Hoppa till huvudinnehåll
Digitalisering

Sverige – näst bäst på digitalisering

Enligt en nytt index som tagits fram av EU-kommissionen hamnar Sverige på en andraplats när det kommer till digital utveckling. Strax efter Danmark som toppar listan. I Sverige har 99 procent av hushållen tillgång till fast bredband.
Linnea Andersson Publicerad 27 februari 2015, kl 10:20
JESSICA GOW / TT
I Sverige har 99 procent av hushållen tillgång till 4G/LTE-teknik. JESSICA GOW / TT

Med hjälp av EU-kommissionens index DESI (Digital Economy and Society Index) bedöms medlemsländernas utveckling mot en digital ekonomi och ett digitalt samhälle.

- Det är väldigt glädjande att Sverige placerar sig högt när det gäller ledande IT-nationer. Som regering jobbar vi hårt för att Sverige ska bli ännu bättre på att ta vara på de möjligheter som finns inom digitalisering, oavsett om det gäller i skolan, för miljön eller för näringslivet, säger IT-minister Mehmet Kaplan i ett pressmeddelande från Näringsdepartementet.

Att Sverige rankas så högt beror till stor del på att 99 procent av Sveriges hushåll har tillgång till fast bredband, att 71 procent av hushållen har tillgång till nätverk för höghastighetsbredband och att 99 procent av hushållen täcks av 4G/LTE-teknik.

De höga siffrorna är särskilt anmärkningsvärda med tanke på hur pass glesbefolkat Sverige är i jämförelse med andra europeiska länder. Sveriges sammanlagda indexresultat ligger på 0,66 av 1, jämfört med genomsnittet för EU som ligger på 0,47 av 1.

I botten finns bland andra Rumäninen och Bulgarien.

Digitalisering Topp 5

Danmark

Sverige

Nederländerna

Finland

Belgien

The Digital Economy and Society Index (DESI)

Digitalisering

SAS satsar stort på AI – trots krisande bransch

Trots en krisande bransch satsar flygbolaget SAS hårt digitalt. CIO Charlotte Svensson vill dubblera it-avdelningen och utnyttja artificiell intelligens.
Linnea Andersson Publicerad 14 februari 2024, kl 06:00
Till vänster ett SAS-flygplan och till höger Charlotte Svensson, CIO på SAS.
SAS CIO Charlotte Svensson: "AI kan sänka bränsleåtgången och ge bättre service" Foto: Johan Nilsson/TT/SAS.

SAS har gått igenom några tuffa år, ändå växer er it-avdelning.

– Efter pandemin tvingades vi ställa om. Vår digitala ambition handlar om att satsa mer på AI, att optimera våra flygplan, avtal och sådant som bränsle. Tanken är att fördubbla vår digitala arbetskraft, i stället för att köpa tjänster externt. Fokus är att rekrytera och bygga kompetens.

Och det är inte anställda som försvinner när ni ställer om?

– Under pandemin drog vi ner till ”bare minimum”, många fick lämna.

Kan AI sänka bränsleåtgången?

– Ja, genom att ta fram väldigt bra data på hur mycket last vi tar ombord. Är det en lång flight är det mer bagage än det är tur och retur Arlanda–Oslo. Vi får data över hur mycket vatten som förbrukas, hur mycket mat som slängs och mängden produkter som tas ombord utan att användas. Det handlar om väldigt många små saker som sammantaget påverkar.

På vilka andra sätt använder ni AI?

– I stort sett inom alla delar av verksamheten. Men vi använder framför allt AI som beslutsstöd.

AI optimerar allt från bränsle till kundservice

Varför är det viktigt att vara ett digitalt flygbolag?

– SAS är inte ett särskilt stort flygbolag. Vi har en fördel av att vara på den skandinaviska marknaden där våra kunder är digitalt mogna – och dessutom väldigt tidseffektiva. I Sverige, Norge och Danmark förväntar man sig att få sköta saker själv, utan mänsklig kontakt. Om vår personal slipper sitta bakom en disk kan de vara mobila och hjälpa kunderna där de är, i stället för att kunden ska slussas runt.

Vad krävs av dig som chef i en sådan satsning?

– Som alltid – ett bra team. Och då menar jag inte bara mitt team, utan i ett bredare perspektiv. Ska man göra svåra saker handlar det alltid om människor. Om jag tar fram lösningar som inte fungerar för vår personal eller passagerarna kommer de inte att användas. Det handlar om att se en roll som min som en servicefunktion – jag ska se till att alla kan göra sitt jobb på ett enklare och bättre sätt.

Påverkas den digitala planen av att SAS har nya storägare?

– Det är denna plan de har valt. Att leverera på den kommer att bli viktigt.

CHARLOTTE SVENSSON

GÖR: CIO (it-chef) och vice vd på SAS sedan fyra år tillbaka.

ÅLDER: 56.

KARRIÄR: Senast ansvarig för affärsområdet brev och digitala tjänster på Postnord. Innan dess på Bonnier med flera höga befattningar. Utbildad systemvetare vid bland annat Chalmers och Stanford University.