Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Fråga Mentorn: Medarbetaren raljerar över företaget på Facebook

Är det okej att en medarbetare skojar om företaget i sociala medier? Nej, menar psykologen Alexandra Thomas och tipsar om hur man bör agera som chef.
Publicerad 10 mars 2022, kl 06:00
Man på kontor som håller för näsan och gör tummen ned.
En chef tycker att det känns olustigt att medarbetare skriver negativa saker om företaget på Facebook, men är osäker hur man tar upp det utan att det framstår som att man snokat i personalens privatliv. Illustration: Dennis Eriksson

FRÅGA MENTORERNA

Chef & Karriär är Kollegas systertidning och vänder sig till dig som är chef och medlem i Unionen.

Har du en fråga om ledarskap till någon av våra mentorer i Chef & Karriär. Mejla [email protected]

FRÅGA: Jag är chef på ett mindre konsultbolag och upptäckte av en tillfällighet att en av mina medarbetare skriver mycket om företaget på en Facebooksida. Det är mest negativa saker, fast lite skämtsamt skrivet, och inläggen har fått likes av flera av hans kollegor. Jag tycker att det känns både olustigt och lite ledsamt att de inte tar upp de här synpunkterna med mig personligen. Samtidigt är jag osäker på om jag kan prata med medarbetaren om det, jag vill ju inte framstå som någon som snokar i personalens privatliv. Hur kan jag hantera detta?

Alexandra Thomas

SVAR: Negativa uttalanden som skrivs på ett skämtsamt sätt kan uppfattas som både nedlåtande och förlöjligande. Jag tycker därför att du ska prata med din medarbetare och fråga vad kommentarerna står för.

Du behöver varken ursäkta eller acceptera den här typen av beteende. Däremot är det viktigt att förstå vad inläggen fyller för funktion. Vad har medarbetaren för behov och intention med sin kommunikation? Rör det sig om ett illa dolt missnöje? Känner sig personen inte uppskattad eller sedd? Hur kan ni i så fall ändra på det? Vill personen provocera och använder inläggen som en form av härskarteknik? I så fall behöver hans kollegor veta att du inte accepterar detta.

I dag är det mer regel än undantag att både medarbetare och chefer ser varandras Facebookinlägg, avsiktligt eller oavsiktligt. Jag tycker därför inte att du behöver oroa dig för att framstå som att du snokar. Var transparent och berätta vad du har sett. Säg att du uppskattar om medarbetaren kan ta eventuella förbättringsförslag direkt med dig i stället för att offentliggöra dem.

Förklara vad det skapar för signaler och kan få för konsekvenser. Att sprida nedvärderande åsikter om ert företag äventyrar både varumärke, kundrelationer och rykte i branschen. Dessutom sätter det din tillit till medarbetaren på spel.

Öppna upp och lyssna in åsikter om hur företaget kan göra annorlunda och diskutera gärna detta i teamet. Med ett inkluderande förhållningssätt, där medarbetare kan uttrycka vad de tänker och känner, blir det svårare att skriva negativa saker om företaget eftersom alla bjuds in att säga sitt.

ALEXANDRA THOMAS

GÖR: Psykolog, författare och specialist i organisationspsykologi på Creative Compassion. Inspirationsföreläsare och skribent. Jobbar med ledarskap och teamutveckling.

ÅLDER: 43 år.

KARRIÄR: Facilitator, mentor och manusförfattare.

Läs fler frågor till Chef & Karriärs mentorer:

Ledarskap

Sofie Allert: ”Alger är framtidens råvara”

Hon är algnörden och ingenjören som byggt en unik havsfabrik på västkusten. Vd:n Sofie Allert vill revolutionera hudvården, öka lagringskapaciteten hos batterier och boosta omställningen med kiselalger.
Elisabeth Brising Publicerad 26 april 2024, kl 06:02
Sofie Allert, vd, Swedish Algae Factory.
Bara kör, tänk inte så mycket, säger Sofie Allert, entreprenör och vd för Swedish Algae Factory. Hon märker när hon rekryterar att kvinnor ofta har en tendens att säga: "Det här klarar nog inte jag, medan män säger: det här kan inte jag än - men snart."

Hur kom du på att sälja algskal?

– Jag gjorde ett arbete om alger på bioteknikprogrammet och blev algnörd på kuppen. Alger är framtidens råvara. Vart femte andetag är skapat av kiselalgers syreproduktion. Arten har ett unikt skal som vi utvinner. Om ingen annan gör det får väl jag sälja materialet, tänkte jag. På Chalmers entreprenörskola träffade jag professor Angela Wulff och vi startade ett forskningsprojekt som sedan blev Swedish Algae Factory.

Algfabriken Swedish Algae Factory.
Algodling på land. Foto: Swedish Algae Factory

Vad gör ni i algfabriken?

– Vi odlar kiselalger, som är en sorts mikroalger, i ett växthus i Kungshamn. Vårt varumärkes produkter säljs framför allt till hudvårdsindustrin som alternativ till mikroplaster och kemiska UV-filter, det finns till exempel i solskydd och fuktgivande ansiktsprodukter. Globalt har vi över 50 hudvårdsföretag som kunder.

Berätta om ert hållbarhetstänk.

– Vi har i nuläget en produktionskapacitet på 250 kilo per år. Materialet har låg densitet och det krävs bara 0,1 gram i en deciliter hudvårdsmedel till exempel. Vi strävar mot en så cirkulär produktion som möjligt. Näringen till fabrikens odling kan förhoppningsvis snart tas från avfallsvatten från den landbaserade fiskodlingen Smögenlax. Koldioxid från Absolut Vodkas produktion ger i dag näring till algerna.

Sofie Allert.
Sofie Allert. Foto: Nicke Messo

Hur är du som chef?

– En nästan irriterande stor optimist. Dyker det upp ett problem ser jag bara möjligheter att bli bättre. Vi har haft många utmaningar – vår anläggning höll på att rasa, algerna slutade växa, men vi löste alla problem på ett bra sätt i slutändan. Jag är passionerad för det vi gör och gillar att inspirera andra att göra sitt bästa på jobbet.

Vad har du för tips till andra unga ledare?

– Bara kör, tänk inte så mycket. Våga tro och satsa. Jag märker ofta när jag rekryterar att kvinnor har tendens att tänka ”det här klarar jag nog inte”, medan män i stället säger: ”Det här kan inte jag än – men snart.” Vill man ha barn får man se till att välja en partner som tycker att det är viktigt att dela på föräldraledighet och sådant. Det har jag.

Hur ser framtiden ut?

– Vår råvara testas av kommersiella aktörer inom flera olika branscher. Kiselalgsskal har visat sig kunna öka kapaciteten i litiumjonbatterier och solpaneler, de prövas som ingrediens i sårvård och biofiltrering. Men det kräver en större algproduktion. Än så länge drivs vi av bidrag, lån och riskkapital, men vi ser att det finns potential att bli vinstgivande inom två år.

Vad har du personligen för relation till havsmiljön?

– Jag är gammal simmare som gillar dykning och brinner för miljöfrågor. Jag känner frustration över att man i onödan släpper ut föroreningar som skadar hav, djur och växter och påverkar vår hälsa negativt. Det känns extra roligt att fokusera på hållbarhet nu när jag har barn som jag vill ska ha det bra efter mig.

SOFIE ALLERT

GÖR: Vd för Swedish Algae Factory med 17 anställda.

ÅLDER: 34 år.

BOR: Torslanda.

KARRIÄR: Bioteknisk ingenjör vid Chalmers, masterexamen i affärsutveckling och entreprenörskap, Chalmers entreprenörskola. Grundade Swedish Algae Factory 2016. Talare vid FN:s konferens för havsmiljö 2017, och The Nobel Week Dialogue 2018. Vinnare av Postcode Lotteries Green Challenge 2019. 

Förebild: Våra alger framförallt. Jag har även mycket släktingar som drivit eget, bland annat åkeri, snickeri och kalkningsverksamhet. 

Fritid: Hitta på saker med min tvååriga dotter och sambo. Dyka, simma, allt med havet.

Algfabriken Swedish_Algae_Factory.
Algfabriken Swedish Algae Factory. Foto: Swedish Algae Factory