• Glöm inte att ha det lite lugnt och skönt i jul, allt behöver inte vara perfekt. Foto: Colourbox

Varva ner i jul

Publicerad 22 december 2016, kl 09:37 Uppdaterad 17 december 2018, kl 15:08

Pepp eller depp inför den stundande julen? Ju närmare julen vi kommer desto högre tycks stressnivån bli. Det är massor att göra på jobbet, glöggmingel, julluncher och skyhöga förväntningar om en magisk helg som krockar med en inte lika magisk verklighet. Så här varvar du ner!

December är en hektisk månad för många. Även de största julhatarna som vägrar barrande granar och sliskig glögg, känner av stressen inför julhelgen. Förväntningar är ofta orealistiskt höga och plötsligt är vi traditionalister hela bunten som drömmer om en Fanny och Alexander-jul med sju sorters hembakta kakor till fikat och nybonat golv.  

Men julen kan också bli en skön och avkopplande helg, vare sig man firar den eller inte, om man bara sänker ambitionerna en aning. Vad gör det att du inte hinner avsluta allt du hade tänkt på jobbet eller att saffranskakan är köpt på ICA?

Många är trots allt lediga och för den som inte är det kan mellandagarna vara ganska lugna och sköna på jobbet. Snart står vi dessutom inför ett nytt år då allt bara kan bli bättre.

Så här stressar du ner inför julen:

  • Gör listor. Håller du på att gå upp i atomer av stress över jobbhögen på skrivbordet som inte sinar, klapparna som ännu inte är fixade och pyntet som ligger kvar i källaren? Nu är det läge att prioritera. Vad vill du göra? Vad är viktigt? Vad är måste? Gör en lista, men inte för lång, för jobb och en för ”fixa hemma”.
     
  • Låt högarna ligga. Många av oss har en föreställning att inte bara hemmet ska vara skinande rent till jul utan även skrivbordet och mejlkorgen ska vara rensade innan vi går på ledighet. Trams säger vi. Låt högarna ligga. Gör det som måste göras så du inte tänker på jobbet när du käkar knäck på julafton. Låt resten vara. Den där idén du nyss fick kanske bara blir bättre när den får ligga till sig. 
     
  • Chilla på jobbet. Mellandagarna brukar ha en tendens att vara lite avslagna även på jobbet. Det är färre möten eller inga alls, mobilen är tyst och mejlkorgen plingar inte lika ofta. Råkar du nu inte ha ledigt så passa på att ta det lite lugnare på jobbet. Unna dig en promenad i ljuset och ät en nyttig lunch utan att stressa.
     
  • Logga ut. Alla andra verkar ha den perfekta planeringen och den perfekta granen, om man får tro Instagram och Facebook. Pausa från sociala medier ett tag. Läs mer: Tjänstemännen kollar jobbmejl i jul
     
  • Sänk julklappshetsen. Hoppa över julklapparna till släkten, skänk pengar till välgörenhet i stället om du vill ge något. Läs mer: Kollegas bästa julklappstips

Blicka framåt:

  • Tänk att julafton är blott en dag. Sen är det över.
     
  • Vill du ändå försöka planera och hinna med allt, well det är troligtvis för sent för det i år. Men du kan redan nu bestämma dig för att sänka förväntningarna och ambitionerna till nästa jul. (Eller börja baka i oktober och beställa klapparna på nätet i november.)
     
  • Och apropå nästa jul, 2019 blir ännu bättre ur ledighetsperspektiv då julafton infaller på en tisdag.

Läs mer: Gott Nytt Hälsoår!

God Jul Önskar Kollega!

Petra Rendik
Petra Rendik
[email protected]
Lediga jobb
  • Läs även...

    Gör facket tillräckligt för mobbade?

    Inte ens en av tio av dem som mobbas och som kontaktar sitt fack anser att de får hjälp. Men hur ser lagen ut? Och vad kan facket egentligen göra?

  • Läs även...

    Tristess skapar bråk på jobbet

    Att ha tråkigt på jobbet kan göra dig sjuk. Men det kan också skapa konflikter. Det visar forskning utförd på Mount Everest, som är direkt överförbar till arbetslivet.

  • Läs även...

    Drabbad av bore out

    Har du så lite att göra på jobbet att du blir håglös? Så känner många kontorsanställda i dag. Men det är inget man talar högt om, trots att ”bore out” till och med kan göra dig sjuk.

  • Läs även...

    Soffan sämre för psyket än att sitta på jobbet

    Stå emot frestelsen att sjunka ner i soffan i helgen. Det är sämre för din mentala hälsa att sitta stilla på fritiden än att sitta stilla på jobbet, visar ny forskning från GIH och Karolinska.

  • Läs även...

    Så stöttar du en orolig kollega

    De flesta anställda känner någon form av oro kring effekterna av coronaviruset. Men det finns saker vi kan göra för att stötta varandra. Både som kollega och chef.

  • Läs även...

    Unionen vill se enklare regler för sjukskrivna

    Att jobba fler timmar ena dagen och färre andra dagar kan vara ett bra sätt att komma tillbaka efter en sjukskrivning. Men det kan också innebära indragen sjukpenning på grund av Försäkringskassans regler. Något Unionen vill ändra på.

Nyhetsbrev

Prenumerera

Håll dig uppdaterad med färska nyheter från Kollega.