Annons
  • Sorry Seems to Be the Hardest Word ... Foto: Kollega

Så säger du förlåt på jobbet

Publicerad 10 maj 2019, kl 16:28

Ett förlåt kan sägas på tusen sätt men ändå kan det vara så svårt. För det är en konst att kunna be om ursäkt – på riktigt. Men den går att lära sig. Här får du tipsen om hur du säger förlåt nästa gång du förargar en kollega.

Vi kan alla göra fel. Eller vi gör fel, vi är ju bara människor. Ord och handling kan såra, i vardagslivet men också där vi strävar efter att vara professionella, på jobbet. Det kan vara något till synes banalt, som ett risigt skämt på fikarasten eller att du glömt kollegans 50-årsdag. Det kan också vara något som känns värre, ett utbrott på mötet, mejl som skickats fel eller en missad deadline som påverkar hela arbetsteamet.

Läs också: Branscherna där man bråkar mest

Men det fiffiga med att göra fel är att det går att göra om och göra rätt. Hur då? Jo, genom att börja med att säga förlåt. På riktigt.

1. Säg förlåt så tydligt och rakt du kan. Linda inte in och ge en massa förklaringar.

2. Låt ursäkten landa hos mottagaren och lyssna på dennes reaktion.

3. Bekräfta att du förstår att hon eller han blev ledsen, kränkt eller arg. Håll inte på att ursäkta dig.

4. Säg att det inte ska upprepas och att du vill gottgöra. Om du inte vet hur, fråga.

5. Ta ansvar för att du klantat dig. Säg inte ”jag är ledsen för att mitt agerande gjorde dig upprörd” utan säg ”jag är ledsen för att jag gjorde så där”.

6. Be om ursäkt så snart du kan, vänta inte för länge. Det blir bara jobbigare för alla.

7. Om det är en enstaka händelse du behöver be om ursäkt för, inte en större konflikt som eskalerat och pågått en tid, fokusera på den och inte något som hände för tre år sedan.

Läs mer: Konflikt på kontoret?

Petra Rendik
Petra Rendik
[email protected]

Skriv din kommentar

Du kan lämna kommentarer på denna sidan till 2019-05-31.

Namn och kontaktuppgifter är endast synligt för redaktionen.
Våra regler för kommentarer

Lediga jobb
  • Läs även...

    Bra kollegor viktigare än hög lön

    Trevliga kollegor och en bra chef är viktigare än hög lön för att vi ska trivas på jobbet. Det visar en färsk undersökning från Manpower.

  • Läs även...

    Branscherna där man bråkar mest

    Det bråkas en del inom detaljhandeln. Men det gör man även inom grossist- och transportbranschen. Däremot är konflikterna färre inom fastighetsförvaltning, visar en ny undersökning.

  • Läs även...

    Fick sparken på mejl efter att ha sagt upp sig

    Två bröder som sagt upp sig från ett taksaneringsföretag för att jobba hos en konkurrent, blev avskedade och anklagade för bensinstöld under uppsägningstiden. Unionen stämmer nu arbetsgivaren för ena broderns räkning.

Nyhetsbrev

Prenumerera

Håll dig uppdaterad med färska nyheter från Kollega.