Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

10 tecken på en giftig arbetsmiljö

När företagskulturen är rutten beror det ofta på usla chefer som sprider rädsla och får duktiga anställda att söka sig bort från företaget. Här är tio tecknen som avslöjar om din arbetsmiljö är förgiftad eller ej.
Johanna Rovira Publicerad 1 juli 2019, kl 16:08
Colourbox
Har ni en giftig arbetsmiljö? Colourbox

Att ha maktfullkomliga chefer som uppför sig som diktatorer är otroligt kostsamt för företaget, menar ledarskapsexperten Brigette Hyacinth, som skrivit en bok om framtidens ledarskap. Hon beskriver på Linkedin giftiga arbetsmiljöer som cancer som sprider sig och menar att det hjälper föga att skära av drabbade grenar – går man inte på roten till det onda, kommer hela organisationen så småningom att drabbas av rötan.

Ledare måste visa respekt, integritet, autenticitet, empati och förtroende. Genom att visa de anställda att arbetsgivaren bryr sig och verkligen är mån om att förbättra arbetsmiljön, kan de anställda faktiskt bli företagets viktigaste tillgång, menar hon och uppmanar företagsledningen att hålla ögonen öppna efter symptomen på en sjuk arbetsmiljö.

10 tecken på en sjuk arbetsmiljö

1. Man lever inte som man lär. Företagets värderingar fungerar inte

2. De anställdas förslag förkastas. Folk vågar inte ge ärlig feedback.

3. Detaljstyrning – medarbetarna har liten eller obefintlig möjlighet att självständigt utföra sitt arbete

4. Skuldbeläggande och straff från arbetsgivaren är normen.

5. Hög sjukskrivning, frånvaro och personalomsättning.

6. Övertidsarbete belönas och förväntas.

7. Liten eller ansträngd interaktion mellan anställda och ledning.

8. Skvallerkultur och/eller kotterier på arbetsplatsen

9. Favoriserande och intrigerande kontorskultur.

10. Aggressivitet och översittarbeteende.
 

Läs också: 9 tecken på att du hatar ditt jobb

Ledarskap

7 vägar till hjärnsmart ledarskap

Strukturerade arbetsdagar, pauser och ett psykologiskt tryggt arbetsklimat. Här är sju sätt att skapa en effektiv arbetsplats där medarbetarnas hjärnor trivs.
Publicerad 3 maj 2024, kl 06:04
Hjärnsmart. En kvinna håller upp en skylt med en tecknad hjärna på. Glad.
Med en hjärnsmart arbetsmiljö skapas förutsättningar för större kreativitet och mer välmående medarbetare. Foto: Colourbox.

Värna psykologisk trygghet i gruppen

Vi jobbar som bäst när vi känner oss trygga och sedda, i ett accepterande arbetsklimat. Ett sätt att uppnå det är att mjuka upp hur ni kommunicerar och ställer frågor. Som chef kan du börja veckomötet med en runda där alla får berätta om sina uppgifter i stället för att fråga om det är någon som behöver hjälp. Det visar att du förutsätter att alla ibland behöver ett bollplank.
 

Minska bruset

Ljudbrus och visuellt brus stör vår koncentration. Det kan vara kollegor som pratar om helgen eller någon som rör sig vid skrivbordet mittemot. Skapa arbetszoner anpassade för olika arbetsklimat, där medarbetarna kan välja mellan att jobba ostört eller i miljöer där man kan prata i grupp. Investera i särskilda bås för telefonsamtal och i headset av god kvalitet om avskildhet inte är möjlig på kontoret.
 

Utnyttja solljuset

Hjärnan är oftast som mest fokuserad på morgonen och förmiddagen. Börja dagen med uppgifterna som kräver mest fokus. Spara rutinmöten och mejlkorgen till eftermiddagen. Solljus gör oss produktiva så sitt gärna nära ett fönster och jobba. Uppmuntra medarbetarna att gå ut en sväng under lunchen.
 

Dela upp dagen efter uppgifter

Småjobbar du konstant utan att bli riktigt färdig? Hjälp hjärnan genom att gruppera uppgifter som kräver liknande fokus i olika sjok. Dela upp dagen i två timmar med mejlande och mötesbokning, två timmar fokuserat idéarbete och två timmar administrativt jobb. Eller använd pomodorometoden med fokuserat arbete i 25 minuter följt av 5 minuters paus. Till större projekt: avsätt hela dagar till en sak, ge dig och medarbetarna tid att kläcka de bästa idéerna och hinna tänka färdigt.
 

Skapa stunder utan pling

Mobilen och mejlaviseringar är stora fokustjuvar. Våra hjärnor älskar notiser, de ger oss dopaminkickar som gör det svårt att avstå frestelsen att kolla vad som plingade. Sätt gemensamma och tydliga riktlinjer för när och hur ni ska använda mobiler eller mejl på jobbet. Testa att ha några bestämda timmar där ni kollektivt loggar ut från mejlen och lägger undan telefonen för att lägga allt fokus på de mest koncentrationskrävande uppgifterna. Som chef är det viktigt att vara drivande och stöttande i detta – det kan vara svårt som medarbetare att själv bestämma om och när man ska låta mejlen vara.
 

Var ett föredöme

Det är viktigt att visa att även du som chef kan stressa ned och ta paus. Skapa en trygg social miljö genom att prata med dina kollegor och visa att du är intresserad av att lära känna dem. Boka in föreläsare som visar hur man stressar ned med hjälp av andning eller meditation.
 

Ta hjärnpauser med bra kvalitet

Hjärnan mår inte bra av att vara påslagen åtta timmar i sträck. Det gör oss mindre kreativa och fokuserade och ger sämre sorterings- och prioriteringsförmåga. Då och då behövs en hjärnpaus – utan stimuli för hjärnan. Det kan räcka med att bara sitta och glo i tomma intet en stund för att hjärnan ska få vila, eller att ta med kaffekoppen till ett fönster och titta ut. Flera regelbundna hjärnpauser kan läggas in under dagen. Det kan låta ineffektivt, men det är precis tvärtom!

Källa: Gabriella Ringvall, förändringsledare, arbetsplatsstrateg och föreläsare.

Text: Vera Viksten.