Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Stressigt på Sykes

En enkätundersökning bland Unionens medlemmar på callcenterföretaget Sykes i Kalmar visade att många mår dåligt på jobbet. Enligt Unionens klubbordförande har dock förbättringar skett sedan enkäten gjordes.
Niklas Hallstedt Publicerad 29 juli 2014, kl 11:53

I tidningen Östran berättade i förra veckan en anställd på Sykes om en arbetsplats där personalen hela tiden hetsas.

- Jag känner mig inte som en individ, utan som en produkt som det ska arbetas slut på, sa den anonyme anställde.

En arbetsmiljöenkät som Unionenklubben gjorde tidigare i år bekräftar bilden. Enligt Östran beskrev 58 av 102 svarande problem med huvudvärk, spänningar och andra stressrelaterade åkommor. Endast 9 personer uppgav att de inte hade några fysiska problem av jobbet.  Andra kritiserade ledarskapet och bara var femte upplevde att Sykes uppskattade deras arbete.

Men enkäten, som gick ut till de omkring 220 Unionenmedlemmarna i vintras, gjordes i samband med en turbulent period, berättar klubbordförande Birgitta Angeland för kollega.se.

- Dels var det chefer som slutade, det medför alltid oro, dels fanns det ett missnöje med arbetsmiljön, vi hade bland annat dåliga stolar och problem med städningen, och sedan var det vissa mellanchefer som man hade synpunkter på.

Dessutom fanns det missnöje med schemaläggningen. En del av personalen var tidigare anställda på Telenor där de hade vissa möjligheter att få igenom sina önskemål, men när Sykes tog över fanns inte längre den möjligheten, enligt Birgitta Angeland som tror att läget kan vara annorlunda i dag än när enkäten genomfördes.

- Det är inte så många som kommit till oss efter den här enkäten, då är det svårt att veta hur omfattande missnöjet är i dagsläget. Mycket har åtgärdats och blivit bättre. Vi har en bra relation med företagsledningen och de tar problemen på allvar, säger Birgitta Angeland som poängterar att arbetat är stressigt till sin natur.

- Kunderna ringer hela tiden och man ska hantera många komplexa frågor, alltifrån fakturor till tekniska frågor, och dessutom förväntas det att man ska sälja lite också.  Sedan är vi väldigt målstyrda. Sykes måste leverera, då är det jätteviktigt att man gör medarbetarna medvetna om varför det måste målstyras på det här viset.

Sykes vill i nuläget inte kommentera frågan om arbetsmiljön.

Arbetsmiljö

Apotek Hjärtat får kritik efter facklig anmälan

Apotek Hjärtat på Arvika sjukhus får kritik av Arbetsmiljöverket efter en anmälan från skyddsombud om ohållbar stress. Men det är ovanligt. Arbetsmiljöinspektören Anders Ringqvist berättar vad som krävs för att de ska agera.
Elisabeth Brising Publicerad 22 april 2024, kl 06:04
Skylt från Arbetsmiljöverket och skylt från Apotek Hjärtat.
Arbetsmiljöverket riktar kritik mot Apotek Hjärtat på Arvika sjukhus efter en anmälan från skyddsombud om stress. Foto: Naina Helén Jåma/TT/Bertil Ericson/TT.

Kollega har berättat om Unionens medlemmars kritik mot stressen i arbetsmiljön på apotek. Men bara ett fåtal anmälningar, så kallade 6:6a, har skickats in till Arbetsmiljöverket av Unionens skyddsombud senaste åren. 

Varför anmäler ni inte arbetsmiljön oftare om den är bristande?

– Vi vill främst försöka att lösa problemen tillsammans med vår arbetsgivare. Men om vi inte kommer någonstans i våra försök att få till förbättringar kontaktas Arbetsmiljöverket, säger Per Skoglund, Unionens riksklubbordförande på Apoteket AB. 

Stephanie Nielsen, Unionens nya klubbordförande på Kronans apotek, tror att facket historiskt arbetat på ett annat sätt inom apoteksbranschen.

Lena Svensson, riksklubbordförande på Unionen, har själv gjort några anmälningar till Arbetsmiljöverket genom åren. Men hon upplever att det sällan lett till särskilt mycket. 

– Jag upplever Arbetsmiljöverkets regler som fyrkantiga, säger hon.  

I höstas anmälde hon, ihop med Sveriges Farmaceuters skyddsombud på Apotek Hjärtat, arbetsmiljön på tre olika apotek i Arvika. 

Medarbetarna upplevde stress, oro, kommunikationsbrister, ändringar i schemat, hög sjukfrånvaro och många medarbetare som sa upp sig enligt anmälan. Anställda kunde inte släppa jobbet när de inte var på plats och hamnade i ett stand-by-läge över att bli uppringda av chefen. 

Fallet ledde till inspektioner, men anmälan lades ner i april på två av apoteken efter beslut av Arbetsmiljöverket. 

Lös problemen - eller riskera vite

På apoteket vid Arvika sjukhus har myndigheten däremot lagt ett förslag om föreläggande om åtgärder. Senast 21 juni ska arbetsgivaren ha redovisat hur man lyckats lösa problemen. Annars riskerar de vite. 

Anders Ringqvist.jpg
Anders Ringqvist. Foto: Privat

Enligt Arbetsmiljöverkets sektionschef Anders Ringqvist måste anställda på apoteket få veta vilka uppgifter de ska utföra, vilka resultat de ska uppnå och hur de ska arbeta.  

– De ska få veta vilka prioriteringar de ska göra när tiden inte räcker till och vem de kan vända sig till för att få stöd och hjälp samt vilka befogenheter de har att bestämma över arbetsuppgifterna, säger han. 

Han beskriver att ärendet handlar om tapp på personal och ledarskap. 

– Den största bristen här är att man inte tänkt till före som arbetsgivare. Man har skyldighet att se och förebygga risker, både hårda och mjuka, som: Vad händer om en chef blir sjukskriven? 

Anders Ringqvist förklarar också varför myndigheten beslutade att lägga ner anmälan mot de två andra apoteken i Arvika: 

– Vi har valt att gå dels till avslag, dels till avvisning. När det blir avslag bedömer vi att det här finns inom vår lag för tillsyn, men vi anser att den brist skyddsombudet tagit upp inte är befogad eller att arbetsgivaren redan har vidtagit åtgärder. 

Arbetsmiljöverkets krav och skyddsombudets ansvar

Anledningen till att myndigheten avvisar anmälan handlar ofta om hur den är skriven. De kan avvisa ett helt ärende eller delar det där arbetsmiljölagen inte kan användas. 

– Till exempel kan vi inte bestämma antalet arbetstagare på en arbetsplats eller vilka dagar apoteken ska hållas stängda, säger Anders Ringqvist. 

Vad säger du till de som upplever Arbetsmiljöverkets regler som fyrkantiga?

– Som skyddsombud har man ett stort ansvar att förstå hur en 6:6a-anmälan framställs. Man behöver utbilda sig i hur den ska formuleras. Det är inte lätt.

Han tipsar om att ta hjälp av fackliga råd och företagshälsovården. Skyddsombud ska använda ett nytt formulär på Arbetsmiljöverkets hemsida som är tänkt att underlätta.

Det kan också vara en poäng att även lyfta in chefens arbetsmiljö i anmälan tipsar han: 

– Chefen ska kunna prioritera och leda arbetet. Det är ett väldigt vanligt problem att chefen inte har tillräcklig kompetens eller förutsättningar för att klara av sitt arbete.

Hur ser du på apoteksbranschens arbetsmiljö i stort?

– En tanke är att ökade vinstkrav leder till att man slimmar en organisation. Apotek har blivit en starkt konkurrensutsatt bransch. Att jobba med arbetsmiljöfrågor kostar både i tid och kompetens. Det är dock ett lagkrav som inte kan prioriteras bort.

Apotek Hjärtats HR-chef Per Bergman vill inte kommentera ärendet på Arvika sjukhus eftersom det är pågående.

Så skriver du anmälan som arbetsmiljöombud

Här anmäler man åtgärder för brister i arbetsmiljön som skyddsombud/arbetsmiljöombud, som det kallas i Unionen. 

Fler tips från Unionen: 
Begäran om arbetsmiljöåtgärder (6:6a)