Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

A-kassor slåss om medlemmar

Flera a-kassor upplever att Unionens a-kassa konkurrerar med dem om medlemmar. Det visar en rapport från tillsynsmyndigheten IAF som också anmärker på hur Unionenkassan beviljar medlemskap.
Johanna Rovira Publicerad 4 juni 2020, kl 07:00
Production Perig / Colorubox, Ola Rennstam / Kollega
Du kan ofta välja mellan flera olika a-kassor. Nu får Unionens a-kassa kritik i en ny rapport för att kassan konkurrerar om medlemmar utanför sitt eget verksamhetsområde. Production Perig / Colorubox, Ola Rennstam / Kollega

Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF, har synat a-kassornas verksamhetsområden i en rapport som ska presenteras för kassornas ledningar på fredag. Tanken är att man ska vara med i en kassa som känner till det mesta som är värt att veta om det yrke eller den bransch man arbetar inom. Men av olika orsaker, bland annat att olika a-kassor slagits ihop, har idén med verksamhetsområden luckrats upp – flera a-kassor har liksom Unionens, breda verksamhetsområden som ofta flyter ihop med andra kassors. Anställda kan alltså välja mellan två eller flera a-kassor att gå med i.

Läs mer: Gå med i a-kassan? Tänk på det här!

17 av de 25 a-kassorna menar att det existerar en konkurrens om medlemmarna, på grund av möjligheten att välja. Unionens a-kassa och Akademikernas, AEA, pekas ut som de främsta rivalerna av de andra kassorna. Flera arbetslöshetskassor ansåg dessutom att Unionens a-kassa har ”ett omfattande och otydligt verksamhetsområde”.

Rapportförfattarna har också funnit brister i kassornas medlemshantering. Bland annat får sig Unionens a-kassa en känga för det digitala ansökningsförfarande som potentiellt kan släppa igenom personer utanför verksamhetsområdet. Man har inte i förväg lagt in tvingande val av yrke, även om det finns information i anslutning till ansökan. Det innebär i princip att varje sökande beviljas medlemskap oavsett yrke, arbetsgivare eller bransch.

Läs mer: A-kassan höjer avgiften

Unionens kassaföreståndare, Harald Petersson, menar att det finns otydligheter i rapporten och att han inte kan uttala sig om anmärkningen förrän han fått möjlighet att räta ut en del frågetecken under fredagens dragning. I rapporten framgår dock att Unionens a-kassa ser över om man kan införa ett tvingande val av yrke eller yrkesgrupp i ansökan utan att för den skull komplicera ansökningsprocessen.

– Det är klart att man måste rätta sig efter det IAF anmärkt på, men man har en viss respit att rätta till bristen. Vi har redan börjat titta på lösningar, säger Jeanette Mandl, chefsjurist på Unionens a-kassa.

Akademikernas a-kassa, AEA, struntar i vad deras medlemmar jobbar med. En gång akademiker, alltid akademiker, resonerar man. Men trots att IAF anser att kassans tillämpning strider mot lagen och aldrig skulle ha godkänts om de sökt registrering i dag, låter myndigheten bli att kritisera AEA, ”mot bakgrund att det är 50 år sedan arbetslöshetskassan bildades”.

Ledarnas a-kassa får dock en anmärkning – arbetslöshetskassan ansökte om att ändra sitt verksamhetsområde 2014, men fick nej först av IAF och senare även av förvaltningsrätten. Trots detta fortsatte Ledarnas a-kassa, enligt rapporten, att tillämpa verksamhetsområdet i strid mot både beslut och dom.

A-kassa

Fyra månaders väntan på pengar från Unionens a-kassa

Stefan Eriksson från Borlänge och Maria Thorstensson från Göteborg har båda väntat i flera månader på pengar från Unionens a-kassa.
Lina Björk Publicerad 25 april 2024, kl 10:26
fasaden på Unionens a-kassa, sedlar och mynt
Unionens a-kassa har haft långa handläggningstider under hela förra året. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader på pengar. Foto: Mats Thorén/Shutterstock

De ringer och kopplas bort. De ringer igen och kopplas bort. 
Så beskriver medlemmar i Unionens a-kassa gången när de försöker få tag på sin handläggare för att få reda på när ersättning kan betalas ut. 

Maria Thorstensson skickade in sina papper till Unionens a-kassa i början av januari. På inloggat läge stod det att ärendet var ”under handläggning” men sedan hände ingenting. 

 – Jag blev skogstokig. Det gick inte att komma fram och när någon svarade bollades jag runt mellan olika personer. De beklagade bara att handläggningstiderna var långa, säger hon. 

Unionens a-kassa har dragits med långa handläggningstider under större delen av förra året. Till jul såg det bättre ut, men nu får den som väntar på ersättning ha tålamod i genomsnitt sju veckor. Det är längst av alla landets a-kassor. Och många medlemmar har väntat betydligt längre än så. 

– Det är ett helvete och en stress. Jag har maxat mina kreditkort och hade det inte löst sig så hade jag behövt låna pengar av vänner och bekanta. Men jag tänker på dem som står själva, hur går det för dem?
 

Unionens a-kassa JO-anmäld

Maria Thorstensson fick till slut besked efter 13 veckors väntan. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader. Han skickade in sitt arbetsgivarintyg i slutet av december, innan julledigheten. Hans arbetsgivare ansåg att det var bättre så att Stefan skulle slippa vänta på a-kassa. Även hans ärende fick titeln ”under handläggning” på myndighetens hemsida och på mejl svarade a-kassan att inget fanns att komplettera. Men sedan hände ingenting. 

Stefan Eriksson

– När jag sedan ringde och undrade vad som händer sa de att jag inte hade skickat in något arbetsgivarintyg. När jag påtalade att jag gjort det berättade de att man inte fick ställa ut det i förtid. De hade de ju kunnat säga direkt, säger han. 

Efter det fick Stefan Eriksson svårt att få tag på sin handläggare. Han fortsatte att ringa till växeln och hamnade i kö. Han har nu valt att anmäla Unionens a-kassa till Justitieombudsmannen. 

Efter att han blev uppsagd från sitt jobb har han sex månaders uppsägningslön. Det räcker en bit, men inte hur länge som helst. 

– Jag räknade med att klara mig till april, men sedan var det stopp. Att vänta fyra månader och med det besvär som a-kassan orsakat. Det är oacceptabelt, säger Stefan Eriksson. 

Hur ser förtroendet för Unionens a-kassa ut?

– Förtroendet är noll. Jag förstår inte att man kan behandla människor på det här sättet. 

Harald Peterson
Foto: Mattias Lindbäck

Enligt Harald Petersson som är kassaföreståndare på Unionens a-kassa har man aktivt arbetat med att få ned handläggningstiderna. Bland annat genom att anställa fler handläggare. 

– Vi får successivt in fler medarbetare som har utbildats och förstärker verksamheten. Vi har en utbildning på gång i Malmö och på vårt nya kontor i Örebro för medarbetare som började i mars. Så vi går mot en stabilare bemanning på sikt, säger han. 

 

Svårt få kontakt med Unionens a-kassa

För att frigöra tid för handläggningen av ärenden har Unionens a-kassa begränsat telefontiden till en timme om förmiddagen, för att nå sin utredare. Det har gjort det svårt att komma fram då många ringer samtidigt. 

–  Vi är medvetna om att det är köer i telefonväxeln. Vi har telefontid utöver det, där vi har externt stöd för att öka tillgängligheten. Sedan finns alltid möjligheten att skriva till oss i en inloggad miljö. Vi har också en chat som är bemannad under stora delar av dagen, säger Harald Peterson.  

Unionens a-kassa har ett pågående tillsynsärende hos Inspektionens för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) på grund av de långa handläggningstiderna.