Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

Lång väntan på pengar från Unionens a-kassa

Det är fortsatt långa väntetider på Unionens a-kassa. Anders Magnusson fick vänta 12 veckor på beslut om ersättning.
Lina Björk Publicerad 27 april 2023, kl 06:00
Fasadbild på Unionens a-kassa och en plånbok med sedlar
Det är fortsatt långa väntetider på Unionens a-kassa. En cyberattack och ett nytt ärendehanteringssystem är några förklaringar. Foto: Ola Rennstam/Izabelle Nordfjell/TT.

Vid jul blev en av Sveriges a-kassor utsatt för en cyberattack som gjorde att alla a-kassor valde att stänga ner sina system för att utreda läget. Efter en vecka kunde man starta upp verksamheten igen men det medförde att medlemmar fick vänta extra länge på både beslut och pengar. Unionens a-kassa var dessutom pilot för ett nytt ärendehanteringssystem som skulle införas på samtliga a-kassor, vilket medförde ytterligare förseningar.


Tolv veckor till beslut

Enligt inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen var det fem a-kassor där medlemmar fick vänta längre än vanligt förra året. Och Unionens a-kassa låg i topp. Men det är fortfarande en del grus i maskineriet. En av dem som fått erfara de långa väntetiderna i år är Anders Magnusson, som väntade i 12 veckor på beslut om ersättning och vad som gäller vid studier.

Anders Magnusson
Anders Magnusson

– Det är för dåligt. Jag var tvungen att rapportera in varje vecka men de kunde sitta och trycka på svar i flera veckor. Som tur var gällde min ersättning inte så många dagar men jag tänker på dem med knappa marginaler, få personer har en buffert för tre månader, säger han.

Enligt Harald Petersson, som är chef för Unionens a-kassa hör 12 veckor till ovanligheten. Sedan en tid tillbaka ligger väntetiden på ungefär sex veckor i snitt.

Harald Pettersson
Harald Petersson Foto: Mattias Lindbäck

– Vi ser fortfarande utvecklingsbehov för det nya systemet och jobbar för att få ner väntetiderna ytterligare. Samtidigt är det en komplicerad försäkring och vissa förseningar kan bero på att vi behöver få in mer material eller att personen fått nej och behöver en ny prövning, säger han.

Målet för Unionens a-kassa är att komma tillbaka på normala väntetiden som tidigare var fyra veckor. Till dess är prioriteringsordningen att de äldsta ansökningarna behandlas först.
Unionens a-kassa har ett tillsynsärende hos IAF som ska följa upp hur det nya it-systemet fungerar.

De har längst väntetider i snitt

  • Alfakassan                           9 veckor
  • Kommunalarbetarna          9 veckor
  • Unionen                               6 veckor
  • Livsmedelsarbetarna          6 veckor
  • ST                                          6 veckor
  • Transportarbetarna            6 veckor
  • GS                                         6 veckor
  • Akademikernas                   6 Veckor
  • Småföretagarna                  5 veckor

Källa: IAF:s veckostatistik

A-kassa

Fyra månaders väntan på pengar från Unionens a-kassa

Stefan Eriksson från Borlänge och Maria Thorstensson från Göteborg har båda väntat i flera månader på pengar från Unionens a-kassa.
Lina Björk Publicerad 25 april 2024, kl 10:26
fasaden på Unionens a-kassa, sedlar och mynt
Unionens a-kassa har haft långa handläggningstider under hela förra året. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader på pengar. Foto: Mats Thorén/Shutterstock

De ringer och kopplas bort. De ringer igen och kopplas bort. 
Så beskriver medlemmar i Unionens a-kassa gången när de försöker få tag på sin handläggare för att få reda på när ersättning kan betalas ut. 

Maria Thorstensson skickade in sina papper till Unionens a-kassa i början av januari. På inloggat läge stod det att ärendet var ”under handläggning” men sedan hände ingenting. 

 – Jag blev skogstokig. Det gick inte att komma fram och när någon svarade bollades jag runt mellan olika personer. De beklagade bara att handläggningstiderna var långa, säger hon. 

Unionens a-kassa har dragits med långa handläggningstider under större delen av förra året. Till jul såg det bättre ut, men nu får den som väntar på ersättning ha tålamod i genomsnitt sju veckor. Det är längst av alla landets a-kassor. Och många medlemmar har väntat betydligt längre än så. 

– Det är ett helvete och en stress. Jag har maxat mina kreditkort och hade det inte löst sig så hade jag behövt låna pengar av vänner och bekanta. Men jag tänker på dem som står själva, hur går det för dem?
 

Unionens a-kassa JO-anmäld

Maria Thorstensson fick till slut besked efter 13 veckors väntan. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader. Han skickade in sitt arbetsgivarintyg i slutet av december, innan julledigheten. Hans arbetsgivare ansåg att det var bättre så att Stefan skulle slippa vänta på a-kassa. Även hans ärende fick titeln ”under handläggning” på myndighetens hemsida och på mejl svarade a-kassan att inget fanns att komplettera. Men sedan hände ingenting. 

Stefan Eriksson

– När jag sedan ringde och undrade vad som händer sa de att jag inte hade skickat in något arbetsgivarintyg. När jag påtalade att jag gjort det berättade de att man inte fick ställa ut det i förtid. De hade de ju kunnat säga direkt, säger han. 

Efter det fick Stefan Eriksson svårt att få tag på sin handläggare. Han fortsatte att ringa till växeln och hamnade i kö. Han har nu valt att anmäla Unionens a-kassa till Justitieombudsmannen. 

Efter att han blev uppsagd från sitt jobb har han sex månaders uppsägningslön. Det räcker en bit, men inte hur länge som helst. 

– Jag räknade med att klara mig till april, men sedan var det stopp. Att vänta fyra månader och med det besvär som a-kassan orsakat. Det är oacceptabelt, säger Stefan Eriksson. 

Hur ser förtroendet för Unionens a-kassa ut?

– Förtroendet är noll. Jag förstår inte att man kan behandla människor på det här sättet. 

Harald Peterson
Foto: Mattias Lindbäck

Enligt Harald Petersson som är kassaföreståndare på Unionens a-kassa har man aktivt arbetat med att få ned handläggningstiderna. Bland annat genom att anställa fler handläggare. 

– Vi får successivt in fler medarbetare som har utbildats och förstärker verksamheten. Vi har en utbildning på gång i Malmö och på vårt nya kontor i Örebro för medarbetare som började i mars. Så vi går mot en stabilare bemanning på sikt, säger han. 

 

Svårt få kontakt med Unionens a-kassa

För att frigöra tid för handläggningen av ärenden har Unionens a-kassa begränsat telefontiden till en timme om förmiddagen, för att nå sin utredare. Det har gjort det svårt att komma fram då många ringer samtidigt. 

–  Vi är medvetna om att det är köer i telefonväxeln. Vi har telefontid utöver det, där vi har externt stöd för att öka tillgängligheten. Sedan finns alltid möjligheten att skriva till oss i en inloggad miljö. Vi har också en chat som är bemannad under stora delar av dagen, säger Harald Peterson.  

Unionens a-kassa har ett pågående tillsynsärende hos Inspektionens för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) på grund av de långa handläggningstiderna.