Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

Kraftig ökning av arbetslösa hos a-kassan

Antalet personer med ersättning från Unionens a-kassa närapå fördubblades mellan mars och oktober. Nu befarar a-kassan att arbetslösheten ska öka ytterligare.
David Österberg Publicerad 20 november 2020, kl 07:45
Ola Rennstam / Kollega
Mellan mars och oktober har andelen arbetslösa som får ersättning från Unionens a-kassa ökat med över 70 procent. Ola Rennstam / Kollega

Coronapandemin har slagit rejält mot vissa branscher. Särskilt tufft har det varit för besöksnäringen. Många restauranger, hotell, konferens- och skidanläggningar och resebyråer har drabbats hårt när besökarna uteblivit. Men även företag inom företagstjänster, som teknik, IT, design och personaluthyrning har haft det tufft, enligt Arbetsförmedlingens varselstatistik.

Att också tjänstemän drabbats syns tydligt i statistiken från Unionens a-kassa. I mars fick 18 462 personer ersättning från a-kassan. I oktober var motsvarande siffra 31 881 personer – en ökning med nästan 73 procent.

Under senhösten har dock antalet ärenden minskat något, men nu befarar Harald Petersson, kassaföreståndare på Unionens a-kassa, återigen en ökning.

Läs mer: Arbetslösa får vänta länge på a-kassa

– Från att vi sett ett minskat antal ärenden finns nu återigen en risk för ökad arbetslöshet framöver. Vi är dock bättre rustade nu jämfört med under den tidiga våren och sommaren, säger han.

Den kraftiga tillströmningen av ärenden visar sig också i handläggningstiden. I mars tog det i genomsnitt fyra veckor att utreda en ansökan om a-kassa, i oktober tog det sex veckor. A-kassorna har också fått kritik av den statliga tillsynsmyndigheten IAF, Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, för att de tar för lång tid på sig.

Läs mer: A-kassan kritiseras för långa väntetider

För att korta handläggningstiderna har Unionens a-kassa anställt ett 60-tal nya medarbetare. Många av medarbetarna avstod dessutom en fjärde semestervecka i somras för att öka tillgängligheten.

Justitieombudsmannen, JO, granskar nu handläggningstiderna hos några av Sveriges a-kassor. Unionens a-kassa är dock inte en av dem som granskas. Under hösten har Unionens a-kassa JO-anmälts av sex personer för långa handläggningstider, men av de ärenden som utretts har JO inte kritiserat kassan.

Läs mer: Så ökar du dina chanser till nytt jobb

A-kassa

Unionens a-kassa tillbaka på normala väntetider

Medlemmar i Unionens a-kassa har fått vänta länge på ersättning det senaste året. Nu har man jobbat ikapp.
Lina Björk Publicerad 20 november 2023, kl 14:15
Till vänster fasadskylt till Unionens a-kassa, till höger en hand som håller i ett stoppur.
Tidigare i år hade Unionens a-kassa längst väntetid av alla a-kassor. Då var väntetiden för att få besked om ersättning 10 veckor - nu är den 5 veckor. Foto: Ola Rennstam/Colourbox.

Först var det en cyberattack, sedan ett ärendehanteringssystem som krånglade. Efter sommaren låg Unionens a-kassa rejält efter i handläggningstider och utbetalningar, vilket Kollega tidigare rapporterat om

Till slut ryckte a-kassornas tillsynsmyndighet IAF ut och startade ett ärende kring väntetiderna med ultimatumet: få ner handläggningstiderna till fem veckor innan december är slut, annars kan statsbidraget helt eller delvis dras in. Och enligt IAF: s senaste statistik har man lyckats med det. Den genomsnittliga väntetiden för att få besked om ersättning är nu fem veckor, att jämföra med 10 veckors väntetid efter sommaren. 

Samarbete och övertid lösningen

Enligt kassaföreståndaren Harald Peterson handlar resultatet dels om att handläggarna jobbat mer, dels tydliga veckomål och uppföljningar.

Harald Peterson
Harald Peterson Mattias Lindbäck

– Vi har jobbat mer men har också lagt in två återhämtningsveckor. Sedan har vi fått visst stöd från andra a-kassor, vilket har underlättat, säger han. 

Tidigare har medlemmar haft svårt att nå a-kassans handläggare då man endast haft en timmes telefontid per dag. 

Kommer medlemmar att kunna nå sina handläggare nu? 

–  Vi jobbar långsiktigt och bygger nu vidare för att bibehålla ett stabilt arbetsläge och där vi också kan stärka tillgängligheten.