Annons
Annons

Testa dig själv: Är du mobilberoende?

Publicerad 6 december 2017, kl 13:45

När blir mobilanvändandet ett ohälsosamt beroende? Det finns inget universalsvar och det skiljer sig mellan olika människor. Men en tumregel är att utgå från vad du själv känner. Tycker du att det är mobilen och inte du själv som har makten – ja, då är det kanske dags att göra något åt saken. Här är några varningstecken på att du kan ha nomofobi.

* Du kollar mobilen allt oftare och längre.

* Du har tänkt att du borde använda mobilen mindre.

* Du känner oro om du inte är uppkopplad.

* Du tar med mobilen på toaletten.

* Du slösurfar utan att ha något särskild avsikt.

* Du kan inte låta bli mobilen på natten vilket gör att sömnen påverkas.

* Du använder mobilen när du är i samtal med andra människor.

 

text GERTUD DAHLBERG

Nomofobi

Nomofobi – No mobilephone phobia, det vill säga att känna oro när du inte kan använda mobilen – är ännu ingen vedertagen diagnos.

Lediga jobb
  • Läs även...

    Corona skapar psykisk ohälsa

    Lågkonjunkturer och kriser brukar normalt vara bra för folkhälsan. Men inget är normalt med corona. Nu ökar i stället den psykiska ohälsan.

  • Läs även...

    Coronakrisen: Nu ökar den psykiska ohälsan

    Redan nu ser företagshälsovården att den psykiska ohälsan ökar i spåren av coronapandemin. Från tidigare kriser vet man att sjukskrivningarna kommer att stiga under många år framöver. Men denna gång finns viss beredskap.

  • Läs även...

    Soffan sämre för psyket än att sitta på jobbet

    Stå emot frestelsen att sjunka ner i soffan i helgen. Det är sämre för din mentala hälsa att sitta stilla på fritiden än att sitta stilla på jobbet, visar ny forskning från GIH och Karolinska.