Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Unionenklubben på Nevs försiktigt positiv

Nevs ansöker ännu en gång om förlängning av den pågående rekonstruktionen. Bolaget gjorde en förlust på 1,2 miljarder förra året och ber nu tingsrätten om ytterligare tre månader för att komma till rätta med de ekonomiska bekymren. På Unionenklubben är man försiktigt positiva inför framtiden.
Linnea Andersson Publicerad 26 februari 2015, kl 19:41
Magnus Hjalmarson Neideman / SvD / TT
I november ansökte Nevs om förlängd rekonstruktion. Nu ber företaget om samma sak igen. Magnus Hjalmarson Neideman / SvD / TT

Nevs (National Electric Vehicle Sweden) lämnade i dag in en ansökan till Vänersborgs tingsrätt om förlängd rekonstruktion, det skriver TT. Trots att biltillverkaren gjorde en miljardförlust förra året skriver rekonstruktören att det finns ”goda förutsättningar att slutföra en lyckad rekonstruktion” inom tre månader.

Produktionen på fabriken i Trollhättan har legat nere sedan maj i fjol och Nevs har varit i rekonstruktion sedan slutet av augusti. Rekonstruktionstiden skulle ha gått ut i slutet av november men bolaget ansökte om respit och fick tre månader som löper ut i dagarna. 

Sedan Nevs tog över Saab har företaget gjort en total förlust på lite drygt 1,9 miljarder kronor och har i dag sammanlagda skulder på nära en halv miljard kronor.

Trots det säger Ronnie Hermansson, Unionens klubbordförande, att medlemmarna tror och hoppas på en lösning inom kort. Att de ser fram emot att börja arbeta med de projekt som Nevs planerar.

- Med den information vi har ser vi med tillförsikt fram emot en framtid för Nevs i Trollhättan. De planer man har är inte bara bra för oss på Nevs, utan även för hela regionen, säger Ronnie Hermansson.

Nevs kommunikationschef, Mikael Östlund, säger till P4 Väst att bolaget hade budgeterat för underskott under de första åren efter att man tog över Saab. Men att den avbrutna produktionen gjort att förlusten blivit större än vad som var tanken.

Biltillverkaren har ansökt om ett ackord hos tingsrätten för att över huvud taget kunna ta sig ur rekonstruktionen och bli attraktivt för potentiella köpare. Enligt Ronnie Hermansson har rekonstruktören skickat ut förslaget efter att han fått över 40 procent av borgenärerna, vilket är minimikravet för en sådan ansökan, att vara positiva till att inleda en ackordsförhandling. 

Rekonstruktion

Syftet med företagsrekonstruktioner är att minska antalet konkurser och öka möjligheterna för företag på obestånd att fortsätta sin verksamhet. Lagen om företagsrekonstruktioner började gälla 1996.

Ackord är en frivillig ekonomisk uppgörelse som är vanlig i företagsrekonstruktioner. 

Wikipedia

Arbetsmarknad

Transport vill ta över kabinanställda

Transportarbetarförbundet är i öppen strid med Unionen. LO-förbundet har börjat organisera kabinanställda − en bransch som tillhör Unionen − med uttalat syfte att ta över hela avtalsområdet.
Ola Rennstam Publicerad 8 mars 2024, kl 14:18
Till vänster kabinpersinal, till höger Transportarbetarförbundets huvudkontor.
Transportarbetarförbundet och Unionen är i öppen konflikt. Transport organiserar nu kabinpersonal, som normalt tillhör Unionen, i ett försök att utvidga sitt inflytande över avtalsområdet. Foto: AP/Claudio Bresciani/TT.

Det har seglat upp en konflikt mellan Unionen och Transportarbetarförbundet. Bråket gäller vilket fackförbund som anställda inom flyget ska tillhöra. Enligt Transports förbundsordförande, Tommy Wreeth, är många kabinanställda missnöjda med Unionens sätt att företräda dem och vill nu gå över till LO-förbundet.

Tommy Wreeth.
Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo.

I en krönika i tidningen Transportarbetaren går Tommy Wreeth till attack mot Unionen och konstaterar att hans förbund nu officiellt börjat organisera kabinpersonal inom flyget. Syftet är att ”ta över hela avtalsområdet från Unionen på sikt”. Han passar också på att dela ut en råsop mot Unionen:
”Deras nuvarande förbund Unionen verkar mest intresserade av deras avgift och mindre intresserade av fackligt medlemsnära arbete", skriver Tommy Wreeth i krönikan.

Unionen har en annan bild av stämningen bland medlemmarna inom flyget. Samtidigt är ledningen medveten om att det finns en frustration kring hur villkoren i branschen har försämrats under de senaste åren, särskilt efter pandemin.

− Generellt är medlemmarna inom flyget nöjda med Unionen men vi vet också att det finns missnöje. Vi har nu en tät dialog med alla klubbar för att reda ut eventuella missförstånd och se hur vi kan hjälpa dem istället för de lämnar till ett annat förbund, säger Martin Johansson, andre vice ordförande i Unionen.

Vilken är er kommentar till Transports agerande i den här frågan?

Martin Johansson.
Martin Johansson. Foto: Peter Jönsson.

Det är bara ett halvår sedan vi fick till ett avtal mellan Unionen och LO för att hantera den här typen av frågor, och nu väljer de att bryta mot det avtalet genom att försöka organisera en grupp som vi sedan länge organiserar och tecknar avtal för. Det är tråkigt och bekymmersamt, säger Martin Johansson.

Kollega har varit i kontakt med de tre kabinklubbar, som enligt Transportarbetarförbundet, har uttryckt att de är beredda att lämna Unionen. Samtliga tillbakavisar uppgifterna, man påpekar dock att man uttryckt missnöje med hur förbundet företrätt dem men att man nu har en bra dialog.

Tommy Wreeth vill inte uppge vilka företag det rör sig om eller hur många som gått över till Transport, men skriver i ett mejlsvar att det finns en lång historik av missnöje med Unionen bland kabinanställda.

Enligt Unionen finns ett avtal mellan LO och Unionen om att inte ta över varandras medlemmar. Bryter ni mot det avtalet?

"Transport har inte sökt medlemmar inom avtalsområdet. Det är kabinanställda som kontaktat oss och uppgett att de är missnöjda med Unionen och att de vill byta till Transport. Vi har sedan informerat Unionen, LO och arbetsgivarorganisationen om situationen, enligt praxis."

Du går hårt mot Unionen i din krönika och skriver att Unionen inte är någon riktig fackförening och att Unionen bara är intresserad av medlemsavgifterna. Står du fast vid den kritiken? På vilket sätt är Unionen inte någon riktig fackförening?

"Jag skriver att medlemmar i Unionen vänt sig till oss och att de söker efter en riktig fackförening som är närvarande och tar fighten. Jag skriver ingenting om vad Unionen är eller inte är. Jag skriver också att det "verkar" som att Unionen mest är intresserade av deras avgifter och det är ordagrant den kritik som framförts till oss från de som kontaktat oss. Om kabinanställda varit nöjda med Unionen hade vi sannolikt inte varit där vi är. Sedan kan Unionen säkerligen agera bättre inom andra branscher och till andra medlemsgrupper."