Hoppa till huvudinnehåll
Arbetstid

Arbetstiderna och tempot knäckte Maria

Med över tio timmars övertid per vecka sa kroppen till slut ifrån. I dag har Maria Ergül startat eget och har en annan inställning till både arbetstid och vad hon mår bra av på jobbet.
Lina Björk Publicerad 1 november 2018, kl 10:54
Per Groth
Maria såg till slut som enda utväg att säga upp sig – ett beslut hon inte ångrar. Per Groth

Om du skadar ett ledband under en fotbollsmatch kan du ofta springa tills slutsignalen ljuder. Men så fort du sätter dig ned och slappnar av kommer smärtan och svullnaden.

Så beskriver Maria Ergül vad som hände henne sommaren 2016 när hon slutligen sa upp sig för att få vila från krav, möten och måsten.

Maria Ergül älskade sitt jobb som HR-partner för en global affärsenhet på Bombardier. Hon jobbade tidiga morgnar och sena kvällar. Med ansvar för 400 medarbetare med över 70 chefer placerade i olika länder krävdes det flexibilitet och tillgänglighet. Många veckor var det över tio timmars övertid. Ingen av de övriga chefskollegorna reagerade, eftersom de arbetade lika mycket.

Utmattning är symptom på bristande ledarskap

– Så här i efterhand har jag insett att de första varningstecknen kom tidigt. Jag jobbade konstant, satt i ledningsgrupper och hade dessutom andra uppdrag utanför arbetstid. Jag hade roligt och tyckte om mitt jobb, men hade aldrig tid för återhämtning. Eftersom jag är en väldigt högpresterande person ville jag alltid leverera på en nivå högre än vad som förväntades av mig, något annat fanns inte i min värld, säger hon.

Men trots varningssignalerna fortsatte Maria i samma rasande tempo. När ett varsel drabbade arbetsplatsen skulle Maria Ergül utöver sina ordinarie arbetsuppgifter vara med och verkställa det. Hon la ner stor möda på att de anställda skulle få information och må bra under den svåra tiden. Men när varslet var avklarat var hennes egen energi som bortblåst.

– Jag började fundera på vilket slags liv jag ville leva och valde till slut att säga upp mig. I det läget var jag så trött att det enda jag tänkte på var att jag ville bli fri.

Efter uppsägningen blev Maria trött. Förkylningar avlöste varandra och hon ville bara vila. Hon sjukskrev sig aldrig, utan sov och tog långa promenader för att vila och få tillbaka energi. Den jobbrelaterade stressen var uppbyggd under många år och tog också lång tid att komma över.

– För mig är utmattning ett symptom på bristfälligt ledarskap. Kliver man in som ledare säger man samtidigt att man är villig att ta ansvar för andra individer och deras arbetsmiljö. I dag följs cheferna framför allt upp vad gäller lönsamhet. Man mäter inte mjuka värden som medarbetarnas utveckling, engagemang och hälsa. Där har företagsledningarna en läxa att lära.

– Hela min inställning till jobb har ändrats. Tidigare kunde jag kliva in och ta över arbetsuppgifter som mina kollegor inte klarade eller hann med. I dag skulle jag ta upp problemet med medarbetaren eller chefen. Jag identifierade mig med mina prestationer. Att jobba hårt är okej, men att göra andras jobb är ett bekymmer.

I dag driver Maria eget företag där hon hyr ut sina tjänster som HR-konsult och stormtrivs med det.

– En del kanske är förvånade över att jag som tidigare utmattad väljer att starta eget företag, men för mig var det mitt enda alternativ. Jag behövde friheten att planera mitt arbete själv för att hålla mig hållbar!

Läs mer: Övertid motsvarande 16 400 helstidstjänster

Läs mer: Arbetsgivarens ansvar om du jobbar för mycket

Läs mer: Här ska alla jobba lagom

Läs mer: "Företag är underbemannade"

VÄGRA VÄGGEN

Den ideella föreningen startades av Maria Ergül och arbetar för att motverka utmattning. Man fokuserar framför allt på att sprida kunskap och information om stress och dess effekter, och utbildar företag, skolor och organisationer i att arbeta förebyggande.

Arbetstid

Därför ska du kolla Youtube på arbetstid

Vi lägger minst en timme om dagen på att inte jobba – när vi är på jobbet. Det ska arbetsgivarna vara glada för.
– Vi är inte maskiner. När vi ägnar oss åt privata angelägenheter får det en positiv effekt på arbetet, säger Lars Ivarsson, forskare vid Karlstads universitet.
David Österberg Publicerad 2 maj 2024, kl 06:02
Spela mobilspel på jobbet, till vänster, och ta selfies på arbetstid (höger).
Scrolla Instagram på jobbet? Ta selfies på arbetstid? Varför inte? Forskning visar att privata sysslor på arbetet kan öka produktiviteten. Foto: Colourbox.

Du jobbar med det du har betalt för att göra. Dessutom skrollar du Instagram, bokar en tandläkartid, kollar på Youtube och spelar mobilspel. Varje dag lägger vi minst en timme av vår arbetstid på att göra saker som inte har med jobbet att göra. 

Lars Ivarsson är docent i arbetsvetenskap vid Karlstads universitet och har forskat om privata angelägenheter på jobbet.

– Vi surfar, pratar med kollegor i korridoren, skriver ut privata saker på skrivaren, shoppar och springer ärenden. Så totalt sett gör vi en mängd saker på arbetstid som vi inte har betalt för att göra, säger han. 

Pratar Game of thrones på jobbet

Våra privata angelägenheter på jobbet går att dela in i flera kategorier. I en hamnar sådant vi gör av nödvändighet, som att gå och köpa värktabletter när vi har ont i huvudet eller prata med förskolan om sjuka barn. I en annan finns det som hör till den sociala samvaron, som när vi pratar helgplaner med kollegor eller diskuterar Game of thrones.

Lars Ivarsson.
Lars Ivarsson.

I en tredje hamnar aktiviteter som surfande, skrollande på sociala medier och mobilspel. Forskning visar att vi lägger ungefär tio procent av arbetstiden på privat surfande, men Lars Ivarsson tror inte att vi skulle ha fått mer gjort utan det.

– Tio procent kan låta mycket men bryter vi ner det handlar det om sex minuter i timmen. Enligt arbetstidslagen har vi rätt att ta de pauser vi behöver, även om det inte är reglerat exakt hur ofta och hur länge vi får ta paus. Arbetsgivare tycker ibland att vi ska hålla sprinthastighet under ett maratonlopp, men det kan vi ju inte. Vi är inte maskiner. I alla arbetsuppgifter som har ett analytiskt inslag blir det omöjligt att arbeta som en maskin.

Lars Ivarssons forskning visar till och med att privata angelägenheter under arbetstid gör oss mer effektiva.

– När vi intervjuade ingenjörer sa de att om de stöter på ett problem som de inte hittar en bra lösning på, blir det inte bättre av att bara sitta och nöta. Då tog några en promenad runt kvarteret, andra surfade lite på nätet. När de återvände kunde de ofta lösa arbetsuppgiften. Vi pratade också med socialsekreterare som sa att det inte gick att gå direkt från ett tungt möte till ett annat. De behövde återhämtningstid som de fick genom att exempelvis kolla på sociala medier en stund. Så i den meningen gav det de gjorde privat en positiv effekt på arbetet.

Så arbetsgivare borde ha större förståelse för att anställda kollar Instagram och spelar mobilspel?

– Ja, men det är självfallet en balansgång. Det går inte att säga att anställda får göra precis vad de vill på arbetet, men vi har ett behov av regelbundna pauser och återhämtning. Dessutom blir anställda som känner att arbetsgivaren litar på dem mer lojala och mer benägna att ställa upp när det behövs. Men det måste så klart gå åt båda hållen.

Kortare arbetstid minskar behovet av paus

Enligt Lars Ivarsson anser arbetsgivare oftast att resultat är viktigare än arbetstid. Ändå har de svårt att släppa det där med tiden.

– När vi frågar chefer om det är okej att deras medarbetare går hem tidigare när de har gjort det de förväntats göra, då svarar de att det inte är det. Å ena sidan är resultatet självklart överordnat tiden, å andra sidan är tiden ändå så viktig att det inte är okej att lämna arbetet när resultatet är uppnått. Man kan såklart argumentera för att ju mer tid vi lägger på något, desto bättre blir det men det stämmer inte alltid. Det sägs till exempel att Mick Jagger och Keith Richards skrev ”Satisfaction” på tio minuter. Det var ju i så fall en enorm utdelning på kort tid.

Skulle vi ägna mindre tid åt privata angelägenheter om arbetstiden var kortare?

– Det tror jag. I alla fall om man kortar varje dag i stället för att ha ytterligare en ledig dag i veckan. I dag kommer många till jobbet, startar sin dator och sedan går de på kafferast. Men kommer man lite senare struntar man kanske i den rasten. Behovet av återhämtning under arbetsdagen kan nog bli mindre om vi har kortare arbetsdagar.

Saker vi inte har betalt för att göra

Förutom arbete ägnar vi oss åt många andra aktiviteter på jobbet. De kan delas in i tre kategorier:  

  • Sociala: Vi pratar sport, musik och tv-serier och dricker kaffe.
  • Nödvändiga: Vi lämnar bilen på verkstad, kontaktar hantverkare och betalar räkningar.
  • Roliga: Vi läser tidningar, kollar sociala medier och spelar mobilspel.