Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Unionen anmäler HIF till Arbetsmiljöverket

Fotbollsklubben Helsingborgs IF brister i sitt arbetsmiljöarbete. Det anser Unionen som anmält klubben till Arbetsmiljöverket.
David Österberg Publicerad 7 januari 2020, kl 15:56
Andreas Hillergren/TT
Anställda på HIF:s kansli har vittnat om brister i ledarskapet och att styrelsen inte gjort något åt problemen. Andreas Hillergren/TT

Under hösten rapporterade tidningen Helsingborgs Dagblad om dålig arbetsmiljö för de anställda på Helsingborgs IF:s kansli. Flera medarbetare vittnade om brister i ledarskapet och att styrelsen inte gjorde något för att komma till rätta med problemen. De drabbade berättade att de blivit utfrysta, nonchalerade och fråntagna sina arbetsuppgifter.

I november gjorde företrädare för Unionen besök på kansliet. Efteråt krävde fackförbundet flera åtgärder för att förbättra det systematiska arbetsmiljöarbetet. Arbetsgivaren fick två veckor på sig att återkomma med ett svar, men svarade aldrig. Strax före jul skickade därför det regionala arbetsmiljöombudet en begäran om ingripande till Arbetsmiljöverket. Där pågår fortfarande handläggningen.

Styrelsen och klubbledningen för Helsingborgs IF besvarar kritiken på klubbens hemsida. Enligt dem var svarstiden alltför kort för att kunna lämna ett genomarbetat material och när de bad om mer tid fick de inget gehör för det.

Ledningen hävdar också att arbetsmiljön på kansliet är god och att det visade sig i den senaste medarbetarundersökningen.

– Trots att den (…) visar goda resultat är vi inte nöjda där. Vi ser tydligt att vi behöver arbeta med personalens återhämtning samt ytterligare förbättra relationerna på arbetsplatsen, säger klubbdirektör Joel Sandborg, enligt hemsidan.

Under året ska klubben presentera en policy och rutiner för det systematiska arbetsmiljöarbetet.

Ann-Charlotte Andersson är regionalt arbetsmiljöombud för Unionen Sydväst. Hon säger att HIF inte kunde visa att de bedrev systematiskt arbetsmiljöarbete, trots att flera anställda vittnat om kränkningar och andra brister i den psykosociala arbetsmiljön.

Hon tycker inte heller att svarstiden på två veckor var för kort.

– Vi begärde inte att de skulle ha en fullständig redogörelse för hur de skulle arbeta med arbetsmiljön. Om man börjar från noll tar det ju tid. Men vi efterlyste en viljeinriktning, att de visade att de tog frågan på allvar.

Tror du att ni kommer till rätta med arbetsmiljöproblemen?

– Det hoppas jag verkligen. Vi är ju måna om att våra medlemmar ska ha en bra arbetsmiljö och inte blir sjuka på jobbet. Och vi samarbetar gärna med arbetsgivaren och hoppas att de i fortsättningen kontaktar oss om de behöver hjälp. Nu ligger ärendet hos Arbetsmiljöverket, men jag hoppas att arbetsgivaren redan nu påbörjar arbetet med att förbättra arbetsmiljön. 

HIF vill inte kommentera frågan ytterligare utan hänvisar till texten på klubbens hemsida.

Skylt från Arbetsmiljöverket och skylt från Apotek Hjärtat.
Arbetsmiljöverket riktar kritik mot Apotek Hjärtat på Arvika sjukhus efter en anmälan från skyddsombud om stress. Foto: Naina Helén Jåma/TT/Bertil Ericson/TT.

Kollega har berättat om Unionens medlemmars kritik mot stressen i arbetsmiljön på apotek. Men bara ett fåtal anmälningar, så kallade 6:6a, har skickats in till Arbetsmiljöverket av Unionens skyddsombud senaste åren. 

Varför anmäler ni inte arbetsmiljön oftare om den är bristande?

– Vi vill främst försöka att lösa problemen tillsammans med vår arbetsgivare. Men om vi inte kommer någonstans i våra försök att få till förbättringar kontaktas Arbetsmiljöverket, säger Per Skoglund, Unionens riksklubbordförande på Apoteket AB. 

Stephanie Nielsen, Unionens nya klubbordförande på Kronans apotek, tror att facket historiskt arbetat på ett annat sätt inom apoteksbranschen.

Lena Svensson, riksklubbordförande på Unionen, har själv gjort några anmälningar till Arbetsmiljöverket genom åren. Men hon upplever att det sällan lett till särskilt mycket. 

– Jag upplever Arbetsmiljöverkets regler som fyrkantiga, säger hon.  

I höstas anmälde hon, ihop med Sveriges Farmaceuters skyddsombud på Apotek Hjärtat, arbetsmiljön på tre olika apotek i Arvika. 

Medarbetarna upplevde stress, oro, kommunikationsbrister, ändringar i schemat, hög sjukfrånvaro och många medarbetare som sa upp sig enligt anmälan. Anställda kunde inte släppa jobbet när de inte var på plats och hamnade i ett stand-by-läge över att bli uppringda av chefen. 

Fallet ledde till inspektioner, men anmälan lades ner i april på två av apoteken efter beslut av Arbetsmiljöverket. 

Lös problemen - eller riskera vite

På apoteket vid Arvika sjukhus har myndigheten däremot lagt ett förslag om föreläggande om åtgärder. Senast 21 juni ska arbetsgivaren ha redovisat hur man lyckats lösa problemen. Annars riskerar de vite. 

Anders Ringqvist.jpg
Anders Ringqvist. Foto: Privat

Enligt Arbetsmiljöverkets sektionschef Anders Ringqvist måste anställda på apoteket få veta vilka uppgifter de ska utföra, vilka resultat de ska uppnå och hur de ska arbeta.  

– De ska få veta vilka prioriteringar de ska göra när tiden inte räcker till och vem de kan vända sig till för att få stöd och hjälp samt vilka befogenheter de har att bestämma över arbetsuppgifterna, säger han. 

Han beskriver att ärendet handlar om tapp på personal och ledarskap. 

– Den största bristen här är att man inte tänkt till före som arbetsgivare. Man har skyldighet att se och förebygga risker, både hårda och mjuka, som: Vad händer om en chef blir sjukskriven? 

Anders Ringqvist förklarar också varför myndigheten beslutade att lägga ner anmälan mot de två andra apoteken i Arvika: 

– Vi har valt att gå dels till avslag, dels till avvisning. När det blir avslag bedömer vi att det här finns inom vår lag för tillsyn, men vi anser att den brist skyddsombudet tagit upp inte är befogad eller att arbetsgivaren redan har vidtagit åtgärder. 

Arbetsmiljöverkets krav och skyddsombudets ansvar

Anledningen till att myndigheten avvisar anmälan handlar ofta om hur den är skriven. De kan avvisa ett helt ärende eller delar det där arbetsmiljölagen inte kan användas. 

– Till exempel kan vi inte bestämma antalet arbetstagare på en arbetsplats eller vilka dagar apoteken ska hållas stängda, säger Anders Ringqvist. 

Vad säger du till de som upplever Arbetsmiljöverkets regler som fyrkantiga?

– Som skyddsombud har man ett stort ansvar att förstå hur en 6:6a-anmälan framställs. Man behöver utbilda sig i hur den ska formuleras. Det är inte lätt.

Han tipsar om att ta hjälp av fackliga råd och företagshälsovården. Skyddsombud ska använda ett nytt formulär på Arbetsmiljöverkets hemsida som är tänkt att underlätta.

Det kan också vara en poäng att även lyfta in chefens arbetsmiljö i anmälan tipsar han: 

– Chefen ska kunna prioritera och leda arbetet. Det är ett väldigt vanligt problem att chefen inte har tillräcklig kompetens eller förutsättningar för att klara av sitt arbete.

Hur ser du på apoteksbranschens arbetsmiljö i stort?

– En tanke är att ökade vinstkrav leder till att man slimmar en organisation. Apotek har blivit en starkt konkurrensutsatt bransch. Att jobba med arbetsmiljöfrågor kostar både i tid och kompetens. Det är dock ett lagkrav som inte kan prioriteras bort.

Apotek Hjärtats HR-chef Per Bergman vill inte kommentera ärendet på Arvika sjukhus eftersom det är pågående.

Så skriver du anmälan som arbetsmiljöombud

Här anmäler man åtgärder för brister i arbetsmiljön som skyddsombud/arbetsmiljöombud, som det kallas i Unionen. 

Fler tips från Unionen: 
Begäran om arbetsmiljöåtgärder (6:6a)

Arbetsmiljö

Fackliga: Tystnadskultur och rädsla på apoteken

Elisabeth Brising Publicerad 18 april 2024, kl 06:00
Fackliga: Tystnadskultur och rädsla på apoteken
Till vänster en medicinsnurra på Apotek, till höger Stephanie Nielsen, Norrköping.
Fackliga: Tystnadskultur och rädsla på apoteken