Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Skrikande bebis ska rädda dig från Zoom

Evighetslånga videomöten kan vara själsdödande. Med hjälp av verktyget Zoom Escaper kan du fejka att du har en skrikande bebis att ta hand om – och på så sätt smita från mötet. Skapare är den amerikanska konstnären Sam Lavigne.
David Österberg Publicerad 12 maj 2021, kl 07:01
Shutterstock
Zoom Escaper hjälper dig att fly från videomötet. Shutterstock

Pandemin har lett till utbrett distansjobbande. Kollega har tidigare skrivit att det ger arbetsgivare möjlighet att övervaka vad de anställda gör vid sina datorer.

Men nu finns ett verktyg för den som känner sig sugen på att ge igen: mjukvaran Zoom Escaper. Den som laddar ner verktyget till sin dator får tillgång till sju ljud som kan spelas upp under videomötet.

Användaren kan välja mellan skällande hund, byggljud, gråtande man, skrikande bebis, kissljud, vindbrus och eko. Programmet kan också fejka dålig uppkoppling. Genom att sabotera sitt eget möte får alltså den uttröttade mötesdeltagaren en ursäkt att lämna och ägna sig åt något annat.

Zoom Escaper och Zoom Deleter

Verktyget har skapats av den amerikanska konstnären Sam Lavigne. Sajten The Verge skriver att han tidigare har skapat webbsidan Slow Hot Computer. Sidan gör din dator långsam genom att gång på gång ladda ner en bildfil. Syftet, enligt Lavigne, är att ”använda den på jobbet för att minska din produktivitet.”. Den som känner sig riktigt rebellisk kan också ladda ner Lavignes app ”Zoom Deleter” som helt enkelt avinstallerar Zoom på din dator.

I en intervju med The Verge säger Lavigne att syftet med hans konst är att bidra till maskande, minskad produktivitet, sämre resultat och självsabotage.

Läs mer: Programmen som övervakar dig på jobbet

Läs mer: Kvinnor mer drabbade av "zoomtrötthet"

Arbetsmiljö

Så får du till bra snack på jobbet

Samarbetsproblem, skvaller och tystnadskultur. Hur stoppa trist stämning på arbetsplatsen? Anders Rydell vet. Han är psykolog och författare till boken Snacka om kommunikation: Om gott snack på jobbet.
Elisabeth Brising Publicerad 14 mars 2024, kl 06:02
Två personer pratar med varandra och ler.
Vi har alla lite olika kommunikationsstilar, men det går att lära sig förstå andras sätt att uttrycka sig på. Lär dig främja psykologisk trygghet för bättre kommunikation på jobbet Foto: Shutterstock

 

Anders Rydell
Anders Rydell. Foto: Zelda Ringström

Vad är ”gott snack” på jobbet?

– Det som krävs för ett smidigt samarbete. Som bra samspel i teamet där vi behöver varandra i arbetet, psykologisk trygghet och kunskap om att vi har olika kommunikationsstilar som kan krocka, men att man kan lära sig andra stilar. 

Vad innebär psykologisk trygghet?

– Att man vågar ge lite jobbig feedback, ställa frågor och visa på egna svårigheter och misstag. Tystnadskultur är motsatsen. Då är man rädd att fråga och ge feedback och tassar på tå, vilket leder till sämre utveckling.

Hur skapas psykologisk trygghet? 

– Till exempel genom att så många som möjligt i arbetsgruppen exponerar sig för sin sårbarhet, visar på egna misstag, problem och dilemman som man har erfarenhet av i yrket. 

Tips för effektiv kommunikation

Har du några tips för bra kommunikation?

– När det krånglar till sig tänker vi lätt att det har med andra att göra, att man är drabbad. Men pröva att gå in med inställningen att du har med saken att göra, du behöver vara med och lösa det. Sammanfattningsregeln kan vara hjälpsam – att man löpande stämmer av hur budskap landar hos mottagare.  

Att kommunicera kring nedskärningar och förändring i en organisation är ofta svårt. Finns det smidiga organisationsförändringar?

– Det krävs en tydlig förklaring från ledningen om bakgrund och syfte. Visa varför ni ska mot en viss destination. Oförutsägbarheten ligger i arbetslivets natur i dag och kommer kanske bli ännu mer påtaglig. Men försök bli kompis mentalt med att du inte vet något om framtiden och träna på att acceptera det i högre utsträckning.