En majoritet av de svenska företagen handlar inte med omvärlden, trots att handelshindren är historiskt låga. Men de bolag som trots allt vågar sig på att exportera är mer framgångsrika och står för en oproportionellt stor del av svenskt näringsliv. Det hävdar Andreas Hatzigeorgiou, en i den forskningsduo som grottat ner sig i en ansenlig mängd detaljerad data för att ta reda på bland annat vad som ligger bakom framgångarna hos exportföretagen.
- Det finns sedan tidigare ett tydligt samband mellan länder varifrån många av våra utlandsfödda kommer och handeln med dessa länder, men tidigare har man inte kunnat tolka resultaten bortom allt rimligt tvivel, säger Andreas Hatzigeorgiou,
som tillsammans med Magnus Lodefalk räknat ut att om andelen utlandsfödda i ett företag ökar med en procentenhet ökar exporten i företaget med i genomsnitt nio procent.
Anställda födda i andra länder har ofta fingertoppskänsla för just sådant som tycks hindra svenska företag från att handla med andra länder. De kan språket, affärskulturen och har kontakter och nätverk i det landet de kommer ifrån, men enligt forskarna tyder resultatet på att handeln också ökar till länder i samma region som den anställde kommer ifrån – en anställd peruan kan till exempel leda till ökad handel med Chile.
Om det spelar någon roll om peruanen anställd som montör eller marknadschef vet man ännu inte.
- Jag tror absolut att inflytande är jätteviktigt och vi har beställt ny data där vi också kan ta hänsyn till vilken roll man har i företaget, säger Magnus Lodefalk.