Hoppa till huvudinnehåll
Varsel

Tuff e-handel tvingar Ellos till varsel

Ellos behöver spara 100 miljoner kronor. Konsekvensen är att bolaget nu varslar ett 50-tal anställda.
– Vi växer inte i lika hög utsträckning som branschen i övrigt, säger Hans Lindau, ordförande i Unionenklubben.
Ola Rennstam Publicerad 13 september 2018, kl 13:49
Magdalena Taubert
När Ellos var ett postorderföretag tampades man i huvudsak med detaljhandeln och konkurrenter som Kappahl och Lindex. Nu är konkurrensen internationell och det är relativt lätt att starta e-handel var som helst i världen. Magdalena Taubert

På onsdagen varslade e-handelsföretaget Ellos Group 50 av sina totala 600 anställda. Koncern består av dotterbolagen Ellos, Jotex och Stayhard och varslet berör Ellosverksamheten. Målsättningen är att spara 100 miljoner kronor i verksamheten för att rusta för framtiden.

För ett par år sedan hade Ellos 800 anställda men har successivt minskat personalstyrkan. Tidigare varsel har varit kopplad till en omstrukturering från postorder till e-handel. Den här gången beror sparpaketet på den allt hårdare konkurrensen inom e-handelsbranschen. Små marginaler och krav på allt bättre service gör att bolagen i branschen successivt ställer om – fria returer av plagg och korta ledtider blir alltmer krav i branschen.

– Det är en tuff bransch där handeln är internationellt konkurrensutsatt med aktörer som Amazon och Zalando. Vår utmaning är att växa i takt med marknaden, i nuläget växer vi lika hög utsträckning som branschen i övrigt. Det medlemmarna saknar är tydliga tillväxtplaner från ledningen. Om man tar fram bra sådana för framtiden är jag säker på att vi kommer att växa igen, säger Hans Lindau, ordförande i Unionenklubben.

När Ellos var ett postorderföretag tampades man i huvudsak med detaljhandeln och konkurrenter som Kappahl och Lindex. Nu är konkurrensen internationell och det är relativt lätt att starta e-handel var som helst i världen.

Hans Lindau berättar att många medlemmar oroas av varslet och att klubben finns där för att ge dem stöd och information i en tuff tid. Själv beklagar han åtgärderna men anser att de är nödvändiga.

– Företaget kommer att presentera ett resultat som är på plus men om vi ska se till att ha lönsamhet i många år framåt så är det nödvändigt att justera vissa saker. Det finns ett investeringsbehov som vi helt enkelt måste hitta en finansiering för. Vi är tidigt i processen och har inte ens inlett förhandlingar ännu, men risken är att vi kommer att bli en övertalighet, säger han.

Varsel

Ericssons storvarsel överraskade facket

Vilka verksamheter ska bort på Ericsson? Det är frågan Unionenklubbarna ställer när telekomjätten går ut och flaggar för att man minskar antalet anställda i Sverige med 1 200.
Johanna Rovira Publicerad 3 april 2024, kl 13:45
Ericsson logga
I slutet av mars varslade Ericsson 1 200 anställda i Sverige. Företaget hänvisar till en försämrad mobilnätsmarknad. Foto: Henrik Montgomery/TT

Strax före påsk avslöjade Ericsson i ett pressmeddelande att företaget ska krympa med 1 200 anställda i Sverige. För facken på Ericsson kom nyheten som en överraskning. 

Andreas Larsson

När företaget reducerat antalet anställda tidigare har vi kommit längre i vår dialog med arbetsgivaren. Nu var arbetsgivaren snabb på att dra i stora tofsen och vi är inte vana att stå där vi står, säger Andreas Larsson, ordförande för Unionens samarbetsorganisation inom Ericsson. 

Han har suttit i förhandlingar med arbetsgivaren och övriga fackliga organisationer på företaget som har omkring 14 500 anställda i Sverige, varav cirka 4 500 är medlemmar i Unionens åtta klubbar. Man har bland annat diskuterat nya målbilder för olika verksamheter.  

Det finns många frågetecken som vi jobbar på att räta ut. Exempelvis vad vi ska sluta göra och vad ska vi fokusera på framöver. Vi vill ju att det vi gör ska leda till något så stabilt som möjligt, säger Andreas Larsson. 

Han är trots allt hoppfull.

Vi tror att vi ska kunna göra något bra av detta ihop med företaget. Det finns ett samförstånd kring hur vi ska landa bra, men har lite olika syn på hur vägen dit ska se ut. 

För ett år sedan presenterade Ericsson ett sparpaket på 11 miljarder kronor som innebar att 1 400 tjänster försvann i Sverige.