Hoppa till huvudinnehåll
Diskriminering

Du är passé redan vid 43

Inbillar du dig att du är het på arbetsmarknaden för att du ännu inte fyllt 55? Tänk om – redan vid 43 är du passé och sållas bort av arbetsgivare. Det visar forskning från Uppsala universitet och Linnéuniversitetet.
Johanna Rovira Publicerad 14 september 2017, kl 10:20
Erik Mårtensson, Noella Johansson, Mikael Fritzon. (TT)
Håkan Hellström, Camilla Läckberg och Chris O'Neill har alla fyllt 43 i år. Erik Mårtensson, Noella Johansson, Mikael Fritzon. (TT)

Det finns en gammal tes som säger att så kallade femtiofemplussare har svårare att få jobb. Men den tesen är just gammal. 40 har blivit det nya 55+, enligt en färsk arbetsmarknadsstudie gjord vid Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, IFAU.

Forskarna skickade fler än 6 000 påhittade jobbansökningar till arbetsgivare som annonserat efter bland annat administratörer och säljare, och fann att medelålders och äldre jobbsökare oftare valdes bort. Chansen att få kontakt med arbetsgivaren minskade redan när den imaginära jobbsökaren påstod att han eller hon fyllt 40. Ju äldre påhittad ålder desto mindre chans att bli kontaktad, visar rapporten.

Läs mer: Åldersdiskriminering på arbetsmarknaden ökar

Läs mer: Många anmälningar till DO om ålder

En enkätundersökning som vissa av arbetsgivarna fick svara på, visar att de egenskaper man befarar att 40-åringarna börjat förlora, är förmågan att lära nytt, att vara flexibel samt att vara anpassningsbar. Dessutom tvivlar arbetsgivarna på de äldres (läs 40 och uppåt) förmåga att vara drivna och initiativrika. 

Forskarna menar att det inte bör råda något tvivel om att högre ålder är en negativ faktor i rekryteringsprocessen och att arbetsgivarna gör sig skyldiga till en åldersdiskriminering som kan få stora samhällskonsekvenser. Dels genom att alla kommer att behöva jobba längre framöver men också för att rörligheten på arbetsmarknaden minskar mer om äldre låter bli att söka nya jobb eftersom de förväntar sig att bli diskriminerade.

Läs mer: Därför ska du starta eget vid 50+

Läs mer: Äldre anställda är friskare

Diskriminering

Unionens a-kassa anmäld för diskriminering av blind

I början av året anmälde Ida Östlund som är blind Unionens a-kassa till Diskrimineringsombudsmannen. Orsaken är att hon inte kan använda deras hemsida för att söka ersättning.
Lina Björk Publicerad 13 maj 2024, kl 06:02
En fasad med texten Unionens a-kassa. Till vänster blindskrift.
Ida Östlund har anmält Unionens a-kassa till Diskrimineringsombudsmannen, då hon som blind inte kan använda deras hemsida för att söka ersättning. Foto: TT/ Steven Senne/ Mats Thorén

Ida Östlund som är blind, använder ett så kallat skärmläsningsprogram som läser upp innehållet på webbsidor hon använder. Men när hon skulle använda det för att söka ersättning hos Unionens a-kassa tog det stopp. 

– Deras webbsystem är inte byggt för att jag som blind ska kunna använda det. Jag kan varken söka ersättning eller ta del av mina handlingar på inloggat läge, vilket är väldigt frustrerande. 

Hon frågade då om handläggarna kunde hjälpa henne via telefonen men eftersom det krävs mobilt Bank-ID för att godkänna handlingar gick inte det. Att träffa en fysisk person på ett kontor gick inte heller. Ida Östlund valde då att anmäla Unionens a-kassa till Diskrimineringsombudsmannen med motivering att hon blivit diskriminerad på grund av sin funktionsnedsättning. 

– Det sista jag vill är att bråka med a-kassan. Men det är så viktigt att man har med sig funktionsvänligheten när man bygger ett webbsystem. Nu är det krångligt även för seende personer, säger Ida Östlund. 
 

Krav på tillgänglighet

I Sverige finns ett gäng lagar som styr tillgänglighet. Sedan 2018 finns även ett webbtillgänglighetsdirektiv som innebär att webbplatser, intranät och appar ska uppfylla krav på tillgänglighet. Det kan till exempel handla om att kunna navigera och använda alla funktioner via tangentbord eller röststyrning. Att texter är lätta att förstå och att det finns möjlighet till uppläsning. 

Den som äger sidan behöver inte själv bygga in funktioner för röststyrning och uppläsning. Sidorna behöver bara skapas så att webbläsare, telefoner och hjälpmedel går att användas på dem. Det är här Ida Östlund menar att Unionens a-kassa har mer att lära. Hon har fått besked om att DO startat ett ärende av hennes anmälan. 

– Det känns bra. Kanske det hjälper någon annan. 

Unionens a-kassa har nyligen fått ta del av anmälan och har till och med den 17 maj på sig att lämna ett svar till Diskrimineringsombudsmannen. Mer än så vill man inte kommentera i nuläget.