Hoppa till huvudinnehåll
Strejk

Unionenmedlemmar kan få stoppa lockoutade

Hamnarbetarförbundets strejk kan komma att påverka Unionenmedlemmar som jobbar med säkerheten i Malmö hamn. – Om de som är lockoutade skulle ta sig in på hamnområdet får jag stoppa dem, eftersom det är vårt jobb att se till att obehöriga inte vistas på hamnområdet, säger Göran Olsson.
Sofia Broomé Publicerad 23 januari 2019, kl 16:01
Johan Nilsson/TT
Strejkvakter utanför Malmö hamnområde. Hamnarbetarförbundet har nobbat slutbudet från medlarna, och klockan sju så utbröt strejken 15 svenska hamnar under onsdagen. Johan Nilsson/TT

Hamnarbetarförbundet gick under onsdagsmorgonen ut i strejk efter det att förhandlingarna om ett kollektivavtal med Sveriges Hamnar strandat. Arbetsgivarna svarade med en lockout. Strejken berör hamnarna i Gävle, Helsingborg, Holmsund, Karlshamn, Malmö, Sundsvall, Söderhamn och Umeå, för att sedan utvidgas till Stockholm och Göteborg. I Malmö hamn strejkar ett 30-tal hamnarbetare.

Även Unionen har medlemmar i Malmö hamn vars jobb kan komma att påverkas av strejken. De jobbar bland annat inom Port Security, säkerhet. Göran Olsson är en av dem:

– Hamnarbetarna strejkade från klockan sju till klockan nio i dag och lämnade sedan hamnområdet i och med lockouten. Det gick lugnt till, säger han.

Just nu lossas ett större antal bilar från Asien från det 200 meter långa lastfartyget Morning Carina. Det är ett arbete som Transports anställda utför. Enligt Göran Olsson råder ännu ingen särskild beredskap på hamnområdet på grund av konflikten. Inga längre lossnings- och lastningstider är beräknade, trots att bara runt hälften av arbetarna i hamnen är på plats.

– Om de som är lockoutade skulle ta sig in på hamnområdet under lockouten får jag stoppa dem, eftersom det är vårt jobb att se till att obehöriga inte vistas på hamnområdet, säger Göran Olsson.

Drar konflikten ut på tiden kommer det att få stora konsekvenser, för rederierna men framför allt för företagen som säljer produkterna som lossas i hamnarna. Enligt Svenskt Näringslivs beräkningar kostade hamnstrejken under 2017 svenska företag 4,5 miljarder kronor, bland annat på grund av längre transporttider, ändrade transportvägar och försenade leveranser, skriver TT.  

Konflikten handlar om att Hamnarbetarförbundet med 1 300 medlemmar, vilket är ungefär hälften av landets hamnarbetare, vill teckna ett självständigt kollektivavtal med Sveriges Hamnar.

I de statliga medlarnas bud erbjuds ett andrahandsavtal som Hamnarbetarförbundet förkastade eftersom det innebär att man avsäger sig delaktighet i lokala uppgörelser på arbetsplatser där medlemmar arbetar, möjligheten att tolka det egna avtalet och möjlighet att väcka talan i Arbetsdomstolen om arbetsgivaren bryter mot ingångna avtal.  

Arbetsgivarna har sedan tidigare ett rikstäckande kollektivavtal med LO-förbundet Transport och vill inte ha två olika avtal för samma jobb.

Läs också: Lockout - Så funkar det

Strejk

Unionen tar strid mot Tesla

Unionen ger sig in i Tesla-konflikten. Förbundet varslar om blockad av allt arbete som Dekra Industrial AB utför för Teslas räkning.
Ola Rennstam Publicerad 2 maj 2024, kl 14:21
Unionen varslar om sympatiåtgärd i Teslakonflikten. Tesla-logo och Unionens fasad.
Unionen varslar om sympatiåtgärd i Teslakonflikten. Unionen varslar om blockad av allt arbete som DEKRA Industrial AB utför för Teslas räkning i syfte att öka trycket på Tesla att teckna kollektivavtal. Foto: Janerik Henriksson/TT.
Martin Wästfelt, Unionen.
Martin Wästfelt.

Den 17 oktober i fjol varslade IF Metall om strejk på Tesla. Detta efter att LO-förbundet under en längre tid förhandlat med om att få till kollektivavtal på företaget. 
Unionen, som också har medlemmar på Elon Musks stora bilföretag, har hittills hållit sig utanför konflikten. Tills nu. 

Under torsdagen varslade Unionen om blockad av allt arbete som företaget Dekra Industrial AB utför för Teslas räkning. Syftet med åtgärden är att öka trycket på Tesla att teckna kollektivavtal med IF Metall. 

Unionens sympatiåtgärder för kollektivavtal

– Unionen kommer i alla lägen försvara den svenska kollektivavtalsmodellen. Sympatiåtgärder handlar om solidaritet. För att stötta IF Metall och för att öka trycket på Tesla att teckna kollektivavtal varslar Unionen nu om sympatiåtgärder på Dekra, säger Martin Wästfelt, förhandlingschef, Unionen.

Unionen har hittills hållit sig utanför konflikten. Vad har förändrats som gör att det är rätt läge nu?

– Vi har kommit fram till att det är rätt läge att gå in i konflikten nu. Dels handlar det om att IF Metall önskar det här av oss och dels att det är en åtgärd som vi tror har effekt, men inte en monumental effekt. Stridsåtgärden har ett starkt stöd hos de berörda medlemmarna på Dekra, och omkullkastar inte tryggheten för de anställda där, säger Martin Wästfelt.

Varslet avser blockad av allt arbete som Dekra Industrial AB utför för åt Tesla på samtliga av Dekras anläggningar i Sverige. Enligt Unionen besiktigar Dekra bland annat de fordonslyftar som Tesla använder på sina verkstäder.

Konflikt med Tesla14 maj

Konflikten bryter ut den 14 maj kl. 14.00, om inte Tesla väljer att teckna kollektivavtal innan dess. Unionen utesluter inte att konfliktåtgärderna kan utvidgas om blockaden kringgås.

– Det här kommer ytterligare försvåra verksamheten för Tesla. Vi bedömer att det är en lämplig första åtgärd för att öka trycket och få Tesla att inse det orimliga och omoderna i sin hållning. Sen får vi se hur Dekra agerar och vilka eventuella åtgärder som får följa beroende på hur situationen utvecklar sig, säger Martin Wästfelt.

”Tesla är en oansenlig kund"

Dekra Industrial AB har 500 anställda på ett 40-tal orter i landet. Bolaget utför bland annat besiktningar av maskiner och utrustning inom industrin.

– Jag tror inte att det kommer att påverka oss nämnvärt. Tesla är en oansenlig kund i det stora hela, säger Mikael Schula, ordförande för en av Unionenklubbarna inom Dekra Industrial AB.