Annons
  • Unionen menar att flygskatten kan försvåra för företag i glesbygden med medarbetare som är beroende av flyg för att ta sig till Stockholm. Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Unionen skeptiskt till flygskatt

Publicerad 7 mars 2017, kl 10:55

Flygets påverkan på klimatet måste minska. Därför föreslår regeringen en flygskatt. Men förslaget möter motstånd från många remissinstanser. Unionen är rädd att skatten påverkar tillväxt och jobb negativt – och tror att den kan slå hårt mot glesbygden.

Förra året tillsatte regeringen en utredning som skulle ta reda på om skatt på flygresor är en bra idé. Utredningen presenterades den sista november och i den föreslås en skatt på resor inom Europa på 80 kronor. För resor utanför Europa föreslås skatten bli 280 eller 430 kronor, beroende på avståndet från Arlanda.

Flygskatten väntas minska antalet flygresor med ungefär en halv miljon, vilket enligt utredningen ger begränsade men positiva effekter på klimatet. Lagen ska gälla från 1 januari 2018.

Utredningen har varit ute på remiss och Unionen är en av de instanser som tyckt till om skatten. Förbundet är i huvudsak negativt till flygskatten i sitt nuvarande utförande. Unionen anser bland annat att skatten kan försvåra för företag i glesbygden vars företrädare är beroende av flyg för att ta sig till Stockholm.

Unionen tycker också att regeringen den senaste tiden presenterat andra skatteförslag som kan vara negativa för det privata näringslivet. Därför behövs en översyn av skattesystemet och vilka effekter det får för tillväxten innan flygskatten införs, enligt förbundet.

Dessutom vill Unionen se en analys av beskattningen av alla transportslag, för att få en bättre helhetsbild av vilka effekter olika transportskatter får.

Flera andra remissinstanser ställer sig också tveksamma till förslaget om flygskatt. Riksrevisionen skriver till exempel ”Resultatet kan bli obetydliga eller, som utredningen noterar, till och med negativa utsläppsminskningar inom EU som helhet”.

Förslaget om flygskatt blir troligen en del av regeringens höstbudget. De borgerliga partierna och Sverigedemokraterna är emot skatten.

David Österberg
David Österberg
[email protected]

Kommentarer

Den nu föreslagna flygskatten är inget problem. EU´s största länder har redan flygskatt.
Den föreslagna utformningen är mycket bra. Skatt utgår endast för verkliga passagerare. Flyg med max tio platser är undantagna. Lågprisbolagen har visat att det finns utrymme för en skatt. Enkel resan från 199:-
Skatten kommer att minska den lavinartade ökningen av flyg och därigenom vara bra för miljön. Från vissa flygplatser flyger tre bolag med 10-15 minuters mellanrum till Stockholm där alla passagerarna skulle rymmas i ett större flygplan.
Miljöbränsle är betydligt dyrare det skulle verkligen slå undan fötterna för flygtrafiken till de mindre orterna i landet. Dessutom skulle det konkurrera med miljöbränsle till våra bilar.

Skriv din kommentar

Kommentering av denna sidan upphörde 2017-03-28. Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på den här sidan.

Lediga jobb
  • Läs även...

    Samordnare för rehab en hjälp för sjukskrivna

    Att hålla reda på Försäkringskassans och Arbetsförmedlingens regler när man är sjuk kan kännas som en djungel. Regeringen föreslår därför rehabiliteringskoordinatorer som ska guida patienter under sin sjukskrivning. En bra idé anser Unionen.

  • Läs även...

    "Ett styrkebesked för den svenska modellen"

    I tisdags lade arbetsmarknadens parter fram ett förslag om förändrad strejkrätt. Förslaget, som sannolikt även blir regeringens, får dock kritik från vissa håll.

  • Läs även...

    Fängelse för den som röjer jobbinformation

    I dag kan du tvingas betala dyra skadestånd om du utnyttjar en företagshemlighet från din arbetsplats. Men enligt ett nytt lagförslag ska det också bli straffbart att röja information. Ett förslag som upprör Unionen.

  • Läs även...

    LAS: 8 av 10 AD-domar ger arbetsgivaren rätt

    En genomgång av Arbetsdomstolens domar de senaste 10 åren visar att tvister om arbetsbrist och arbetstagares rätt att behålla jobbet oftast döms till arbetsgivarens fördel. Trots det vill flera politiska partier avskaffa turordningsreglerna.

  • Läs även...

    Nytt förslag kan påverka tjänstepension

    Om fem år kommer vi ha rätt att jobba till 69 om det blocköverskridande förslaget blir verklighet. Från politiskt håll hyser man inga farhågor att Svenskt Näringslivs nej kommer att äventyra förändringen.

  • Läs även...

    Unionen: Fel att lagstifta om sextimmarsdag

    Ett arbetsliv med balans är viktigt för Unionen. Men vägen dit är inte en generell regel om sex timmars arbetsdag, tror Daniel Gullstrand, utredare och arbetsmiljöexpert på förbundet.

Nyhetsbrev

Prenumerera

Håll dig uppdaterad med färska nyheter från Kollega.