Hoppa till huvudinnehåll
Fackligt

Julkalender Lucka 7: Förtroendevald

Precis som Tomten är nissarnas garant
Är fackligt ombud de anställdas representant
Rollen som AMO eller APO är inte betald
Men den finaste klappen är att bli vald
Linnea Andersson Publicerad 7 december 2019, kl 14:49

Här har vi samlat alla luckor

I rollen som arbetsmiljöombud, AMO, representerar du dina kollegor i allt som rör arbetsmiljö. Till exempel den organisatoriska och social arbetsmiljön, stress, konflikter och kränkande särbehandling. Men också den fysiska arbetsmiljön, som ventilation, ergonomi, belysning och buller.

Du har möten med din chef och gör riskbedömningar. Blir situationen riktigt illa på jobbet kan du till och med stoppa arbetet.

Som arbetsplatsombud, APO, företräder du dina kollegor i viktiga frågor på arbetsplatsen och tar emot information från arbetsgivare enligt medbestämmandelagen, mbl. Dessutom hjälper du till att sprida information från Unionen till medlemmarna.

Beroende på om du har förhandlingsmandat eller inte kan du till exempel få föra dina kollegors talan i förhandling om löner och omorganisationer eller sitta med vid rekryteringar.

Läs mer: Så startar ni fackklubb

Kollega julkalender

I Kollegas fackliga julkalender innehåller varje lucka ett fackligt begrepp, presenterat i form av ett julklappsrim. Du kan läsa mer om varje begrepp på Kollega.se

Fackligt

Anmäl en usel arbetsmiljö - så funkar det

Visste du att skyddsombud kan anmäla företag med ohälsosam arbetsmiljö till Arbetsmiljöverket? Det kallas för 6:6A.
David Österberg Publicerad 10 maj 2024, kl 06:05
En chef skäller på sina medarbetare.
Har du en ohälsosam arbetsmiljö och har försökt ha en dialog med chefen utan att få gehör. Då kan en 6:6a-anmälan av ett arbetsmiljöombud vara sista utvägen. Foto: Shutterstock

1. VAD BETYDER EGENTLIGEN 6:6A? 

I arbetsmiljölagen finns bestämmelser för att se till att arbetsmiljön är bra. Kapitel 6, paragraf 6A, handlar om vad ett arbetsmiljöombud (heter också skyddsombud) ska göra om arbetsmiljön är dålig. Ombudet ska enligt lagen vända sig till arbetsgivaren och begära att något görs för att fixa problemen – det kallas för en 6:6A-anmälan. 

2. HUR GÖR MAN? 

Om ni anser att det finns risker i arbetsmiljön som arbetsgivaren struntar i vänder ni er till arbetsmiljöombudet/skyddsombudet. Då kan den personen lämna en 6:6A-anmälan. I dokumentet ska det stå vilka problemen är, hur de kan lösas och hur lång tid arbetsgivaren har på sig att arbeta med frågorna. Arbetsgivaren ska bekräfta att anmälan har kommit in och ”utan dröjsmål” meddela vad som ska göras åt problemen.

VAD SKA ARBETSGIVAREN GÖRA?

Olika åtgärder kan behövas, beroende på vilka problemen är. Det kan handla om allt från medarbetarenkäter och skyddsronder till riskbedömningar och handlingsplaner. Arbetsgivaren har det yttersta ansvaret för att arbetsmiljön är bra, men det är klokt att försöka ha en dialog på arbetsplatsen.


OM PROBLEMEN INTE FIXAS?

Om arbetsmiljöombudet tycker att arbetsgivaren ignorerar frågan, tar för lång tid på sig eller inte gör tillräckligt för att förbättra arbetsmiljön kan hen skicka anmälan till Arbetsmiljöverket. Då blir det oftast inspektion, som följs av ett inspektionsmeddelande, ett föreläggande eller ett förbud. Det första är den snällaste varianten, där myndigheten meddelar vilka brister som finns. Förelägganden och förbud måste arbetsgivaren följa. Om inget görs kan vite dömas ut av Arbetsmiljöverket. 

Så skriver du anmälan som arbetsmiljöombud

Här anmäler man åtgärder för brister i arbetsmiljön som skyddsombud/arbetsmiljöombud, som det kallas i Unionen. 

Fler tips från Unionen: 
Begäran om arbetsmiljöåtgärder (6:6a)