Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Frågorna du bör skippa på intervjun

Hur gör man egentligen för att ta reda på om en arbetssökande är just den person man är ute efter? Det finns inget universalknep men det finns många exempel på kardinalfel.
Johanna Rovira Publicerad
Colourbox
Colourbox

Många chefer har insett att dagens jobbsökare är alltför slipade och pålästa – de sökande har plöjt artiklar om hur man ska träna inför anställningsintervjun och lärt sig att tänka igenom vilka frågor som kan dyka upp samt övat på att formulera snygga svar till dessa. För att slippa dyra felrekryteringar försöker därför många arbetsgivare och rekryterare komma på udda metoder och listiga frågor som får den sökande att tappa fattningen.

Per Holknekt, grundare till klädföretaget Odd Molly, hävdar till exempel att bästa sättet att rekrytera en viktig person är att ta med denne ut på promenad på stan, eftersom det är först då man ser hur de för sig med människor, om de visar hänsyn, är smidiga et cetera.

Läs mer: Personlighetstest – så väljer du!

En annan chef tog med sig en jobbsökande in i en skrubb, tände en cigarett och började blåsa rök i ansiktet på aspiranten, som inte fick jobbet, gissningsvis eftersom hon inte sa ifrån.

Men risken är stor att de knepiga frågorna och säregna metoderna kan slå fel – en arbetsgivare som provocerade en sökande genom alltför privata och närgångna frågor, för att se om hon var kapabel säga ifrån, blev snopet varse att den sökande faktiskt kunde det – så till den grad att hon vägrade gå vidare till nästa intervju.

Läs mer: 10 knep för att rekrytera toppkandidaten

Risken är också stor att ryktet sprids om arbetsgivare som ställer alltför krystade frågor – eller att frågorna dyker upp i en artikel i en välrenommerad fackförbundstidning ...

Läs mer: Illa skött rekrytering skrämmer jobbsökande

 

Här är ett axplock frågor som de facto har ställts:

1. Om du vore-frågor

  • Om du var en vägskylt, vilken skylt skulle du vara? (Pacific Sunwear)
  • Om du skulle vara en produkt från Sony, vilken produkt skulle du vara? (Sony)
  • Om du skulle till en öde ö och bara kunde ta med dig tre saker, vad skulle du ta med? (Yahoo)
  • Om det gjordes en film om dig, vem skulle spela dig och varför? (SinglePlatform)
  • Om du var ett pizzabud, vilken användning skulle du kunna ha av en sax? (Apple)
  • Om du vore ett nytt tillskott i kritasken, vilken färg skulle du vara och varför? (Urban Outfitters)
  • Om du var 80 år gammal, vad skulle du säga till dina barn? (McKinsey& Company)
  • Om du kunde anordna en parad genom vårt kontor, vilken sorts parad skulle du anordna? (Zappo)

2. Någorlunda existentiella frågor

  • Tror du på utomjordingar? (företag okänt)
  • Tror du på Bigfoot? (Norweigan Cruise Line)
  • Vilken gravsten skulle du välja? (IT-konsultföretag)
  • Kan du hantera ett hagelgevär? (Skulle möjligtvis kunna vara relevant om man sökte en jägare – men jobbet gällde kundtjänst)
  • Tror du på högre makter? (Relevant om man söker en präst, men företaget var Pepsi)
  • Hur ärlig är du? (Allied Telesis)

3. Matematiska frågor    

  • En rysk gangster kidnappar dig. Han sätter två kulor i följd i en tom revolver med plats för sex patroner, snurrar på cylindern, riktar den mot ditt huvud och skjuter av. Klick, du lever fortfarande. Sedan frågar han om du vill att han ska snurra på cylindern igen och skjuta av eller skjuta av igen utan att snurra på cylindern. För båda alternativen, vad är sannolikheten att du blir skjuten? (Facebook)
  • En dvärgdödande jätte radar upp 10 dvärgar från kortast till längst. Varje dvärg kan se alla de kortare dvärgarna framför sig, men kan inte se dvärgarna som står bakom honom. Jätten sätter slumpmässigt vita eller svarta hattar på varje dvärg. Ingen dvärg kan se färgen på sin egen hatt. Jätten säger till alla dvärgarna att han kommer att fråga varje dvärg, den längsta först, efter färgen på hans hatt. Om dvärgen svarar fel, dödar jätten honom. Varje dvärg kan höra det tidigare svaret, men kan inte höra om dvärgen dödas. Vilken strategi bör användas för att döda så få dvärgar som möjligt, och vilket är det minsta antal dvärgar som kan räddas med den strategin? (Bittorrent)
  • Du är kapten på ett piratskepp. Din besättning får rösta om hur ni ska fördela guldet. Om färre än hälften av piraterna håller med dig, så dör du. Hur rekommenderar du att ni delar på guldet på ett sätt så att du får en stor andel men ändå överlever? (Google)

4. Frågor till 8-åringar

  • Hur skulle du beskriva en dynamometer för en åttaåring? (Tesla Motors)
  • Beskriv en databas med tre meningar för ditt åtta år gamla syskonbarn. (Google)

5. Udda frågor

  • Hur många kvadratmeter pizza äts det i USA varje år? (Goldman Sachs)
  • Hur fungerar Internet? (Akamai)
  • Vad gav du senast någon i present (Gallup)
  • Varför är en tennisboll luden? (Xerox)
  • Hur många golfbollar ryms det i en skolbuss (Google)

6. Närgångna frågor

  • Vet din fru om att du sökt det här jobbet? (okänt svenskt företag)
  • Varför är du inte gift? (okänt företag i Sverige)
  • Lever dina föräldrar fortfarande tillsammans? Varför? (svenskt företag)
  • Har du en god relation till dina föräldrar? (Ikea)
  • När hade du din första pojkvän? (svenskt företag)

Läs mer: Se upp med cv-fusket!
Läs mer: Nya former av rekrytering

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Petra Brylander: Hot, medalj och makt bakom ridån

Petra Brylander har upplevt drama både på jobbet och i privatlivet. Tagit emot medalj av kungen och hot från allmänheten. Möt skådespelaren som blev den första kvinnliga teaterchefen i både Malmö och Uppsala.
Publicerad 9 december 2025, kl 06:01
Symbolisk bild av teatermiljö: teaterchef Petra Brylander  i mönstrad klänning och randig kavaj står vid en spiraltrappa bredvid en grön ridå med skylten 'Föreställning pågår – ej passage', vilket illustrerar arbetet bakom kulisserna
Det händer fortfarande att Petra Brylander ställer sig på scen i en pjäs, men i huvudsak verkar hon utan att synas. Foto: Nicke Messo.

Artikeln i korthet:

• Banbrytande ledare: Petra Brylander blev den första kvinnliga teaterchefen i både Malmö och Uppsala, efter en karriär som skådespelare och ett gediget ledarskapsprogram.

• Drivkraft och värderingar: Hon växte upp i Tornedalen, präglad av jantelag och klassperspektiv, vilket format hennes engagemang för jämlikhet och berättelser om den lilla människan.

• Utmaningar och framgångar: Brylander har hanterat konflikter, hot och mediestormar kring konstnärlig frihet, men också belönats med medalj av kungen för sina insatser som teaterchef.

Den här sammanfattningen är gjord med hjälp av AI-verktyg och har granskats av Kollegas webbredaktör. Kollegas AI-policy hittar du här.

Scenen är ett chefsrum med högt i tak i Hippodromen, en historisk byggnad från 1899 i centrala Malmö som varit både cirkus, teater och frikyrka. Sedan 2008 hyser den Malmö stadsteater.

I huvudrollen: Petra Brylander, skådespelare och teaterchef.

Hon sätter sig till rätta vid sitt stora mötesbord. Föreställningen kan börja.

– Jag är från Norrbotten och växte upp i Gällivare och Luleå. Mina föräldrar var från Tornedalen och pratade tornedalsfinska, så jag tillhör en av Sveriges nationella minoriteter. Jag var ett väldigt kreativt barn och hade mycket energi. Spelade i orkester, dansade, idrottade och läste mycket böcker.

När hon var tolv ställde hon sig på en teaterscen för första gången. Det var i en amatörteateruppsättning om gruvstrejken i Malmberget 1936.

– I teatern förenades allt det jag hade inom mig. Rörelse, musik, litteratur och lusten att gestalta. Jag blev totalt förälskad.

Två år tidigare hade hennes pappa gått bort.

– Det gjorde att jag blev vuxen tidigt. Mamma blev ensam med oss tre barn och jag var äldst. Jag fick hjälpa henne mycket, min minsta bror var bara ett halvår. När jag senare började på Teaterhögskolan sa en lärare: ”du är bara 21 år, men du har en gammal persons själ”.

Mamma sa: teater är inte för oss här uppifrån

Petra Brylanders mamma var skeptisk till skådespeleriet. Mamman var barnmorska och sjuksköterska.

– Mamma sa att ”teater är inte för oss här uppifrån, det är för dem som bor i södra Sverige”. Hon var rädd att jag skulle misslyckas och bli ledsen. Jag växte upp med en ganska stark jantelag, att inte tro att jag är något, att inte sticka ut. Men det peppade mig bara. Jag kände att det är klart att jag ska få vara med. Jag kan ju bidra med något, jag har ett annat perspektiv.

Hon slukade litteratur och dramatik och hennes samhällsengagemang växte sig allt starkare.

– Jag drivs av ett klassperspektiv – att alla är lika mycket värda och alla ska ha en möjlighet. Att det finns historier som inte är berättade om hur den lilla människan har det.

Petra Brylander utbildade sig till skådespelare på Teaterhögskolan i Malmö 1992–1995. Därefter jobbade hon på Norrbottensteatern, Helsingborgs stadsteater och Malmö stadsteater.

32 år gammal blev hon uppmanad av den dåvarande chefen att söka chefsjobbet på Norrbottensteatern.

– Jag hade ingen chefsutbildning, men var från länet och hade ett stort engagemang. Tack och lov fick jag inte jobbet, jag var inte alls redo.

Petra Brylander, Vd och koncernchef Malmö stadsteater, sitter vid en bärbar dator med en mobiltelefon i handen.
Petra Brylander jämför teatern med ett fotbollslag på elitnivå.
– Vi måste ha de bästa förutsättningarna för att kunna prestera på topp. Teater är ett kollektivt arbete. Visst kan man ha solospelare, men hela laget måste fungera, säger hon.
Foto: Nicke Messo.

Men erfarenheten gav mersmak. När Teaterförbundet och Svensk Scenkonst tillsammans anordnade ett ledarskapsprogram för kvinnor var Petra Brylander en av de tolv som antogs.

– Vi fick en gedigen utbildning och fick lära oss allt om att vara vd och hur offentlig förvaltning fungerar.

År 2007 blev hon chef för Malmö stadsteater tillsammans med Jesper Larsson, operaproducent vid Det Kongelige Teater i Köpenhamn. De delade på chefsskapet.

– Vi kompletterade varandra och blev en stark ledarduo. Vi hade lika lön på kronan, delade kontor och i vårt avtal stod det att man inte kunde sparka den ena och behålla den andra.

Petra Brylander blev historisk, som den första kvinnliga chef teatern haft sedan starten 1944.

År 2016 blev hon uppringd av en rekryterare som undrade om hon var intresserad av chefsjobbet på Uppsala stadsteater.

– Jag var tveksam först eftersom jag trivdes bra i Malmö. Men han tyckte att jag skulle ”pröva mina vingar och testa något där jag inte är trygg och förankrad”.

Den repliken fick avsedd effekt. Petra Brylander sade ja och blev Uppsala stadsteaters första kvinnliga chef sedan starten 1951.

– Uppsala var annorlunda på flera sätt. En mindre stad än Malmö, men med en större teater med mer personal. Det var utvecklande år och vi startade bland annat sommarteater i ett cirkustält i Gottsunda.

Jag försöker lyssna mer än prata och är inte rädd för att be om ursäkt

År 2024 fick hon frågan om hon var intresserad av att återvända till Malmö stadsteater. Hon lämnade Uppsala ett år innan hennes förordnande gick ut. Uppsala skulle dock komma att höra av sig igen – men på ett chockartat sätt. Mer om det senare.

Men vad pågår egentligen bakom kulisserna på en teater? Hur är det att leda egocentriska skådespelare?

– Det har säkert funnits stora skådespelaregon som fått styra och ställa. Men så är det inte längre. Unga moderna människor förstår ingenting av det där.

Hon jämför teatern med ett fotbollslag på elitnivå.

– Vi måste ha de bästa förutsättningarna för att kunna prestera på topp. Teater är ett kollektivt arbete. Visst kan man ha solospelare, men hela laget måste fungera.

Apropå ömma tår och konflikter:

– Jag tror att det handlar mer om frustration än konflikter och att den beror på att ambitionerna är höga och att vi går mot premiär. Vi ska leverera på ett utsatt klockslag. Då måste man förstå att behovet av rätt förberedelser är avgörande för att kunna prestera. ”Jag behöver det här, annars kan jag inte repetera den här scenen.” Ett sådant behov handlar inte om ego, utan om viljan att göra ett bra jobb.

Petra Brylanders mål är att vara en sådan chef som hon själv skulle vilja ha.

– Min dörr är alltid öppen och mina medarbetare kan berätta om något inte funkar. Jag försöker lyssna mer än prata och är inte rädd för att be om ursäkt. Jag är den som lämnar skeppet sist och finns här i både sol och regn.

Just de egenskaperna kan behövas när det har blåst upp till storm. I Uppsala fick hon och teatern ta emot hot och bajspåsar efter att det blivit känt att en av skådespelarna som spelade i Stig Dagermans Tysk höst var kommunist och hade hållit ett tal på en svensk-rysk förening.

– Folk blandade samman det privata med det professionella. Han som individ får ha vilka åsikter han vill. Det hade ju ingenting med produktionen han medverkade i att göra. Vi spelade Stig Dagermans text.

Ett annat exempel är när en Sverigedemokrat i Malmö ville stoppa pjäsen Jag är Ahed för att han hävdade att den kunde spä på antisemitismen i staden. Petra Brylander menade att den inte är antisemitisk utan ger ett barns perspektiv på en konflikt.

– Det gjorde mig såklart upprörd att han ville stoppa pjäsen. Konstnärlig frihet och armlängds avstånd betyder något, det är inte bara ord. Vi får inte bli rädda för att spela vad vi vill på våra scener.

Petra Brylander, sitter på en stol på en liten teaterscen.
Petra Brylander har nytta av skådespelandet i rollen som ledare.
– Jag har en bra röst och kan prata inför folksamlingar. Jag kan lägga upp en fungerande dramaturgi för personal- och styrelsemöten, säger hon.
Foto: Nicke Messo.

En tredje tuff period inträffade när det i början av 2025, många månader efter att Petra Brylander hade slutat vid Uppsala stadsteater, upptäcktes ett underskott i bokföringen som sades vara 37 miljoner.

– Det var fruktansvärt att bli uthängd utan förvarning. Det var nio månader sedan jag lämnade och jag hade ingen möjlighet att försvara mig. Men nu har revisorerna konstaterat att det som hände, det hände efter att jag hade slutat.

En desto trevligare överraskning väntade när hon en dag förra året öppnade ett brev från Kungliga Hovstaterna. Hon skulle tilldelas en medalj av kungen. För förtjänstfulla insatser som teaterchef.

Hon har nytta av skådespelandet i rollen som ledare.

– Jag har en bra röst och kan prata inför folksamlingar. Jag kan lägga upp en fungerande dramaturgi för personal- och styrelsemöten.

Trots det var chefsrollen svår i början.

– Jag var inte van vid att framträda som mig själv. Jag har alltid haft en roll och blev nervös när jag bara skulle vara Petra. Jag har fått öva på att våga vara den jag är.

Så reser hon sig upp. Nästa möte för dagen väntar.

The show must go on.

Petra Brylander har ett teaterhus att sköta.

Text: Nicklas Nordström

PETRA BRYLANDER

GÖR: Vd och koncernchef Malmö stadsteater.

ÅLDER: 54.

FAMILJ: Man och två barn, en son på 26 och en dotter på 22.

BOR: Bostadsrätt i Malmö.

LÄSER: Ja. Mycket pjäser.

MERITER: Första kvinnliga teaterchefen för Malmö stadsteater. Första kvinnliga chefen för Uppsala stadsteater. Har fått medalj av både kungen och Uppsala kommun.