Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Öppna kontorslandskap främjar sexism

Det råder delade meningar om öppna kontorslandskap. Stressande och högljudda menar kritikerna. Ny forskning visar också att de öppna ytorna kan främja sexism.
Lina Björk Publicerad 5 juni 2018, kl 10:38
Colourbox.com
Kvinnor känner sig ständigt iakttagna i öppna kontorslandskap. Colourbox.com

Det är två brittiska forskare* som har undersökt hur det gick till när 1 100 kommunanställda flyttade från egna rum till en stor öppen yta. Arbetsplatsen var ett typiskt öppet kontorslandskap med glasväggar, identiska bord och stolar och gemensamma ytor för möten och gemenskap.

Till en början tyckte de flesta anställda om den nya arbetsplatsen som kändes fräsch och modern. Men efter en tid kände många, speciellt kvinnor att de blev väldigt medvetna om sitt utseende. Att de var ständigt iakttagna av manliga medarbetare och att det inte fanns någonstans att gå undan för att få vara ifred.

Läs också: 1 av 3 kvinnor utsatt för sexuella trakasserier på jobbet

När forskarna berättade om de anställdas erfarenheter för husets arkitekt kommenterade han det med att det var förväntat att folk känner sig lite obekväma med den öppna ytan till en början, men att det är som på en nudiststrand ”Först är man lite rädd för att alla tittar på en, men sen tänker man att alla är ju nakna, så ingen tittar på varandra. Och då känns det ok”.

De brittiska forskarna påpekar dock att forskning visar att människor på nudiststränder visst tittar på varandra. Speciellt män i grupp som tittar på kvinnor. Och de jämför det med det öppna kontorslandskapet, där kvinnor blir bedömda efter utseende och måste agera på ett visst sätt utifrån det. Några av de kvinnliga anställda började klä sig annorlunda, andra undvek delar av kontoret som var speciellt exponerande.

Läs också: Arbetsgivaren skyldig att agera vid sexuella trakasserier

Läs också: Vänliga trivs sämst i öppna landskap

 

* Studien gjordes av Alison Hirst på Angelina Ruskin University och Christin Schwabenland från University of Bedfordshire. Sammanlagt spenderade forskarna tre år tillsammans med de kommunanställda britterna.

Arbetsmiljö

Ebba basar över Eurovision i Malmö

Tredje gången för Malmö, sjunde för Sverige och 68:e upplagan av Eurovision Song Contest. Ebba Adielsson, exekutiv producent, är laddad inför för världens största musiktävling.
Petra Rendik Publicerad 8 maj 2024, kl 06:06
Ebba Adielsson, producent för Eurovision Song Contest i Malmö.
Spänd men förväntansfull. Så beskriver Ebba Adielsson, producent för Eurovision Song Contest 2024 i Malmö, stämningsläget inför musiktävlingen. Foro: Peter Knutson.

Vad var första känslan när Loreen vann Eurovision och Sverige skulle arrangera tävlingen 2024?

– Skräckblandad förtjusning. En förtjusning över att Loreen blev historisk som enda svensk och första kvinna att vinna tävlingen två gånger. Och över att Sverige vann för sjunde gången. Känslan var ”jättekul”, men också ”hur ska vi få ihop det på ett år?” Jag har aldrig jobbat med Eurovision men hört att när man tar över stafettpinnen brukar Eurovisionchefen säga ”you are already too late”.

Är du nervös?

– Jag är spänd inför uppdraget. Det finns en enorm förväntan på Sverige eftersom det blev så bra när vi producerade 2013 och 2016. Men jag är inte ensam. Det här är kanske det största grupparbetet som någonsin görs och jag har det absolut bästa teamet omkring mig. Personer med stor kompetens, flera har gjort det här tidigare. Jag kunde inte ha fått bättre medarbetare.

Vad är roligast med uppdraget?

– På SVT Nöje har jag varit övergripande programchef för ett 40-tal titlar. Nu får jag vara mer operativ för en enda gigantisk grej. Det är roligt, men också ett stort ansvar. Det är speciellt att få producera världens äldsta musiktävling som har funnits sedan 1956. Då handlade det mycket om att ena ett sargat Europa efter kriget. Det högre syftet med programmet finns kvar än i dag.

Vad är svårast?

– Att det är så ont om tid. Vi ska bygga en hel organisation och ta in många människor som ska hitta sin roll. Och det måste ske i rätt ordning, annars kan det bli en dominoeffekt. Dessutom ska vi hålla produktionen inom en rimlig budget.

Eurovision lär kosta 125 miljoner kronor – samtidigt ska SVT spara 200 miljoner.

– Summan kan slås ut över flera år och programmet ska sändas i väldigt många länder och ses av över 170 miljoner tittare. Det är kostsamt, men vi försöker hitta smarta och hållbara ekonomiska lösningar.

Ditt eget bästa Eurovisionminne?

– England i våras. På min ena sida hade jag Melodifestivalens tävlingsproducent Karin Gunnarsson, på den andra en fotbollsspelare från Liverpool. Och så vinner Loreen!

EBBA ADIELSSON

GÖR: Exekutiv producent och ytterst ansvarig för Eurovision Song Contest i Malmö 2024.

ÅLDER: 52.

KARRIÄR: Programchef på SVT Nöje sedan 2019, en roll hon tillfälligt klivit av inför Eurovision. Studier vid Lunds universitet och i New York. Jobbat i flera år som redaktör och producent på produktionsbolag som Strix och Jarowskij. Exekutiv producent på TV4 och SVT Nöje.