- Vi vill visa att vi bryr oss om dem som slutar, och, om så är fallet, tala om för vår arbetsgivare att de inte har skött sig, säger Hans Fryklund, riksklubbsordförande.
Enkäten är en pilotstudie. De svarande är för få för att man ska kunna dra några generella slutsatser om hur nöjda eller missnöjda de är med hur utköpen har gått till. Men svaren visar att hälften har fått nya anställningar, endast ett fåtal är arbetssökande. De som personligen kontaktats av arbetsgivaren är osäkra på om de skulle ta erbjudandet om de ställdes inför samma fråga i dag. De som själva tog initiativ till en ekonomisk uppgörelse är i högre utsträckning nöjda med sitt beslut. Missnöjet mot facket bestod i huvudsak av brist på information och stöd.
Tanken är att andra företag ska kunna göra liknande undersökningar och hämta inspiration av de slutsatser man drar på HP om hur Sifklubben bör agera när företag bestämmer sig för att erbjuda frivilliga uppsägningspaket.
- Det här ju inget unikt för HP. Många IT-företag går ut med erbjudanden om ett antal månadslöner mot att man går med på att bli uppsagd. Det sker kontinuerligt, säger Hans Fryklund.
På HP får klubben information om vilka personer företaget ämnar föreslå uppsägningspaket. På många andra företag blir facket sidsteppat.
- Vi kan ifrågasätta arbetsgivarens planer, och det händer faktiskt att de ändrar sig.
Trots det anser Fryklund att företag som väljer att gå på individer, i stället för att lägga ett varsel och sköta det hela förhandlingsvägen, undergräver fackets roll.
- Fler och fler medlemmar undrar vad de ska ha facket till.
På HP har Sifklubben därför tagit ett beslut att alltid boka personligt möte med dem som berörs.
- Det är viktigt att de som får ett erbjudande känner till att de inte ska ha bråttom. De ska ta reda på vad det kan få för konsekvenser för dem först, och veta att så fort de har skrivit under har de inget mer att säga till om, säger Hans Fryklund.
LINDA SVENSSON