Annons
Annons
  • Det kan vara svårt att skilja mellan jobb och fritid när du jobbar hemifrån. Därför är det viktigt att du håller på arbetstiderna och faktiskt slutar jobba. Foto: Shutterstock

7 tips för att sluta jobba för dagen

Publicerad 26 mars 2020, kl 13:56

Rutiner och struktur låter trist men är viktigare än någonsin i dessa coronatider när allt fler tvingas jobba hemma. För risken finns att en jobbdag aldrig riktigt tar slut. Men det finns knep att ta till för att hålla isär jobb och fritid även på hemmakontoret.

För vana hemmajobbare kan det vara en baggis men för andra kan det vara en utmaning att flytta hem kontoret. Särskilt det här med arbetstider. När du sitter på kontoret börjar du kanske åtta och slutar 17. Däremellan har du lunch. Men när man jobbar hemifrån finns risken att en jobbdag aldrig riktigt ta slut.

Men även på hemmakontoret ska du packa ihop och gå ”hem”. Och särskilt viktigt är det att tänka på nu när vi kanske kommer jobba hemifrån under längre perioder. Att sätta tydliga gränser är a och o för att få en fungerande vardag menar Kristina Palm, forskare på Karolinska Institutet. Här är hennes tips på hur du lyckas.

1. Städa undan jobbet
Avsätt ett rum eller en plats någonstans i ditt hem endast för jobb. Gärna en plats som du kan skärma av så att det blir som att du ”går” till jobbet”. När du slutat för dagen, packa ihop dina mappar, pennor, dator och annat jobbrelaterat så du inte blir påmind om arbetet när du slutat.

2. Ha fasta arbetstider
Bestäm vilka tider du ska jobba och vilka tider du ska vara ledig. När börjar du, när slutar du? När ska jag äta lunch? Kommunicera det till kollegor och chef.

3. Gå från jobbet
Hitta en ritual som markerar att du jobbat klart för dagen, du kanske ska ta en promenad klockan 17 varje dag?

4. Glöm disk och tvätt
Hitta ett mentalt utrymme för arbete, nu är det jobb och inte disk och tvätt som pockar på din uppmärksamhet. Ställ en timer på 45 min och under den tiden jobbar du koncentrerat. Ta sedan en paus på 5-15 minuter, lämna datorn och rör lite på dig.

Och några fler tips på hur du får jobbet att funka hemma när vi ändå håller på.

5. Prata om möten och dialog
Hur ska vi samarbeta bäst när vi inte träffas fysisk, kanske på en ganska lång tid? Det är något som ni behöver prata om på jobbet. Inte en gång utan flera gånger. Ska vi ha fasta möten eller möten vid behov? När ska vi ha möten via Skype till exempel? Och när räcker det med mejl eller sms?

6. Var social
Om vi nu kommer att få jobba hemma under en längre tid så kommer det sociala livet att påverkas. För många av oss är jobbet inte bara ett jobb utan en plats att träffas och umgås på. Så klura lite på hur ni ses på distans.

7. Pausa ofta
Den ergonomiska miljön är sällan lika bra hemma som på jobbet. Därför är pauser mer viktiga än någonsin nu. Upp och rör på sig ofta.

Petra Rendik
Petra Rendik
[email protected]

Skriv din kommentar

Du kan lämna kommentarer på denna sidan till 2020-04-16.

Namn och kontaktuppgifter är endast synligt för redaktionen.
Våra regler för kommentarer

Lediga jobb
  • Läs även...

    Så stöttar du en orolig kollega

    De flesta anställda känner någon form av oro kring effekterna av coronaviruset. Men det finns saker vi kan göra för att stötta varandra. Både som kollega och chef.

  • Läs även...

    Bökigt att jobba när barnen är hemma

    Riksdagen har nu gett regeringen möjlighet att stänga skolorna. Om stängningen blir verklighet försvinner en stor del av arbetskraften. Och redan nu kämpar många föräldrar med att hinna med sina jobb.

  • Läs även...

    Tristess skapar bråk på jobbet

    Att ha tråkigt på jobbet kan göra dig sjuk. Men det kan också skapa konflikter. Det visar forskning utförd på Mount Everest, som är direkt överförbar till arbetslivet.

Nyhetsbrev

Prenumerera

Håll dig uppdaterad med färska nyheter från Kollega.