Annons
Annons

Svenska företag bryter mot mänskliga rättigheter

Publicerad 29 oktober 2013, kl 15:25

Flera svenska företag bryter mot FN:s riktlinjer om mänskliga rättigheter, i och med sin inblandning i den sydafrikanska gruvindustrin. Det visar en ny rapport från organisationen Swedwatch.

De svenska företagen som granskats är Atlas Copco, Sandvik, Volvo och Scania. Alla fyra företagen är på något sätt inblandade i platinaindustrin i Sydafrika. Arbetsförhållandena i gruvorna är väldigt dåliga, med långa arbetspass och extremt trånga utrymmen. Dessutom är arbetarnas bostäder undermåliga och saknar ofta rent vatten. Gruvindustrin påverkar även boende runt omkring gruvorna, som vid flera tillfällen tvångsförflyttats när gruvorna växer. Det skriver Svenska Dagbladet i dag och hänvisar till Swedwatchs rapport.

Ett av företagen som kritiseras är Scania, som använder platina i sina katalysatorer. Trots att Scania är verksamt i flera länder är det ovanligt att man har ett internationellt perspektiv i sitt fackliga arbete.

- Vi är nog ganska dåliga på det här är jag rädd. Jag tror att inköpsavdelningen har ganska bra koll på våra underleverantörer, men däremot tror jag inte att något företag har koll på under-underleverantörerna, för dem träffar man aldrig. Där är det säkert väldigt råddigt när det gäller alla företag, säger Håkan Thurfjell, Unionenklubbens ordförande på Scania.

Även Volvo köper platina till katalysatorer, medan Atlas Copco och Sandvik sedan långt tillbaka säljer maskiner till gruvorna. Enligt Swedwatch utsätts gruvarbetarna för ständiga säkerhetsrisker och det finns ett stort missnöje med lönenivåerna. Förra året ledde de dåliga arbetsvillkoren till landsomfattande demonstrationer från gruvarbetarnas sida och vid en strejk utanför staden Rustenburg, sköts 34 gruvarbetare till döds. Något som uppmärksammades världen över och ledde till skarp kritik mot landets och den sydafrikanska polisens agerande. 

En del företag har i dag samarbeten och avtal som gäller i de olika länder där företaget är verksamma. SKF har till exempel globala ramavtal som en hjälp mellan arbetsgivare och arbetstagare. Men på Scania lyser ett sådant avtal ännu med sin frånvaro.

- Vi har inget tvärfackligt samarbete eller något global frame agreement och det är egentligen det första vi borde försöka få fram, säger Håkan Thurfjell.

Är det något som ni i Unionenklubben skulle kunna lobba för att Scania ska bli bättre på?

- Det här har inte varit någon prioriterad fråga för oss. Scania har en CSR-avdelning och det ligger väl i företagets intresse att sköta CSR-frågor, att hamna på förstasidorna är ju den sämsta reklamen man kan få. Men visst, jag skulle kunna skjuta på lite grann, jag är faktiskt lite sugen på det.

Linnea Andersson
    • Läs även...

      Svenskar kvar på Volvo i Kina

      Efter Coronavirusets utbrott har flera svenska företag infört resestopp till Kina och satt anställda i karantän. Men en del personal löper fortfarande risk att bli sjuka eftersom de fortsätter jobba i Kina. Däribland ett hundratal på Volvo Cars.