Manligt chefskap beskrivs i affärstidningarna Affärsvärlden och Dagens industri med metaforer om vapen, sport, fordon och teknik – att de har kniven mot strupen. Kvinnligt ledarskap kopplas däremot samman med lek, spel, natur och väder – de lägger pussel och de står i stormens öga.
Läs också: Myt med kvinnligt ledarskap
– Media spelar en viktig roll när det gäller att konstruera, förändra eller som i det här fallet befästa stereotypa bilder av kvinnor och män. Det får konsekvenser för hur samhällets bild av män och kvinnor i rollen som chefer både befästs och förstärks, säger Magnus Hansson, forskare i företagsekonomi, i ett pressmeddelande.
Han har analyserat hur chefer beskrivs i 20 artiklar i tidningarna under perioden oktober 2014 till april 2015.
Enligt artiklarna når män toppen därför att de är aktiva och jagar framgång, kvinnor skapar däremot inte sin egen framgång. De gör karriär därför att de får vind i seglen.
Kvinnliga och manliga chefer får inte heller svara på samma slags frågor när de intervjuas. Männen berättar om företaget, men får också ofta frågor om fritidsintressen och vilken bil eller båt de har. Kvinnorna får i stället personliga frågor om balansen mellan arbete och familjeliv, äktenskap, barn och relationen till föräldrarna.
Läs också: Chefens ålder påverkar mer än kön