• Anställda på HIF:s kansli har vittnat om brister i ledarskapet och att styrelsen inte gjort något åt problemen. Foto: Andreas Hillergren/TT

Unionen anmäler HIF till Arbetsmiljöverket

Publicerad 7 januari 2020, kl 15:56 Uppdaterad 9 januari 2020, kl 13:32

Fotbollsklubben Helsingborgs IF brister i sitt arbetsmiljöarbete. Det anser Unionen som anmält klubben till Arbetsmiljöverket.

Under hösten rapporterade tidningen Helsingborgs Dagblad om dålig arbetsmiljö för de anställda på Helsingborgs IF:s kansli. Flera medarbetare vittnade om brister i ledarskapet och att styrelsen inte gjorde något för att komma till rätta med problemen. De drabbade berättade att de blivit utfrysta, nonchalerade och fråntagna sina arbetsuppgifter.

I november gjorde företrädare för Unionen besök på kansliet. Efteråt krävde fackförbundet flera åtgärder för att förbättra det systematiska arbetsmiljöarbetet. Arbetsgivaren fick två veckor på sig att återkomma med ett svar, men svarade aldrig. Strax före jul skickade därför det regionala arbetsmiljöombudet en begäran om ingripande till Arbetsmiljöverket. Där pågår fortfarande handläggningen.

Styrelsen och klubbledningen för Helsingborgs IF besvarar kritiken på klubbens hemsida. Enligt dem var svarstiden alltför kort för att kunna lämna ett genomarbetat material och när de bad om mer tid fick de inget gehör för det.

Ledningen hävdar också att arbetsmiljön på kansliet är god och att det visade sig i den senaste medarbetarundersökningen.

– Trots att den (…) visar goda resultat är vi inte nöjda där. Vi ser tydligt att vi behöver arbeta med personalens återhämtning samt ytterligare förbättra relationerna på arbetsplatsen, säger klubbdirektör Joel Sandborg, enligt hemsidan.

Under året ska klubben presentera en policy och rutiner för det systematiska arbetsmiljöarbetet.

Ann-Charlotte Andersson är regionalt arbetsmiljöombud för Unionen Sydväst. Hon säger att HIF inte kunde visa att de bedrev systematiskt arbetsmiljöarbete, trots att flera anställda vittnat om kränkningar och andra brister i den psykosociala arbetsmiljön.

Hon tycker inte heller att svarstiden på två veckor var för kort.

– Vi begärde inte att de skulle ha en fullständig redogörelse för hur de skulle arbeta med arbetsmiljön. Om man börjar från noll tar det ju tid. Men vi efterlyste en viljeinriktning, att de visade att de tog frågan på allvar.

Tror du att ni kommer till rätta med arbetsmiljöproblemen?

– Det hoppas jag verkligen. Vi är ju måna om att våra medlemmar ska ha en bra arbetsmiljö och inte blir sjuka på jobbet. Och vi samarbetar gärna med arbetsgivaren och hoppas att de i fortsättningen kontaktar oss om de behöver hjälp. Nu ligger ärendet hos Arbetsmiljöverket, men jag hoppas att arbetsgivaren redan nu påbörjar arbetet med att förbättra arbetsmiljön. 

HIF vill inte kommentera frågan ytterligare utan hänvisar till texten på klubbens hemsida.

David Österberg
David Österberg
[email protected]
Lediga jobb
  • Läs även...

    Svårare att göra ett bra jobb under krisen

    Hälften av de privatanställda tjänstemännen upplever att det blivit svårare att göra ett bra jobb under coronapandemin. Många hemmajobbare har även problem med arbetsmiljön och tycker att de har för lite kontakt med kollegorna.

  • Läs även...

    Sexköpet raderade ut varumärket Paolos

    Paolo Robertos sexköp fick enorma konsekvenser för de anställda på Evanoff group. När varumärket Paolos raderades ut över en natt fick allt arbete inriktas på att hantera krisen. I dag, fem veckor senare, är deras arbetsmiljö fortfarande påverkad av det som hände.

  • Läs även...

    Forskning ska förbereda oss på nästa kris

    Hur kommer det sig att vissa företag i Sverige lyckas ställa om snabbt i kris? Det ska forskare ta reda på i ett av nio projekt som fått forskningsmedel av AFA Försäkring för att studera effekterna av coronakrisen.

Nyhetsbrev

Prenumerera

Håll dig uppdaterad med färska nyheter från Kollega.