Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

Unionens a-kassa har längst väntetid

I april lovade Unionens a-kassa bättring kring beslutstider för ersättning. Men fyra månader senare väntar många medlemmar fortfarande på pengar.
Lina Björk Publicerad 24 augusti 2023, kl 06:00
Till höger en stor klocka, till vänster fasaden till Unionens a-kassa.
Väntetiden hos Unionens a-kassa är längst av alla landets a-kassor. Röster vittnar också om svårighet att ens komma i kontakt med a-kassan. Foto: Colourbox/Mats Thorén.

En cyberattack och ett nytt ärendehanteringssystem gjorde att medlemmar fick vänta extra länge på både beslut och pengar från unionens a-kassa i början av året. Det lovades bot och bättring men den som loggar in på a-kassans medlemssidor nås av informationen att väntetiderna fortfarande är länge än vanligt. En som väntat i nästan fyra månader är Andreas. I början av maj sökte han a-kassa, men har fortfarande inte fått besked.

– Jag skickade intyg och fyllde i alla blanketter men har fortfarande inte fått besked om när eller om jag får ersättning. Det är emotionellt stressigt, jag har två barn att försörja, säger han.

Unionens a-kassa svår att nå

Flera medlemmar har också hört av sig till Kollega och berättat att Unionens a-kassa är svår att nå. Den som har en fråga om sin ersättning kan antingen använda sig av myndighetens chattfunktion eller ringa en handläggare under en timme på förmiddagen.

– Det är omöjligt att komma fram. Antingen så är det upptaget eller så kopplas jag bort. När jag fått tag i en handläggare vet de ingenting om mitt ärende och jag kopplas bort. Det är nästan det värsta, att inte få besked, säger Andreas.

Unionens a-kassa längst väntetid

Enligt inspektionen för arbetslöshetskassorna (IAF) har Unionens arbetslöshetskassa den längsta väntetiden av alla a-kassor, i snitt får den som väntar på pengar ha tålamod i nio veckor.

Enligt Harald Peterson, kassaföreståndare för Unionens a-kassa, har de långa väntetiderna fler orsaker. Dels så är det nya ärendehanteringssystemet inte tillräckligt effektivt, dels har kassan haft större personalomsättning än tidigare i kombination med reducerad bemanning under semesterperioden.

Harald Peterson
Harald Peterson Mattias Lindbäck

– Även om det har gjorts stora förbättringar på it-systemet så tar det längre tid att hantera ett ärende i systemet än i det tidigare. En del av problemet handlar också om hur försäkringen ser ut, att vi exempelvis måste hämta in arbetsgivarintyg från en tredje part i varje ärende säger han.

Många medlemmar haft svårt att nå fram till a-kassan. Känner ni till det?

– Ja, det blir en ond cirkel. Ju fler som får vänta, desto fler ringer och det blir kötider. Vi måste frigöra tid för själva handläggningen och då måste vi begränsa telefontiden till en timme om förmiddagen, för att nå sin utredare, säger Harald Peterson.

Unionens a-kassa har tagit in extern hjälp för att ta emot samtal under hela telefontiden då medlemmar har möjlighet att kontakta kassan. Man har även rekryterat inför hösten.

– Vi har goda förutsättningar att vända på den nedåtgående trenden. Men eftersom vi behandlar de äldsta ärendena först så kommer det vara en eftersläpning i statistiken.

Andreas har dock låga förväntningar på a-kassans förmåga. 
– Samtidigt som jag får vänta utan besked skickar de avier på att jag ska betala min månadsavgift. Det är under all kritik.

Unionens a-kassa har ett tillsynsärende hos IAF på grund av de långa väntetiderna. 

* Andreas heter egentligen något annat och önskar vara anonym

Genomsnittlig väntetid hos a-kassorna

 

Unionen                              9 veckor

Livsmedelsarbetarna          8 veckor

Akademikerna                    7 veckor

Handels                              7 veckor

Lärarnas                              7 veckor

GS                                       6 veckor

Kommunal                          5 veckor

Vision                                 5 veckor

Transport                            5 veckor

ST                                       5 Veckor

Småföretagarna                  5 veckor

Alfakassan                          5 veckor

Källa: IAF:s veckostatistik

A-kassa

Fyra månaders väntan på pengar från Unionens a-kassa

Stefan Eriksson från Borlänge och Maria Thorstensson från Göteborg har båda väntat i flera månader på pengar från Unionens a-kassa.
Lina Björk Publicerad 25 april 2024, kl 10:26
fasaden på Unionens a-kassa, sedlar och mynt
Unionens a-kassa har haft långa handläggningstider under hela förra året. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader på pengar. Foto: Mats Thorén/Shutterstock

De ringer och kopplas bort. De ringer igen och kopplas bort. 
Så beskriver medlemmar i Unionens a-kassa gången när de försöker få tag på sin handläggare för att få reda på när ersättning kan betalas ut. 

Maria Thorstensson skickade in sina papper till Unionens a-kassa i början av januari. På inloggat läge stod det att ärendet var ”under handläggning” men sedan hände ingenting. 

 – Jag blev skogstokig. Det gick inte att komma fram och när någon svarade bollades jag runt mellan olika personer. De beklagade bara att handläggningstiderna var långa, säger hon. 

Unionens a-kassa har dragits med långa handläggningstider under större delen av förra året. Till jul såg det bättre ut, men nu får den som väntar på ersättning ha tålamod i genomsnitt sju veckor. Det är längst av alla landets a-kassor. Och många medlemmar har väntat betydligt längre än så. 

– Det är ett helvete och en stress. Jag har maxat mina kreditkort och hade det inte löst sig så hade jag behövt låna pengar av vänner och bekanta. Men jag tänker på dem som står själva, hur går det för dem?
 

Unionens a-kassa JO-anmäld

Maria Thorstensson fick till slut besked efter 13 veckors väntan. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader. Han skickade in sitt arbetsgivarintyg i slutet av december, innan julledigheten. Hans arbetsgivare ansåg att det var bättre så att Stefan skulle slippa vänta på a-kassa. Även hans ärende fick titeln ”under handläggning” på myndighetens hemsida och på mejl svarade a-kassan att inget fanns att komplettera. Men sedan hände ingenting. 

Stefan Eriksson

– När jag sedan ringde och undrade vad som händer sa de att jag inte hade skickat in något arbetsgivarintyg. När jag påtalade att jag gjort det berättade de att man inte fick ställa ut det i förtid. De hade de ju kunnat säga direkt, säger han. 

Efter det fick Stefan Eriksson svårt att få tag på sin handläggare. Han fortsatte att ringa till växeln och hamnade i kö. Han har nu valt att anmäla Unionens a-kassa till Justitieombudsmannen. 

Efter att han blev uppsagd från sitt jobb har han sex månaders uppsägningslön. Det räcker en bit, men inte hur länge som helst. 

– Jag räknade med att klara mig till april, men sedan var det stopp. Att vänta fyra månader och med det besvär som a-kassan orsakat. Det är oacceptabelt, säger Stefan Eriksson. 

Hur ser förtroendet för Unionens a-kassa ut?

– Förtroendet är noll. Jag förstår inte att man kan behandla människor på det här sättet. 

Harald Peterson
Foto: Mattias Lindbäck

Enligt Harald Petersson som är kassaföreståndare på Unionens a-kassa har man aktivt arbetat med att få ned handläggningstiderna. Bland annat genom att anställa fler handläggare. 

– Vi får successivt in fler medarbetare som har utbildats och förstärker verksamheten. Vi har en utbildning på gång i Malmö och på vårt nya kontor i Örebro för medarbetare som började i mars. Så vi går mot en stabilare bemanning på sikt, säger han. 

 

Svårt få kontakt med Unionens a-kassa

För att frigöra tid för handläggningen av ärenden har Unionens a-kassa begränsat telefontiden till en timme om förmiddagen, för att nå sin utredare. Det har gjort det svårt att komma fram då många ringer samtidigt. 

–  Vi är medvetna om att det är köer i telefonväxeln. Vi har telefontid utöver det, där vi har externt stöd för att öka tillgängligheten. Sedan finns alltid möjligheten att skriva till oss i en inloggad miljö. Vi har också en chat som är bemannad under stora delar av dagen, säger Harald Peterson.  

Unionens a-kassa har ett pågående tillsynsärende hos Inspektionens för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) på grund av de långa handläggningstiderna.