar i veckan då du kan göra något du tycker är kul utan att känna skuld. Då blir hjärnan glad. (Gör du något 7 timmar i veckan men känner dig skyldig för att du använder tiden till dig själv, funkar det inte).
  4. Erkänn dina begränsningar men tala samtidigt om vad du faktiskt är bra på.
  5. Öppna livscafé. Samlas på arbetsplatsen och samtala i 18 minuter med fyra frågor på agendan: a) Var och en berättar om sin egen stress. b) Har jag sett stress hos någon annan? c) Har vi någon gemensam stresstopp framför oss? d) Finns där någon på jobbet som lagt ner för mycket energi och som är på väg att gå sönder – erbjud hjälp och acceptera inte ett nej.
  6. Ta tag i vardagens konflikter och missförstånd på en gång. Låt inte surdegar ligga och jäsa.
  7. Tänk positivt.
  8. Kost, motion och sömn i rätt balans höjer vår stresstolerans. Sömnen behöver vara regelbunden.
  9. Mental avkoppling och mental träning – det kan vara antingen organiserad mental träning eller bara att promenera i skogen. Eller att utöva/lyssna på musik.
  10. Släpp loss barnet inom dig och var lite busig.
  11. Jobba vidare med självförtroendet. Vi kan aldrig få för mycket uppskattning. Ge gärna kollegan en uppmuntrande puff.
  12. Skaffa ett bollplank, någon du känner dig trygg med och som kan lyssna på dig. Ensam är inte stark.  
Stress

9 sätt att minska stressen under arbetsdagen

Har du en stressig dag? Det här kan du göra för att må bättre. Psykologen och författaren Henrik Wiman, känd som "psykologenhenrik" på Instagram, delar med sig av sina bästa tips.
Elisabeth Brising Publicerad 10 januari 2024, kl 06:03
Kvinna gör yoga framför sin dator.
Så slappnar du av - på jobbet. Ta pauser utan mobil, prata om din stress och andas i fyrkant. Foto: Colourbox.

1. Våga prata om det

Kommunicera att du är stressad till kollegor och chef och sök stöd. Jobbet är i regel en lagsport. Det är okej ibland att bara berätta: Just nu känner jag mig stressad, så ni vet. Du kan också be om konkret hjälp. Kan ni fördela om arbetsuppgifter och se om det går att få lite mer luft? Att få mer fokus på en sak? Be om hjälp att prioritera bland dina uppgifter. 

2. Pausa utan mobilen

Känner du dig stressad i kroppen. Unna dig en liten paus, försök komma ifrån alla pling, skärmar och jobbtelefonen om du har möjlighet. Gå in i ett separat rum, ett vilorum eller ta en kort promenad utan något jobbrelaterat med dig

3. Andas in & ut i fyrkant 

Henrik Wiman. Foto: Johan Wahlgren.

Gör en effektiv andningsövning: Andas i fyrkant. Leta upp närmaste fyrkant du ser. Du kommer häpnas över hur många det finns om du börjar med den här övningen. Börja i ett hörn, vilket som helst. Sedan följer du linjen mot nästa och andas in, vid hörn två håller du andan till den tredje sidan. Där andas du ut, och på den fjärde håller du andan igen. Alltså: Andas in, håll andan några sekunder, andas ut, håll andan. Landa i en takt som känns lugnande. 

4. Ta reda på vad som stressar 

Identifiera vad du har att göra. Skriv ner allt du kommer på till en början i en brainstorm med dig själv. Det kommer dyka upp saker som inte är relaterade till arbetet. Kategorisera sedan allt i tre kategorier: 1) Det här kan jag kontrollera 2) Det här kan jag påverka 3) Det här kan jag inte kontrollera. Då blir det tydligt vad du ska lägga fokus på. Till exempel inte sådant som stressar dig i hemmet när du är på jobbet.  

5. Testa en avslappningsövning

Testa en progressiv avslappning. Du spänner och slappnar av i muskler i olika kroppsdelar. Spänn till exempel först benen allt du kan i fem sekunder och slappna sedan av i 15 sekunder. Fortsätt på samma sätt med magen, händer, axlar och ansiktsmuskler. Känn effekten. 

6. Ut på tur – mindre sur

Rör på dig! Om du kan och vill träna under arbetsdagen – gör det! En promenad ute räcker gott, den gör att du får frisk luft, dagsljus och sträcker på dig. Du kanske vill gå och ha ett samtal med en kollega, eller ringa någon. Bara en promenad kan göra jättemycket för sinnet!

7. Kom ihåg att äta och dricka

Få i dig mat regelbundet. Vid stress känner du dig kanske mindre hungrig, men utan mat kraschar du efter jobbet. Försök få i dig mat regelbundet, både lunch och fika. Ät det du vet att du själv mår bra av. 

8. Ifrågasätt dina ljugiga tankar

Hantera tankarna. Hjärnan är duktig på att ljuga för en. Känn igen hjärnans knep. När du är stressad får du lätt ett svart-vitt tänkande, som ja eller nej, bra eller dåligt, trots att verkligheten är mer komplex. Det är vanligt att man diskvalificerar sina framgångar och inte ser allt som går bra, utan ursäktar insatser som något tillfälligt eller att de berodde på någon annan. Kom ihåg: Vi behöver inte tro på alla tankar som dyker upp i vår skalle. Fråga dig om tanken är hjälpsam? Fundera på: Vilken annan tanke skulle kunna hjälpa mig? Fokusera på den.

9. Gör inte allt – välj

Om alla stress-tips känns överväldigande. Välj ett till tre tips och jobba på dem. 
 

Tips från Henrik Wiman, känd psykolog i sociala medier med instagramkontot @psykologhenrik och aktuell med boken Det ska inte vara krångligt att må bättre.