Annons
Annons
  • Än en gång stannar produktionen i Trollhättan.

Trafikforskare: Nevs satsade på fel bil

Publicerad 21 maj 2014, kl 12:22

Nevs stoppar produktionen på Saab i fyra veckor. Bilindustriexperten Martin Sköld är inte förvånad att pengarna tagit slut med tanke på företagets produktutbud och distribution.
- Hur många väljer att köpa en gammal bil via en hemsida? säger Martin Sköld.

Den 22 maj och fyra veckor framöver kommer produktionen på Saab i Trollhättan stå still. Dessutom kommer Nevs minska den inhyrda personalen. Senaste produktionsstoppet var 2011 under dåvarande huvudägare Victor Mullers tid. Att även nya ägaren Nevs ser det som ett alternativ kommer inte som någon överraskning enligt forskaren Martin Sköld.

- Med risk för att alltid låta som en dysterkvist när det gäller Saab var förutsättningarna inte de bästa från början. Det är inte med stor förvåning som jag noterar att man fått brist på pengar, säger Martin Sköld vid Handelshögskolan i Stockholm.

Han har redan tidigare uttryckt sin skepsis över att man valt att producera den gamla modellen 9-3:an i stället för att satsa på elbilstillverkning som var Nevs ursprungliga plan. Förmodligen för att marknaden inte var riktigt redo och att man ändå ville få igång ett kassaflöde. Med tiden har företaget alltmer lämnat elmotorn bakom sig och satsat på bensindrivna modeller.

Förutom att återuppta en gammal modell har Nevs minst sagt tänkt utanför boxen när det gäller distributionen, men Martin Sköld menar att man missbedömt marknaden. I dag köper man sin Saab på nätet.

- Frågan är hur många som väljer att köpa en gammal bil via en hemsida. Visst kan man åka till Trollhättan och prova och titta men där når man inte den stora massan, säger Martin Sköld.

Produktionen och distributionen har tillsammans med finansieringen gjort att företaget hela tiden legat på marginalen. På frågan om Nevs valt fel delägare svarar Martin Sköld att den ideala delägaren ju vore någon som har obegränsat med pengar så att man kan jobba på flera fronter samtidigt, dels med att få ut och marknadsföra de befintliga modellerna och dels med att utveckla modeller för framtiden.

Martin Sköld säger att det är svårt att sia om framtiden. Klart är att Nevs behöver ett betydande kapital för att Saabproduktionen ska rulla på, men det är enligt Sköld svårt att veta om det kommer några pengar och hur långt de i så fall kommer räcka.

- Naturligtvis lyckönskade man satsningen från början men även de på Nevs inser att det är en ganska tuff framtidsbild som de håller fast vid. Planen kan vara rätt men verkligheten en annan.

Kommentarer

Har inte Martin Sköld hängt med i vad som står i media? Sedan ungefär en månad finns det ungefär 30 partners runt om i Sverige som har bilar för provköring. Sedan kan man få den levererad vart man vill mot självkostnad. Det är inte nödvändigt att åka till Trollhättan.
Han tycks också missat att enligt NEVS så är bensin-Saaben till 80 procent identlisk med El-Saaben.

Skriv din kommentar

Kommentering av denna sidan upphörde 2014-06-11. Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på den här sidan.

Lediga jobb
  • Läs även...

    "Som chef måste du vakta vad du säger"

    Svårigheten att få till förändring och att hans ord bedöms hårdare än tidigare. Det är två insikter Love Ekstam Ljusegren fått under sin första tid som chef inom Saab.

  • Läs även...

    Tjänstemän på Volvo tillbaka på måndag

    På måndag startar Volvo Cars tillverkningen igen i bilfabriken i Torslanda. Även de tjänstemän som inte jobbar direkt i produktionen välkomnas tillbaka till det aktivitetsanpassade kontoret, där arbetsmiljön nu säkerställts.

  • Läs även...

    Tysklands största fack vill ha fyradagarsvecka

    Det tyska fackförbundet IG Metall vill korta arbetsveckan till fyra dagar. Syftet är att rädda jobb som försvinner när arbetsuppgifter automatiseras. Även i Sverige kan kortare arbetstid bli en het fråga i årets avtalsrörelse.

  • Läs även...

    Företag lånar ut anställda till sjukvården

    Gruvmätaren Maja-Li Fredriksson vid LKAB är en av de som nappade på erbjudandet om tjänstledighet med bibehållen lön för att avlasta sjukvården. Nu erbjuder fler företag sina anställda betald ledighet om de tar jobb inom vården.

  • Läs även...

    Övertro på algoritmer vid rekrytering

    Slut på diskriminering och stopp för luddiga beslut som alltid gynnar vita män. Algoritmerna utlovade ett framtida arbetsliv fritt från fördomar och sunkiga värderingar. Men icke. Al var visst inte det objektiva svaret på våra böner om rättvisa.

  • Läs även...

    Pandemin gav Unionen fler medlemmar

    Aldrig tidigare har tillströmningen av yrkesverksamma medlemmar till Unionen varit så stor som i fjol. En viktig anledning är den otrygghet som uppstått på grund av pandemin.