Hoppa till huvudinnehåll
Jämställdhet

Jämställda företag prisas av Unionen

I år delar Unionen ut tre jämställdhetspriser i stället för ett – förutom Guldnappen, som delats ut sedan 2003, delas också en Guldstege och en Guldpeng ut.
Johanna Rovira Publicerad 12 november 2018, kl 16:10
(Från vänster). Sven Täveby, vice klubbordförande, CGI. Ulrika Jonsson, HR-businesspartner, CGI. Anders Warg, enhetschef, Sensus. Frida Telleborn, klubbordförande Sensus. Marina Åman, andre vice ordförande, Unionen. Martin Linder, ordförande, Unionen. Åsa Gidsäter Roos, HR-chef, Essity. Harriet Sjöberg, klubbordförande, Essity.

Unionen vill öka takten för jämställdheten och för att löneskillnaden mellan kvinnor och män, som är 17 procent inom den privata sektorn, raderas snabbare.

– Alla säger jämt att inom mitt företag förkommer det inga skillnader, men vi måste alla rannsaka oss själva och fråga oss om det verkligen är så jämställt som vi tror att det är, sade Unionens ordförande Martin Linder vid den paneldebatt som föregick prisceremonin på måndagen.

Var tredje kvinna som har barn i åldern noll till elva år och har varit föräldralediga säger i en undersökning som Unionen låtit göra, att de halkat efter karriär- och lönemässigt. Det behövs särskilda insatser för att inte föräldralediga ska hamna på efterkälken, enades debattörerna om.

– Det är ingen raketforskning – det gäller bara att ha särskilda utvecklingssamtal, särskilda avstämningssamtal och särskilda karriärplaner när man faktiskt vet att det finns en risk med att vara föräldraledig, sade Martin Linder.

Flexiblare arbetsliv, tydliga lönekriterier, mer handling och mindre snack var andra förslag på hur jämställdhettakten ska ökas.  Samt att lyfta fram förebilder .

– Våra jämställdhetspris handlar mycket om att lyfta fram goda exempel på företag som gjort bra saker, sade Unionens ordförande Martin Linder när priserna delades ut till:

Läs mer om priserna: Guldpeng ska få fart på jämställdheten

Guldnappen 2018 (till årets mest föräldravänliga arbetsplats), tilldelas:


Essity Hygiene and Helath AB

Motivering: Med en startegisk målsättning att vara en bra och inkluderande arbetsplats för alla, i kombination med konkreta insatser för ett föräldravänligt arbetsliv är Essity Hygiene and Health AB en given vinnare av Guldnappen 2018.

 

Guldpengen 2018 (till företag med jämställda löner), tilldelas:


Sensus Västra Sverige

Motivering: Med en föredömlig lönesättning och ett aktivt, professionellt och inkluderande arbete för jämställda löner är Sensus Västa Sverige en självklar vinnare av Guldpengen 2018.

 

Guldstegen 2018, (till företag med jämn könsfördelning bland chefer), tilldelas:


CGI Sverige

Motivering: I en mansdominerad IT-bransch är CGI Sverige ett föredöme med en tydlig målsättning och ett aktivt arbete för att skapa jämställda karriärmöjlligheter,

Tidigare vinnare av Guldnappen

2017 - Volvo Cars

2016 - Lärarförbundet och Lärarnas A-kassa

2015 - Ingen utdelning

2014 - Ramböll

2013 - Polarbröd AB

2012 - Boliden Group, corporate IT

2011 - Ingen utdelning

2010 - Xylem (hette tidigare ITT Water&Wastewater)

2009 - CSC

2008 - Ingen utdelning

2007 - Servera

2006 - The Nielsen Company

2005 - Picab

2004 - Kronans Droghandel

2003 - IKEA, Sverige

Jämställdhet

Kvinnor frågar oftare hur kollegan mår

Var fjärde kvinna frågar hur kollegorna mår varje dag. Motsvarande siffra för män är en tiondel. Det visar en enkät av Novus i samarbete med Make Equal.
Elisabeth Brising Publicerad 6 maj 2024, kl 06:01
Två kvinnor samtalar stående.
Kaffekokare och trevlighetsexpert. Vem är kontorets kurator, festfixare och florist? Känner du igen rollen hos någon eller har du tagit den själv? Foto: Shutterstock

Brukar du ställa frågor om hur kollegor mår? Om du är kvinna är det troligare att du svarar ja på frågan enligt en Novus-undersökning som gjordes i april i samarbete med jämlikhetskonsulterna Make Equal. 

Drygt var fjärde kvinna uppger att de själva har uppmärksammat kollegors mående minst en gång varje dag under senaste månaden. Motsvarande siffra för män är tio procent. 

Ungefär lika många män som kvinnor uppger att de själva uppmärksammat kollegors mående minst en gång per månad. 

Inte bara ”Tjena – läget?”

Alva Karlsson, jämlikhetskonsult på Make Equal, betonar att den sociala arbetsmiljön är en viktig, men ofta osynlig del i trivseln på arbetsplatsen. 

Alva Karlsson.jpg
Alva Karlsson. Foto: Make Equal

– Både män och kvinnor ställer frågor om kollegors mående, alltså frågor som är inte bara är: Tjena, läget? utan mer lyssnar in och tar till sig det kollegor säger.

Mer än dubbelt så många kvinnor som män upplever också att kvinnor i högre grad plockar bort andras koppar eller glas på kontoret. Enligt undersökningen är det också fyra gånger fler kvinnor som upplever att kvinnorna i högre grad tar ansvar för att ta anteckningar under möten. 

Fler kvinnor ökar uppskattningen 

Ett trevligt klimat gör att fler mår bra och vill stanna kvar. Men sällan får de som gör de små outtalade och osynliga uppgifterna cred, karriärutveckling eller lönepåslag för att de är sympatiska lagspelare som lyfter andra. Tvärtom kan det enligt studier påverka karriären negativt för individen, trots att arbetsplatsen gynnas. 

– Det här är en fråga som vi märkt på arbetsplatser att det är lite extra svårt att ta på. Det går inte att skapa roterande scheman kring vem som sköter det sociala, men det är osynligt arbete, något som tar tid och påverkar arbetsmiljön, säger Alva Karlsson. 

Vad får det här för effekter?

– Alla de osynliga arbetsuppgifterna är ingen stor grej var för sig, och nödvändigtvis inget som upplevs som jobbigt. Som att prata om helgen, det är inget man tänker på som en uppgift, men om samma personer också tar anteckningar och fixar fika blir det många timmar. 

Ska kvinnor vara mindre sociala eller män mer?

– Det handlar inte om det, utan om att börja synliggöra och ge cred till de som gör det här arbetet och hur vi är som personer. Vissa har lättare att ta socialt ansvar vilket är viktigt för arbetsplatsen. Är man inte så bra på det kanske man kan göra något annat extra. 
 
Hur creddar man de där som är skickliga i det sociala?

– Prata om att du uppskattar att personen frågar hur du mår. Det kan kännas skönt att någon märker det. Det kan även komma upp som något positivt i medarbetarsamtal. 

Blir man inte mindre produktiv av att sitta och prata? 

– Det behöver inte ta särskilt lång tid, jag tror få sitter och tar socialt ansvar åtta timmar per dag. Men om det är samma personer som kanske också städar efter fikan, tar anteckningar och gör en sammanlagd insats som inte ger personen någon uppskattning blir det en ojämlik utmaning. 

Förväntas det av kvinnor att de ska ta mer socialt ansvar?

– Ja, vi har sociala förväntningar på att kvinnor ska göra det. Om de inte gör det straffas de för att de inte stöttar och hjälper till. Men när män inte gör det så funderar man inte över det. Och om en man tar socialt ansvar anses det jättebra att han till exempel fixat fikat, säger Alva Karlsson.  

Hur ska man kunna prata om osynligt arbete utan att män slår bakut?

– Det handlar inte om skuld, utan om att synliggöra saker som man inte alltid tänker på, utan tar för givet. Prata om det på arbetsplatsen. Har vi några osynliga arbetsuppgifter i gruppen som tenderar att landa i vissas knä? Nu finns ett handlingsutrymme. Vi kan skapa positiv skillnad för en mer jämlik arbetsplats. 

Make Equals Osynligt-arbete-barometer i samarbete med Novus tar tempen på jämställdheten i svensk arbetsmiljö. Den senaste enkäten är gjord på 715 personer i åldrarna 20-65 år och ger en fingervisning om mäns och kvinnors upplevelse av socialt ansvarstagande. 

”Osynligt arbete” på jobbet är uppgifter som: 

• Hjälper företaget men som inte ingår i din arbetsbeskrivning eller i företagets/organisationens huvudsakliga uppdrag.

• Inte leder till några professionella fördelar för den som utför det. 

• Ofta görs i skymundan. 

• Inte kräver några särskilda specialkunskaper. 

• Studier visar att kvinnor lägger 200 fler timmar än män per år på osynligt arbete, vilket kan påverka lön och karriär negativt. 

Exempel kan vara brygga kaffe, föra mötesanteckningar, köpa fika, samordna presentinsamling - eller fråga hur kollegorna mår. 

Källa: Lise Vesterlund, professor i nationalekonomi som forskar om ”non-promotable work” och har skrivit boken The No Club: Putting a Stop to Women’s Dead-End Work. 

"Känslomässigt arbete"
Begreppet ”känslomässigt arbete” fick genomslag 2017 i en viral krönika av nordamerikanska journalisten Gemma Hartley som sedan skrev boken Så jävla trött - om kvinnors känslomässiga arbete.