Bakgrunden till konfliktvarslet är att Unionens medlemmar på företaget är överens om att de vill ha kollektivavtal för att få avtalsenliga löneökningar och garanterade pensionsavsättningar. Arbetsgivaren har hittills vägrat.
- Det handlar om schysta arbetsvillkor som tjänstepension och möjlighet att reglera sina arbetstider. Man vill ha inflytande över sin arbetsplats och det har man inte i dag, säger Carl-Axel Robertsson.
Erikssons trafikskola är störst i regionen och har sammanlagt 34 anställda, varav 22 stycken är medlemmar i Unionen. Det senaste halvåret har flera trafikskolor i Skåneregionen tecknat kollektivavtal med Unionen.
- Vi kontaktar trafikskolorna vartefter som inte har avtal, pratar med medlemmar och arbetsgivare och försöker att få dem att förstå fördelarna med ett avtal.
Varslet som nu är lagt i Malmö och Lund gäller total arbetsnedläggelse och konflikten kommer att bryta ut den 10 juni om inte avtal träffats innan dess.
- Vi har bjudit in medlemmarna till ett informationsmöte ikväll där vi förklarar vad varslet betyder och vad som händer framöver. Förhoppningsvis har vi hittat den lösning innan den 10 juni, säger Carl-Axel Robertsson.