Hoppa till huvudinnehåll
Digitalisering

Ygeman: Lyssna på de anställda i digitaliseringen

Under coronapandemin har arbetslivet tagit ett större digitalt kliv än på ett helt decennium. Det finns dock en mängd utmaningar kopplat till utvecklingen. Kollega har mött digitaliseringsminister Anders Ygeman som ger sin bild av vad som behöver hända.
Lina Björk Publicerad 26 juni 2020, kl 12:45
Emma-Sofia Olsson / SvD / TT
Digitaliseringsminister Anders Ygeman (S), påpekar vikten av att anställda får rätt kompetensutveckling för att svenska företag ska hänga med i digitaliseringen. (Bilden är tagen vid ett annat intervjutillfälle). Emma-Sofia Olsson / SvD / TT

Det är få personer som inte ändrat om sin vardag under coronapandermin. Man jobbar hemifrån, har digitala möten och reser mindre i jobbet. Under en vår har digitaliseringen av arbetlivet haft samma utveckling som under tio år, och evolutionen går mot en framtid utan backspegel.

Men det finns utmaningar som måste tas med i beräkningen när utvecklingen går snabbt anser Anders Ygeman; Den etiska aspekten att lagra data som kan innebära stora integritetskränkningar för de anställda, att kompetensutveckla arbetskraften så att Sveriges företag kan hänga med, och att lyssna på de anställda om vad som ska och inte ska digitaliseras.

Även Kollegas intervju med ministern har påverkats av covid-19. Samtalet sker på telefon, men hur ringer man egentligen en minister? Hör man av sig till regeringskansliet och frågar om Anders är hemma? Som tur är får jag ett mejl inför intervjun med uppmaningen ”ring inte oss, vi ringer dig”

– Jag har svårt att tro att vi kommer att gå tillbaka i utvecklingen då många företag ser fördelarna med att mötas digitalt. De stora techbolagen har exempelvis sett att produktiviteten bland de anställda har ökat under coronapandemin, och de har därför pratat om att permanenta hemarbete för en del av personalstyrkan. Därtill gör hemarbetet att avstånd utmanas då det inte spelar någon roll om du jobbar i Silicon Valley eller Skellefteå, vilket kastar om kartan och bidrar till att du kan ha väldigt kvalificerade yrken på platser där det tidigare var omöjligt, säger Anders Ygeman (S), energi- och digitaliseringsminster.

Enligt Stiftelsen för strategisk forskning kommer vartannat jobb att automatiseras inom 20 år. Det kommer att innebära att jobb försvinner, men också att nya arbetstillfällen skapas.

Läs mer: 5 yrken som är på väg bort

– Det är inte den nya tekniken som hotar jobben utan den gamla. Hittills har digitaliseringen lett till att fler jobb skapats än försvunnit. Om vi inte utvecklas kommer andra att använda den nya tekniken och springa ifrån oss, säger Anders Ygeman.

"Lyssna på de anställda"

I internationella rankingar ligger Sverige högt i hur långt man kommit i digitaliseringen. Men det finns stora utmaningar, inte minst på arbetsmarknaden där det inom många företag råder kompetensbrist kring de tekniska lösningarna. De företag som jobbar aktivt med digitalisering kommer att klara sig bra, men de företag som inte hängt med i utvecklingen kommer att få det svårt, särskilt då coronapandemin har bedarrat och de har blivit frånkörda av dem som satsat på den nya tekniken anser Anders Ygeman.

För de företag som ska påbörja sin digitalisering stavas lösningen de anställda.

– De anställdas perspektiv ska vara drivande. Och att lyssna på dem kommer att ha en helt avgörande roll för om företaget kommer att lyckas med digitalisering eller inte.

Han är den högst ansvariga politikern för digitaliseringen men ser gärna att både den anställda och arbetsgivaren tar ett ansvar i utvecklingen.

– Statens roll är att se till att det finns ett gott utbildningsutbud på högskola och universitet och bra former för vidareutbildning för den arbetskraften som måste höja sin kompetens. Sedan har vi så klart också ett bredare ansvar, att se till att det finns bra uppkoppling i hela landet så att det över huvud taget finns förutsättningar att jobba digitalt, säger Anders Ygeman.

Skydda anställdas integritet

En annan aspekt på den ökade digitaliseringen är integriteten i arbetslivet. När olika typer av nya system införs i företagen kommer en stor mängd data utgöras av information om de anställda, exempelvis hur de använder arbetsredskap, när de är inloggade och personliga uppgifter för löneutbetalningar. 

– Den etiska aspekten är väldigt viktig och min bild är ändå att företagen har god kunskap om de anställdas integritet, samtidigt tror jag att det är viktigt att vara transparent om vilken information som samlas in, hur den lagras och vad den ska användas till. Här har vi ett starkt skydd i GDPR och vi ska fortsätta ha ett skydd, annars kommer ingen att vilja lämna ifrån sig data. I dag kan man koppla upp nästan varenda hushållsartikel, och jag struntar i om någon vet hur ofta jag tänder och släcker lamporna, men om det samtidigt betyder att någon kan lista ut när jag är hemma eller borta så kan det bli ett bekymmer.

Ökade resurser till Datainspektionen

Datainspektionen kommer att vara en av de myndigheterna som ska kontrollera att de anställdas rättigheter skyddas i samband med att deras personuppgifter lagras. Regeringen kommer att tillföra mer resurser för att de ska kunna möta den utveckling som skett under våren.

Är datainspektionen tillräckligt stora att möta den digitaliseringsvåg som sker nu?
– Jag kan inte säga exakt hur mycket resurser vi kommer att tillföra, men vår bedömning är att de har de förutsättningarna som behövs.

Digitaliserignsrådet

Digitaliseringsrådet kom till 2017 på uppdrag av regeringen. Bland de tio ledamötena i rådet som leds av Anders Ygeman hittas bland annat Unionens förbundsordförande Martin Linder.

Syftet är att samordna det strategiska arbetet kring fem delmål:

  • Digital ledning
  • Digital kompetens
  • Digital trygghet
  • Digital infrastruktur
  • Digital innovasion  
Digitalisering

SAS satsar stort på AI – trots krisande bransch

Trots en krisande bransch satsar flygbolaget SAS hårt digitalt. CIO Charlotte Svensson vill dubblera it-avdelningen och utnyttja artificiell intelligens.
Linnea Andersson Publicerad 14 februari 2024, kl 06:00
Till vänster ett SAS-flygplan och till höger Charlotte Svensson, CIO på SAS.
SAS CIO Charlotte Svensson: "AI kan sänka bränsleåtgången och ge bättre service" Foto: Johan Nilsson/TT/SAS.

SAS har gått igenom några tuffa år, ändå växer er it-avdelning.

– Efter pandemin tvingades vi ställa om. Vår digitala ambition handlar om att satsa mer på AI, att optimera våra flygplan, avtal och sådant som bränsle. Tanken är att fördubbla vår digitala arbetskraft, i stället för att köpa tjänster externt. Fokus är att rekrytera och bygga kompetens.

Och det är inte anställda som försvinner när ni ställer om?

– Under pandemin drog vi ner till ”bare minimum”, många fick lämna.

Kan AI sänka bränsleåtgången?

– Ja, genom att ta fram väldigt bra data på hur mycket last vi tar ombord. Är det en lång flight är det mer bagage än det är tur och retur Arlanda–Oslo. Vi får data över hur mycket vatten som förbrukas, hur mycket mat som slängs och mängden produkter som tas ombord utan att användas. Det handlar om väldigt många små saker som sammantaget påverkar.

På vilka andra sätt använder ni AI?

– I stort sett inom alla delar av verksamheten. Men vi använder framför allt AI som beslutsstöd.

AI optimerar allt från bränsle till kundservice

Varför är det viktigt att vara ett digitalt flygbolag?

– SAS är inte ett särskilt stort flygbolag. Vi har en fördel av att vara på den skandinaviska marknaden där våra kunder är digitalt mogna – och dessutom väldigt tidseffektiva. I Sverige, Norge och Danmark förväntar man sig att få sköta saker själv, utan mänsklig kontakt. Om vår personal slipper sitta bakom en disk kan de vara mobila och hjälpa kunderna där de är, i stället för att kunden ska slussas runt.

Vad krävs av dig som chef i en sådan satsning?

– Som alltid – ett bra team. Och då menar jag inte bara mitt team, utan i ett bredare perspektiv. Ska man göra svåra saker handlar det alltid om människor. Om jag tar fram lösningar som inte fungerar för vår personal eller passagerarna kommer de inte att användas. Det handlar om att se en roll som min som en servicefunktion – jag ska se till att alla kan göra sitt jobb på ett enklare och bättre sätt.

Påverkas den digitala planen av att SAS har nya storägare?

– Det är denna plan de har valt. Att leverera på den kommer att bli viktigt.

CHARLOTTE SVENSSON

GÖR: CIO (it-chef) och vice vd på SAS sedan fyra år tillbaka.

ÅLDER: 56.

KARRIÄR: Senast ansvarig för affärsområdet brev och digitala tjänster på Postnord. Innan dess på Bonnier med flera höga befattningar. Utbildad systemvetare vid bland annat Chalmers och Stanford University.