Annons
Annons
  • Eftermiddagstippen är naturlig. Men det finns enkla tips för att undvika tröttheten på eftermiddagen. Foto: Shutterstock.

Trött på eftermiddagen – så slipper du dippen

Publicerad 30 september 2021, kl 10:33

Känslan av att bli särskilt trött under eftermiddagen känner nog alla igen. Det är en fullt naturlig känsla, som följer med oss från barndomen – och det finns enkla tips för att bli av med den.

Klockan är 15.00 och du känner hur dina ögonlock börjar bli oerhört tunga. Resten av jobbdagen, och arbetsuppgifterna du har kvar att göra, känns plötsligt omöjliga att utföra. Det som hänt är att du drabbats av en eftermiddagskoma.

– Det är en fullständigt naturlig dipp i uppmärksamheten, säger Torbjörn Åkerstedt, sömnforskare och professor vid Karolinska institutet.

Som barn har vi ett sömnmönster som går i flera cykler – sömn-vaken-sömn-vaken-sömn-vaken – där cyklerna minskar allt eftersom vi blir äldre, fram till att vi inte längre behöver någon tupplur under dagen.

"Vi har en biologisk dipp"

Men även som vuxen är kroppen programmerad för att kunna ta en eftermiddagslur. Torbjörn Åkerstedt beskriver det här som en grind, eller ett fönster, till sömnen. Pigga och utvilade personer märker inte av den svackan, men om du sovit dåligt blir det ofta påtagligt.

– Vi har en biologisk dipp i hjärnans ämnesomsättning någonstans mellan klockan tre och fyra, lite beroende på individer. Pigga och fräscha människor märker inte detta själv, men om du sätter på EG-elektroder och registrerar vakenhetsnivån kommer man att märka att du mellan 15 och 16 har en nedgång i vakenheten, även om du inte känner av den själv.

Åkerstedt berättar att det sker en dubblering av trafikolyckor, mellan tre och fyra på eftermiddagen, just på grund av den här svackan. Men det finns sätt att komma över eftermiddagsdippen.

1. Rör på dig

Om du sitter ner är en enkel handling att helt enkelt ställa dig upp. Rör på kroppen, gör benböj, armhävningar, ta en promenad – vad som helst egentligen.

2. Prata med någon

Att stimulera hjärnan genom att börja prata med någon räcker också för att tröttheten ska försvinna, eller åtminstone bli mindre påtaglig.

3. Drick en kopp kaffe

Det kan ta en liten stund för koffeinet att kicka in, men kaffekoppen är enligt Torbjörn Åkerstedt effektiv för att inte blunda in vid 15-tiden.

4. Ta en tupplur

Det kanske mest självklara tipset: om du är trött, sov en liten stund så går det givetvis över.

– Om du tar en tupplur kommer du efter tuppluren att vara betydligt intelligentare än innan. Det är övergående förstås, men det ger tydliga effekter på intelligenstest om du mäter före och efter, säger Torbjörn Åkerstedt.

 

Läs mer:

Tupplur ökar hjärnans effektivitet

Jobba hemifrån: Mer sömn men samma produktivitet

Kaffeluren förbättrar prestationen

Oscar Broström
[email protected]