• Foto: Christine Olsson/TT

Berättade om graviditet – sades upp samma kväll

Publicerad 16 november 2017, kl 14:12

När en projektledare på ett IT-företag berättade att hon var gravid sades hon upp samma kväll. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren på 350 000 kronor för bland annat diskriminering.

I april i år hade Unionenmedlemmen ett utvecklingssamtal med sin chef. Han tyckte att hon var överkvalificerad för sin tjänst som marknads- och kundtjänstansvarig på bolaget och erbjöd henne i stället en tjänst som projektledare och marknadsföringsansvarig. Hon fick en löneförhöjning och chefen anställde tre nya personer, varav en var chefens son, som skulle ta över kvinnans arbetsuppgifter efter sommaren.

Läs mer: Gravid sades upp – Unionen stämmer klädföretag

Innan semesteruppehållet fick projektledaren ett mejl om att hon och chefen skulle ha ett möte efter sommaren för att strukturera upp arbetet i hennes nya tjänst eftersom det skulle bli mycket jobb till hösten. Hon fick även nya visitkort och bokades in på en kickoff som skulle gå av stapeln efter ledigheterna.

På en gemensam fika efter semestrarna berättade hon för sin chef och sina arbetskamrater att hon var gravid. Hon gratulerades av kollegorna men samma kväll fick hon ett mejl av sin chef där han talade om att hon blev uppsagd på grund av arbetsbrist. Eftersom flera personer hade anställts under våren och bolaget enligt hennes chef gick utmärkt blev hon chockad. Det erbjöds heller ingen möjlighet att återgå till hennes gamla tjänst eftersom chefen skulle undanta sin son från turordningen och låta honom ta över projektledarens tjänst eftersom lönekostnaderna var lägre för honom.

Läs mer: Sades upp efter graviditetsbesked

Projektledaren kontaktade Unionen som nu stämmer bolaget på sammanlagt 350 000 kronor i diskrimineringsersättning och brott mot lagen om anställningsskydd, las.

Läs mer: Pappa fick inte bli chef

Lediga jobb
  • Läs även...

    Inlåsning kan leda till depression

    En fjärdedel av anställda riskerar att inte kunna byta jobb den dag de vill. En sådan känsla av inlåsning kan leda till sämre hälsa och till och med depression, visar ny forskning.

  • Läs även...

    Här är det enda som hjälper mot utbrändhet

    Möjlighet att bestämma över sitt eget arbete och socialt stöd är viktigt på en arbetsplats. Men inte nog för att förhindra utbrändhet. För det krävs sänkta krav i jobbet.

  • Läs även...

    Sades upp utan förklaring

    ”Bara så du vet är du uppsagd från i morgon”. Det beskedet gav företaget utan förklaring om varför och vägrade sedan komma till förhandling med Unionen.

  • Läs även...

    Tristess skapar bråk på jobbet

    Att ha tråkigt på jobbet kan göra dig sjuk. Men det kan också skapa konflikter. Det visar forskning utförd på Mount Everest, som är direkt överförbar till arbetslivet.

  • Läs även...

    Sålde dåligt – blev uppsagd

    Säg upp dig själv. Det kravet ställde företaget till en säljare som de ansåg underpresterade. Nu har Unionen stämt bolaget och kräver 120 000 kronor i skadestånd.

  • Läs även...

    Ryggskadad nekades info om jobbresa

    Den ryggskadade kvinnan bad att få information om en jubileumsresa som arbetsgivaren anordnade, för att avgöra om hon kunde åka med eller inte. Men chefen sa nej. Nu stämmer Unionen städföretaget för diskriminering.

  • Läs även...

    Var föräldraledig - blev av med jobbet

    När kvinnan kom tillbaka till jobbet efter sin barnledighet hade hon inga arbetsuppgifter kvar. Nu stämmer Unionen redovisningsfirman för brott mot föräldraledighetslagen.

  • Läs även...

    Inget brott att neka döv anställning

    Tolkcentralen gjorde sig inte skyldig till diskriminering när de nekade Laith Fathulla jobbet som receptionist på grund av att han är döv. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom som chockerar Laith Fathulla.

  • Läs även...

    Kollegas mest lästa 2018

    Har du inte hängt med ordentligt under det senaste året? Kollega har samlat sina mest lästa nyheter, reportage och tips om arbetslivet från 2018.

Nyhetsbrev

Prenumerera

Håll dig uppdaterad med färska nyheter från Kollega.