• Strejkvakter utanför Malmö hamnområde. Hamnarbetarförbundet har nobbat slutbudet från medlarna, och klockan sju så utbröt strejken 15 svenska hamnar under onsdagen. Foto: Johan Nilsson/TT

Unionenmedlemmar kan få stoppa lockoutade

Publicerad 23 januari 2019, kl 16:01

Hamnarbetarförbundets strejk kan komma att påverka Unionenmedlemmar som jobbar med säkerheten i Malmö hamn. – Om de som är lockoutade skulle ta sig in på hamnområdet får jag stoppa dem, eftersom det är vårt jobb att se till att obehöriga inte vistas på hamnområdet, säger Göran Olsson.

Hamnarbetarförbundet gick under onsdagsmorgonen ut i strejk efter det att förhandlingarna om ett kollektivavtal med Sveriges Hamnar strandat. Arbetsgivarna svarade med en lockout. Strejken berör hamnarna i Gävle, Helsingborg, Holmsund, Karlshamn, Malmö, Sundsvall, Söderhamn och Umeå, för att sedan utvidgas till Stockholm och Göteborg. I Malmö hamn strejkar ett 30-tal hamnarbetare.

Även Unionen har medlemmar i Malmö hamn vars jobb kan komma att påverkas av strejken. De jobbar bland annat inom Port Security, säkerhet. Göran Olsson är en av dem:

– Hamnarbetarna strejkade från klockan sju till klockan nio i dag och lämnade sedan hamnområdet i och med lockouten. Det gick lugnt till, säger han.

Just nu lossas ett större antal bilar från Asien från det 200 meter långa lastfartyget Morning Carina. Det är ett arbete som Transports anställda utför. Enligt Göran Olsson råder ännu ingen särskild beredskap på hamnområdet på grund av konflikten. Inga längre lossnings- och lastningstider är beräknade, trots att bara runt hälften av arbetarna i hamnen är på plats.

– Om de som är lockoutade skulle ta sig in på hamnområdet under lockouten får jag stoppa dem, eftersom det är vårt jobb att se till att obehöriga inte vistas på hamnområdet, säger Göran Olsson.

Drar konflikten ut på tiden kommer det att få stora konsekvenser, för rederierna men framför allt för företagen som säljer produkterna som lossas i hamnarna. Enligt Svenskt Näringslivs beräkningar kostade hamnstrejken under 2017 svenska företag 4,5 miljarder kronor, bland annat på grund av längre transporttider, ändrade transportvägar och försenade leveranser, skriver TT.  

Konflikten handlar om att Hamnarbetarförbundet med 1 300 medlemmar, vilket är ungefär hälften av landets hamnarbetare, vill teckna ett självständigt kollektivavtal med Sveriges Hamnar.

I de statliga medlarnas bud erbjuds ett andrahandsavtal som Hamnarbetarförbundet förkastade eftersom det innebär att man avsäger sig delaktighet i lokala uppgörelser på arbetsplatser där medlemmar arbetar, möjligheten att tolka det egna avtalet och möjlighet att väcka talan i Arbetsdomstolen om arbetsgivaren bryter mot ingångna avtal.  

Arbetsgivarna har sedan tidigare ett rikstäckande kollektivavtal med LO-förbundet Transport och vill inte ha två olika avtal för samma jobb.

Läs också: Lockout - Så funkar det

Sofia Broomé
[email protected]
Lediga jobb
  • Läs även...

    "Strejkerna ökade trycket"

    Den flera decennier långa hamnkonflikten är nu över efter den senaste månadens punktstrejker och lockout. I sista sekund undveks full strejk sedan parterna, Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar, sent i går kväll tecknade ett andrahandsavtal.

  • Läs även...

    Stabilt år på arbetsmarknaden

    0,5 procent. Så stora blev reallöneökningen förra året, enligt Medlingsinstitutets årsrapport som presenterades under onsdagen.

  • Läs även...

    Så ofta strejkar Unionen

    Under Unionens tio första år har förbundet tagit till strejkvapnet sex gånger. Det innebär att Unionen hamnar på tredje plats om man listar antalet strejker bland de svenska fackförbunden.

Nyhetsbrev

Prenumerera

Håll dig uppdaterad med färska nyheter från Kollega.