Före coronapandemin hade rederiet i snitt fem avgångar om dagen med plats för 10 000 övernattande passagerare. I dag har företaget ett par tusen passagerare i snitt.
– Större delen av trafiken är stängd på grund av att destinationsländerna Finland, Estland och Lettland inte släpper in svenskar, säger Jesper Sandström, ordförande i Unionenklubben på Tallink Silja.
Konkurrenten Eckerökoncernen lade på grund av coronapandemin ner verksamheten i kryssningsföretaget Birka Cruises i somras, men Tallink Silja har kunnat hålla sig flytande tills nu. Delvis på grund av godstrafik samt att man ställt om rutter och erbjudit coronanapassade inrikeskryssningar, men framför allt tack vare att man tecknat avtal om korttidsarbete. Men avtalen löper ut i november.
Läs mer: Så funkar permittering och korttidsarbete
– Vi har haft stor nytta av korttidsavtalen, det är den avgörande delen som vi står och faller med. Men vi får inget besked från varken Tillväxtverket eller regeringen om avtalen kan förlängas, säger Jesper Sandström.
I slutet på förra veckan kom beskedet att 500 ombordanställda, samtlig personal på företagets två svenskägda skepp, ska varslas om uppsägning.
– Nästa pinne i brasan är vi på kontoret. Medlemmarna är oroliga och jag får många frågor, men jag har tyvärr inte så mycket att säga. Just nu får vi ingen feedback eller information om hur det kommer att bli, säger Jesper Sandström, som jobbat på rederiet i drygt 19 år.
– Om jag har jobbet kvar i höst blir det 20 år.