Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Avbrott ökar produktiviteten

Stör du dig på ständiga avbrott från chef och kollegor? Det behöver faktiskt inte vara negativt. Att bli avbruten kan till och med förbättra produktiviteten snarare än att hämma den.
Linnea Andersson Publicerad 28 april 2016, kl 10:05
Colourbox
Vill du helst inte bli störd när du ska ta dig an en arbetsuppgift? Kanske dags att tänka om... Colourbox

Många tar för givet att avbrott i arbetet sinkar och försämrar deras arbetsprestationer. Men nya studier visar att så inte nödvändigtvis är fallet och att lite avbrott till och med gör att folk jobbar snabbare – utan att det går ut över kvaliteten. Det skriver Fast Company och hänvisar till en brittisk studie i organisationspsykologi.

I studien ombads kontorsanställda redigera en text samtidigt som de med jämna mellanrum blev avbrutna. Deltagarna visste inte att avbrotten var en del av studien och forskarna framställde störningarna så att de hade med uppgiften att göra.

Till forskarnas stora förvåning var tjänstemännen som blev avbrutna klara med uppgiften före kontrollgruppen som fick jobba på i lugn och ro. Än mer anmärkningsvärt var att deras arbete var lika bra som den ostörda gruppens.

Forskarna tror att när människor är beredda på avbrott som kan sinka dem så utvecklar de strategier för att kompensera och till och med överkompensera.

En annan grupp forskare trodde att resultatet skulle bli annorlunda om avbrotten inte hade med arbetsuppgiften att göra, men inte heller då påverkarade störande kollegor och chefer slutprodukten.

Tidigare studier visar dessutom att korta pauser under arbetsdagen är bra för hälsan.

Läs mer: Korta pauser bra för hälsan

Arbetsmiljö

5 sätt att bota din telefonskräck

Är du en textare eller ringare? Många tycker att det är en plåga att ringa, speciellt den yngre generationen. Men det finns hjälp för den som vill bota sin telefonskräck.
Lina Björk Publicerad 20 maj 2024, kl 06:06
till vänster en gammeldags telefon. Till höger en kvinna som ser rädd ut.
Många, speciellt i den yngre generationen, föredrar att kommunicera via text framför att ringa. Foto: Shutterstock

Som tjänsteman ingår telefonen ofta i arbetsredskapen. Men inte alla uppskattar att lyfta på luren för att kontakta kollegor och kunder. Enligt en sifoundersökning, på uppdrag av mobiloperatören Halebop känner många obehag av att ringa. Bland yngre i åldrarna 18 till 29 år upplevde hälften någon form av telefonskräck. Angela Ahola är doktor i psykologi och förklarar att det inte är så konstigt eftersom den yngre generationen är vana att kommunicera med helt andra kanaler. 

Angela Ahola
Foto: Sören Vilks

–  Den yngre generationen kommunicerar via chattar, sms och sociala medier. Den äldre har haft hemtelefon och har vant sig att svara i telefon utan att veta vem det är på andra sidan luren. 

Enligt Angela Ahola kan telefonfobi länkas samman med andra typer av social ångest eller oro. Vi har en grundläggande rädsla för att bli kritiserade, granskade och bedömda. 

I ett telefonsamtal interagerar vi i realtid med den andra. Vi ska där och då, direkt, skapa en relation. Till skillnad från när du skriver ett mejl och kan vrida och vända på formuleringar.

– Människor är slaviskt måna om att bli omtyckta och accepterade. Det hade vi nytta av när vi var beroende av att ingå i grupper för att överleva för tusentals år sedan. Men rädslan som räddade oss tidigare i evolutionen lägger krokben för oss nu, säger Angela Ahola. 


Öva på att bemöta rädslan 

När kroppen upplever rädsla börjar den svettas, pulsen ökar och muskler späns. Allt för att förbereda sig på det hot som ska överlevas. Det är såklart inte den bästa sinnesstämningen att befinna sig i när du ska ringa ett samlat. Men det finns sätt att öva på att närma sig rädslan. 

Telefonskräck - så slipper du den


1. Börja långsamt. Ring en telefonsvarare och prata in ett meddelande som du övat på. Lyssna på signalerna och låt ljudet bli något bekant. 

2. Ring en person du redan känner. Du kan också be en person du känner ringa dig så att du kan förbereda dig på inkommande samtal. 

3. Ring en restaurang och beställ mat. Här är samtalet förutsägbart. Du ska säga vad du vill äta och personen på andra sidan kommer att säga hur lång tid det tar innan du kan hämta upp maten. 

4. Ring en person du inte känner på till exempel ett kundföretag och ställ en konkret fråga. 

5. När du känner dig bekväm, ring en obekant person och ställ en öppen fråga, där svaret kan leda till ytterligare frågor eller diskussion.   

Källa: Angela Ahola.