• Att ha tråkigt på jobbet kan leda till sämre effektivitet, skadlig kontorspolitik och onödigt risktagande. Foto: Colourbox

Tristess skapar bråk på jobbet

Publicerad 19 september 2018, kl 14:28

Att ha tråkigt på jobbet kan göra dig sjuk. Men det kan också skapa konflikter. Det visar forskning utförd på Mount Everest, som är direkt överförbar till arbetslivet.

Samtidigt som många mår psykiskt dåligt av stressen på jobbet, finns det andra som mår dåligt av för få arbetsuppgifter.

– Är man frustrerad, om man vantrivs och har svårt att sova eftersom man inte får något vettigt arbete att utföra, uppstår en stressituation på samma sätt som när man har för mycket att göra och inte kan kontrollera sin arbetssituation, sade stressforskaren Töres Theorell tidigare till Kollega.

Läs mer: Drabbad av bore out

Men att ha tråkigt kan ge fler negativa konsekvenser. Det visar forskning på plats på världens högsta berg. Forskningen utfördes av ett tvärvetenskapligt team som ingick i en klättrarexpedition. Teamet leddes av Markus Hällgren, professor vid Umeå universitet.

Forskarna höll till på baslägret på 5 500 meters höjd. Det är en plats där klättrare som ska vidare mot toppen stannar, ofta i veckor, för att vänja sig vid höjden, innan de gör sina försök att nå toppen.

I början var deltagarna vänliga mot varandra, men redan efter några dagar förändrades stämningen. De började reta sig på småsaker hos varandra och ifrågasätta den rutinerade expeditionsledaren, skriver tidningen Arbetsliv. Förklaringen: Deltagarna upplevde tristess och blev frustrerade. I det läget hängde mycket på expeditionens ”chef”.

Läs också: Sjuk av jobbtristess fick skadestånd

– Expeditionsledaren var erfaren och såg sen till att skapa olika rutiner och aktiviteter under tiden gruppen väntade i baslägret. Det kunde vara en utflykt till ett närbeläget berg, att hälsa på grupper i de andra tälten eller ha en liten ceremoni för att fira två i gruppen som gift sig under resan. Och så ordnade han filmkvällar, säger Markus Hällgren till Arbetsliv.

– Aktiviteterna och den sociala samvaron skapade ett slags normalitet och gjorde samtidigt att ingen kunde dra sig undan utan tvingades att umgås med okända människor. Det blev en bra gruppdynamik.

Erfarenheterna från Mount Everest är direkt överförbara till det vanliga arbetslivet, anser forskarna. I Svenska Dagbladet konstaterar Markus Hällgren att vi ju ”omges av tråkighet, som kan leda till sämre effektivitet, skadlig kontorspolitik och onödigt risktagande".

– Fika och after work är ritualer som kan bryta monotonin och öppna för bättre förståelse på en arbetsplats.

Niklas Hallstedt
Niklas Hallstedt
[email protected]
Lediga jobb
Nyhetsbrev

Prenumerera

Håll dig uppdaterad med färska nyheter från Kollega.